Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dans der Jupiter manen (+ opdracht)

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dans der Jupiter manen (+ opdracht)

Tot mijn grote frustratie is Jupiter - door zijn lage stand aan de hemel - niet zichtbaar vanuit mijn tuin, althans niet met de dobson. Met de 16x70 bino op statief piept hij net boven de haag met de buren uit. Ik heb sinds 28 juni geprobeerd de positie van de maantjes (zo goed mogelijk) vast te leggen. Zoals je ziet op het overzicht is dat niet elke avond gelukt (door wolken of omdat ik niet thuis was).

Binnen 2 dagen vertrek ik op vakantie en de bino gaat niet mee. Dus tijd om dit projectje af te ronden. In mijn notities schreef ik altijd de afstand tot Jupiter in ‘Jupiterdiameters’. Geen idee wat m’n foutenmarge is. Als weergave koos ik de stijl van Galileo (een kruisje met drie streepjes), al had hij nog geen ruitjespapier… Ik heb geen rekening gehouden met (eventuele) helderheidsverschillen tussen de maantjes.

Hier komt de opdracht: zou het mogelijk zijn om op basis van m’n waarnemingen elke dag de vier maantjes te identificeren? Als dat lukt is het ook mogelijk om de respectievelijke omloopsnelheid te bepalen. ’t Is eens iets anders dan een kruiswoordraadsel of een sudoku. Ik sla deze namiddag alvast aan het puzzelen

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Jupiter 2019 juli manen comp.jpg views: 157 grootte: 378,2 KB id: 1423061
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

een nieuwe Galileo Galilei in spe
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

De eerste is gemakkelijk: kijken of je door de posities van het maantje met de grootste afstand tot Jupiter, die heeft volgens Kepler ook de grootste omloopperiode, een vloeiende curve kunt trekken. Dit is mijn niet al te handvaste poging, waar een omlooptijd van 15-16 dagen bij hoort:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Galileo1.jpg views: 104 grootte: 87,1 KB id: 1423069

Nu moet het tweede maantje gevonden worden. Ga je door met de volgende of ga je nu voor het binnenste maantje?

Commentaar

En maantje #2 haal je er dan ook vrij wimpel uit, ongeveer 7-8 dagen omlooptijd:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Galileo2.jpg views: 102 grootte: 97,1 KB id: 1423071

Commentaar

Met #3 en #4 ga ik de mist in, zie de gele blokjes die te ver van Jupiter staan voor de binnenste maan. Leuke puzzel!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Galileo3.jpg views: 102 grootte: 106,0 KB id: 1423075

Commentaar

GuusGilein Ik ben niet verder geraakt dan het verste maantje... idem resultaat. Puik werk voor het tweede maantje, dat is me niet gelukt De twee andere worden het betere nat vinger werk vrees ik.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Jupiter 2019 juli manen comp 1.jpg views: 108 grootte: 82,7 KB id: 1423078
            Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Origineel geplaatst door GuusGilein Bekijk bericht
              Met #3 en #4 ga ik de mist in, zie de gele blokjes die te ver van Jupiter staan voor de binnenste maan. Leuke puzzel!
              Het inschatten van de afstanden is natuurlijk geen exacte wetenschap...

Commentaar

Goed bezig Guus! In de vierde tekening van onder ga je denk ik helaas wel al de mist in bij je poging om Ganymedes te volgen. Er staan daar drie maantjes heel dicht bij Jupiter getekend en je gebruikt er geen een van. Misschien is dat de sleutel tot succes?

Wouter
                50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Goed gezien, Wouter! Dat had ik helemaal over het hoofd gezien.
                  Een waterijsje in de ene hand en een muis in Paint in de andere was toch al een lastige combinatie. Nu mag iemand anders het proberen.
                  Heb jij al meer succes, Jef, of blijft het bij die ene poging?

Commentaar

Als je de tekening een kwart slag draait heb je opeens 4 kortperiodieke variabelen
                    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Origineel geplaatst door GuusGilein Bekijk bericht
                      Heb jij al meer succes, Jef, of blijft het bij die ene poging?
                      Ik denk dat ik eens ga spieken bij een planetariumprogramma

Commentaar

Als je de tijden ook nog goed noteert, en dit nog een paar maanden volhoudt, kun je de lichtsnelheid bepalen!
                        Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Origineel geplaatst door skyfan Bekijk bericht
                          Als je de tijden ook nog goed noteert, en dit nog een paar maanden volhoudt, kun je de lichtsnelheid bepalen!
                          Lichtsnelheid bepalen doe ik iets eenvoudiger: met een stuk chocolade in de magnetron

Commentaar

Origineel geplaatst door Jef De Wit Bekijk bericht

Lichtsnelheid bepalen doe ik iets eenvoudiger: met een stuk chocolade in de magnetron
                            He, wat leuk, die kende ik nog niet. Goeie smoes om weer eens een lekker stuk chocola te kopen!! (Tja, wetenschappelijk experiment schat...)
                            Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Origineel geplaatst door skyfan Bekijk bericht
                              He, wat leuk, die kende ik nog niet. Goeie smoes om weer eens een lekker stuk chocola te kopen!! (Tja, wetenschappelijk experiment schat...)
                              Werkbladen voor m'n leerlingen in bijlage. Veel plezier. Fouten graag melden.

Bereken een lichtjaar.pdf

Commentaar

Werken...
                              X