Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Andromeda

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• ziggy starlust
    started a topic Andromeda

Andromeda

Is Andromeda met het blote oog te zien?
    (Dus zonder instrumenten.)

• Skyheerlen
    antwoordde :
    Ja, dat is zo. Maar ik heb het geschreven vanuit ons perspectief op het Noordelijk Halfrond. En idd, de Magelhaese Wolken zijn geen Grand Design spiraal-galaxies.

Laat een reactie achter ::

• Neo
    antwoordde :
    De opname is gemaakt door Adam Evans, met een Takahashi FSQ 85, geen 5 meter Hale. ;-)

• wvreeven
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
    Logisch ook dat M31 zo indrukwekkend is, want het is de dichtstbijzijnde spiraal-galaxy.
    Hmm, telt de Grote Magelhaese Wolk niet ook als een (balk-)spiraal tegenwoordig? Maar M31 is zeker het dichtstbijzijnde grand design spiraal stelsel

• Skyheerlen
    antwoordde :
    Het is zo niet te zeggen hoe deze opname van M31 gemaakt is, maar zeker niet met de 5 mtr Hale Telescope. Eerder met een veel kleinere wide field; het zou zomaar een amateur-opname kunnen zijn.
    M31 is geen deel van de Virgo-cluster; wel, als onderdeel van de Lokale Groep en samen met o.a. de Virgo-cluster en een aantal andere clusters, deel van de Virgo-Supercluster. De kleinste entiteit waarvan M31 deel uitmaakt, is de Lokale Groep (waarin ook onze eigen Melkweg, M33 en een hele reeks zwakke dwergen deel van uitmaken). Logisch ook dat M31 zo indrukwekkend is, want het is de dichtstbijzijnde spiraal-galaxy.

• jan bonte
    antwoordde :
    Deze foto is genomen met de hale telescoop en een belichting van minstens 48 uur ,wat toen de allergrootste telescoop met een doorsnede van 5meter was, m vr gr jan bonte

• ziggy starlust
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door jan bonte Bekijk bericht
    Je kunt de andromeda nevel goed zien op een donkere plek in het najaar als pegasus net opkomt kun je de andromeda nevel goed zien op de papenslagweg.daar heb ik m wel gezien maar ook vanuit mijn tuin in deventermaar dan moet je wel weten waar je moet kijken. m vr gr jan bonte
    Als je landelijk woont heb je altijd een voordeel....Minder bebouwing, minder kunstlicht.

• ziggy starlust
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Bert Bogchelman Bekijk bericht
    De Andromeda nevel is i.d.d. vrij groot, zo'n 3 graden (6 maan diameters). In Nederland eigenlijk nooit zo te zien, ook niet met een verrekijker. Daarom is het vanuit Nederland een saai object. Op echt donkere locaties echter fraai met o.a. stofbanden en bolhopen.
    Toch vindt ik M31 een van de meest indrukwekkende objecten binnen het Virgo cluster...
    Ik ken er niet erg veel, maar deze is voor mij volmaakt...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Andromeda_Galaxy_with_h-alpha.jpeg views: 166 grootte: 157,0 KB id: 1421559

• jan bonte
    antwoordde :
    Je kunt de andromeda nevel goed zien op een donkere plek in het najaar als pegasus net opkomt kun je de andromeda nevel goed zien op de papenslagweg.daar heb ik m wel gezien maar ook vanuit mijn tuin in deventermaar dan moet je wel weten waar je moet kijken. m vr gr jan bonte

• Bert Bogchelman
    antwoordde :
    De Andromeda nevel is i.d.d. vrij groot, zo'n 3 graden (6 maan diameters). In Nederland eigenlijk nooit zo te zien, ook niet met een verrekijker. Daarom is het vanuit Nederland een saai object. Op echt donkere locaties echter fraai met o.a. stofbanden en bolhopen.

• ziggy starlust
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door barnieman Bekijk bericht
    In Frankrijk, 's zomers, goed zichtbaar. (Vlek in midden van foto):
    Dit is dus M31.....

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 0E0EEDA1-8C64-43A7-9CE5-62744871FE83.jpeg views: 179 grootte: 60,0 KB id: 1421492

• Sterren kijken in de stad
    antwoordde :
    Je ziet met het blote oog vooral de kern van M31. Het hele stelsel is aan de hemel heel groot (meerdere keren de volle maan naast elkaar), maar buiten de heldere kern wordt het te lichtzwak om te zien zonder (verre-)kijker.

• barnieman
    antwoordde :
    In Frankrijk, 's zomers, goed zichtbaar. (Vlek in midden van foto):
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_2108.JPG views: 285 grootte: 7,31 MB id: 1420953

• Fabricius
    antwoordde :
    Ja, zelfde ervaring als markleeman.
    Een donkere plek ver van de stad is aan te bevelen.

Overigens is Andromeda een sterrenbeeld. Waarschijnlijk bedoel je de Andromedanevel (Messier 31) die in dit sterrenbeeld ligt. Er bevinden zich ook veel andere sterrenstelsels in dit sterrenbeeld, maar die zijn niet met het blote oog te zien.

• markleeman
    antwoordde :
    Ja. Onder een redelijk donkere hemel kun je die met het blote oog zien. Héél af en toe zie ik hem - als het echt goed helder is en er weinig vocht en/of stof in de lucht zit- zelfs vanuit mij achtertuin in De Meern.

Werken...
X