Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter & Saturnus waarnemen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter & Saturnus waarnemen

Omdat ik vandaag een vrije dag had, heb ik gisteren mijn Dob Skyliner 305/1500 eens buiten gezet om Jupiter en Saturnus waar te nemen.
    Rond 23:00 u. heb ik Jupiter bekeken via een 2X Barlow en 10mm oculair dat standaard bij de telescoop zat.
    Het is toch spectaculaire dat je Jupiter kan bekijken met een telescoop en detail kan zien, als je weet dat deze zo'n 778 330 000 km van de zon afstaat - ik blijf het indrukwekkend vinden.
    Ook heb ik gisteren Saturnus nog eens bekeken via de Dob Skyliner 305/1500 en dat was zo'n 41 jaar geleden dat ik deze voor het eerst zag via mijn Refractor telescoop op de slaapkamer van mijn ouders met de venster open. Toen vond ik dit al verbluffend en dat is het nog steeds vandaag. Iets dat je met je eigen ogen kan zien geeft toch meer voldoening (Endorfine) tegenover een foto, vind ik persoonlijk.
    Later op de avond kwamen er meer wolken opzetten en ben ik maar gaan slapen, maar wel met een brede smile

Jupiter en Saturnus blijven altijd speciaal. Elke keer als je ernaar kijkt springt wel iets anders in het oog, of zie je nét dat ietsje meer dat je de vorige keer niet zag. Meestal begin ik mijn waarnemingen met een snelle blik op Jupiter en Saturnus (gebruik ik ook om mijn zoeker uit te lijnen). Deze twee planeten stellen nooit teleur!
    "Man must rise above the Earth — to the top of the atmosphere and beyond — for only thus will he fully understand the world in which he lives."

Commentaar

Werken...
    X