Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De eerste keer

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De eerste keer

Dag allemaal

Deze avond zou het normaal gezien helder weer zijn en ik zou graag, voor de eerste keer, mijn telescoop richting de hemel richten. Ik heb eergisteren Jupiter en Saturnus reeds gezien, maar zou nu graag wat dubbelsterren en DSO's zien. Jupiter en Saturnus was even snel kijken voor een wolkendek kwam opzetten.
    Momenteel is het natuurlijk niet helemaal donker 's nachts en we hebben 75% maan, dus is het zicht niet optimaal. Daarnaast woon ik ook nog in een stedelijk gebied, dus tel dat er ook maar bij.

Wat zijn de mooiste, helderste DSO's (en eventueel dubbelsterren, maar deze zijn makkelijker te zien) die je op dit moment goed kan zien?
    Ik heb deze avond tot mijn beschikking:
    Skywatcher 8" f/6 Classic Skyliner met 25 en 10 mm Wide Angle oculairen
    Ik heb goed uitzicht op alle windrichtingen, met uitzondering van het noorden (maar daar valt niet zo veel te zien). Overal moet je (kleine) obstructie aan de horizon rekenen van +-15°. Ik ben van plan rond 00-01u te observeren, eventueel nog wat langer. (Hangt natuurlijk ook af van het weer).

Ik weet niet of de omstandigheden het toelaten, maar zo ja: schiet erop los met mooie (vooral heldere ) DSO's die ik kan zien!!!
    "Man must rise above the Earth — to the top of the atmosphere and beyond — for only thus will he fully understand the world in which he lives."

M13, M5 (mooie ovale bolhoop), NGC 6210 (leuke planetaire nevel in Hercules), M27 (Halternevel), M57 (Ringnevel), Albireo (mooie dubbelster), Epsilon Lyrae (de dubbele dubbele), M29 (open sterrenhoop in Cygnus, mooie omgeving om rond te dwalen). De Coathanger, oftewel Brocchi's Cluster in Vulpecula is mooi bij lage vergroting.
    NGC 7662 (Blue Snowball Nebula) is ook mooi, maar vooral met sterkere vergroting.
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Wil ik er aan toevoegen: bolhoop M3 in Boötes, bolhoop M92 in Hercules, sterrenhoop M39 in Cygnus, bolhoop M15 in Pegasus, de dubbele cluster Chi en h Persei (NGC 869 en 884) tussen Cassiopeia en Perseus, je ziet er zijn er genoeg hoor.
      Met je 48x vergroting is het ideaal om een object te zoeken, met jouw 120x kan je perfect het object in het groot bekijken.
      Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

So wie so het hele deel rond Zwaan (Cygnus) en Lier is adembenemend vanwege de melkweg. Bij lage vergroting beginnen en dat hele stuk aan de hemel afstruinen.
        En Albireo in zwaan is een beroemde dubbelster.
        Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

http://wiki.waarnemen.com/index.php/...s_Index_(BAMBI) ...
          Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

En, beviel het?
            Afgelopen nacht was de lucht erg transparant (tegen mijn verwachting in, want de weersverwachting voorspelde wind uit de Sahara). De sterrenpracht in de Zwaan was adembenemend. Precies zoals Sterren kijken in de stad het beschrijft.

Commentaar

Origineel geplaatst door Fabricius Bekijk bericht
              En, beviel het?
              Ja, zeker! Ik heb minder kunnen zien dan ik wou omdat ik eerst nog mijn zoeker opnieuw moest uitlijnen en niet direct op de goede locatie stond, maar uiteindelijk enkele dubbelsterren en de halter- & ringnevel meegepikt. De rest zal voor een volgende keer zijn om te zoeken.
              Had ook nog gezocht naar M13, maar niet gevonden (binnen het tijdsbestek dat ik had). Zo'n sterrenhopen vallen toch op, het is niet zo dat ze blenden in de achtergrondsterren? Anders heb ik er misschien gewoon overgekeken. En hoe zit het met open sterrenhopen, kunnen deze inblenden met de achtergrond, of vallen deze ook goed op?

"Man must rise above the Earth — to the top of the atmosphere and beyond — for only thus will he fully understand the world in which he lives."

Commentaar

Open sterrenhopen heb je in vele soorten en maten. Sommige steken heel goed af tegen de achtergrond, anderen verdwijnen er bijna in.
                50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

M13 valt wel op, hoor.
                  Als je de sterren Zeta en Eta Herculis kunt zien met het blote oog, richt je de kijker ongeveer op 2/3 tussen deze sterren.
                  De open sterrenhopen die in dit topic genoemd zijn, vallen ook op.

Commentaar

Origineel geplaatst door Fabricius Bekijk bericht
                    M13 valt wel op, hoor.
                    Als je de sterren Zeta en Eta Herculis kunt zien met het blote oog, richt je de kijker ongeveer op 2/3 tussen deze sterren.
                    Ja, dat weet ik, maar kreeg de desbetreffende sterren niet in zoeker, zat er altijd naast denk ik . Volgende keer zal wel raak zijn!

Commentaar

Werken...
                    X