Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ook de Starlink satelliet-ketting / trein gezien?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik heb ze vanavond ook voor het eerst gezien, precies om 7:00, bijna door het zenit vanaf mijn positie (Lochem). Met gemengde gevoelens bekeken.

Commentaar

Baanelementen voor Oneweb zijn nu ook te vinden. Hun treintje is zeer uitgerekt, een minuut zit tussen elke satelliet. Ze komen ook al boven ons, maar steeds in de aardschaduw. Ze zullen maar pas vanaf eind maart te zien zijn.

Ondertussen is de 5e batch van Starlink uitgesteld naar 17 feb rond 16u. De 3e Oneweb is voor 18 maart.
      Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Ah, interessant. Dat zal weer een andere kijkervaring geven. Ergens heb ik me voorgenomen niet meer speciaal op dit soort treintjes te letten. Ik ben benieuwd wanneer en hoe ze gaan opvallen c.q. storen bij het gewone waarnemen...

Commentaar

Hun zopas gelanceerde Starlink 4 (hun 5e batch) zal bij ons pas vanaf 4 maart te zien zijn.

Van hun Starlink 3 zijn dit nog volgende tijden:

19/2 - van 6u39 tot 6u48 - 80° in N
          22/2 - van 6u22 tot 6u30 - 50° in ZZW

En van hun Starlink 2 is er nog steeds een treintje, zo zie je maar dat ze er lang over doen om die satellietjes uit elkaar te halen, vandaar dat binnenkort deze Starlink 2 terug zal te zien zijn (alleszins volgens de huidige baanelementen en dus zolang ze niet uit elkaar gaan) :

21/2 - van 6u20 tot 6u30 - 60° in ZZO
          23/2 - van 5u37 tot 5u45 - 65°in ZZO
          24/2 - van 6u01 tot 6u11 - 80° in N
          27/2 - van 5u40 tot 5u50 - 70° in N
          28/2 - van 6u09 tot 6u15 - 80° in N
          01/3 - van 5u24 tot 5u32 - 80° in N
          02/3 - van 5u48 tot 5u53 - 60° in ZZW
          Last bewerkt door coldfieldboundary; 23-02-20, 14:16.
          Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Werken...
          X