Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Domper op de hobby

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door Tomasje Bekijk bericht
    Tijdje terug in Drenthe op vakantie geweest, daar was de melkweg toch best aanwezig
    Origineel geplaatst door Robko Bekijk bericht
    Ik ga mee met hun waarbij het glas half leeg is, helaas!
    Het hangt ervan af waar je in Drenthe kijkt. In de zuidoost-hoek van de provincie is het slechter dan op andere plekken. Maar toch is hier het glas een beetje half voller dan vroeger. Even een oud draadje opduikelen, zie hier. Het genoemde kassencomplex stoort, dat is waar. Maar het is tegenwoordig toch wat beter dan, zeg, 10 of 15 jaar geleden. In de loop van de tijd zijn er maatregelen genomen om de lichtvervuiling iets te beteugelen. Niet dat het meteen aardedonker is, maar het heeft wel wat geholpen. Ik zal 'ns een keer kijken in het Bargerveen hoe het tegenwoordig is, op die locatie staat het kassencomplex in het noorden en valt het wellicht mee als je wilt waarnemen in tegengestelde richting. Al is het op andere plekken in Drenthe waarschijnlijk beter.

Commentaar

Mooie foto! Het is een van mijn favoriete omgevingen om naar de telescoop te kijken, zoveel te zien. Ik kan Crux met het blote oog zien vanuit mijn lucht vervuild achter de tuin. Een prachtig juweel in de nachtelijke hemel.

Commentaar

Origineel geplaatst door AshaiRey Bekijk bericht
        We hebben het hier in NL aardig verziekt.[/ATTACH]
        Inderdaad.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: lichtvervuiling NwZeeland.jpg views: 252 grootte: 179,6 KB id: 1416835

Een-op-een vergelijking van de lichtvervuiling in Nederland, België en Nieuw Zeeland.
        Zelfde schaal, zelfde dataset.

Meest recente data uit 2019 van de Visible Infrared Imaging Radiometer Suite (VIIRS) aan boord van de Suomi National Polar Partnership Satellite.

Het licht van Auckland, de grootste stad van Nieuw-Zeeland (1,6 miljoen inwoners), is minder intens dan het licht van één kas in Nederland, bijv. in Luttelgeest.
        Stof tot nadenken: de naam Luttelgeest.

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Origineel geplaatst door Fabricius Bekijk bericht
          (...) vergelijking (...)
          Het hangt ervan af hoe je dit vergelijkt. Je kunt moeilijk een vergelijking maken tussen Nederland en Nieuw-Zeeland, als je de landen in z'n totaliteit bekijkt. De bevolkingsdichtheid daar is ongeveer 18 per km^2 (totale bevolking is iets minder 5 miljoen), in Nederland is dat meer dan 400. De bevolking woont vooral in een aantal stedelijke gebieden, buiten die gebieden is het nogal leeg. Zie kaartje, in een heel groot gedeelte van Nieuw-Zeeland wonen zelfs helemaal geen mensen en is het mooi donker. Dat is hier in Nederland wel anders, bijna overal mensen en daardoor lichtproductie. Wel is het zo dat het hier in Nederland soms erg buitensporig is met de lichtvervuiling, zoals daar in Luttelgeest. En ook wel op andere plaatsen. Daar moeten we ook iets aan doen. Maar de bevolking terugdringen naar het niveau zoals daar (dan zouden in we minder dan 800 000 inwoners hebben in Nederland), dat is niet realistisch.
          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NZ.jpg views: 0 grootte: 67,6 KB id: 1416884

Commentaar

Origineel geplaatst door Rudy Bekijk bericht
            Maar de bevolking terugdringen naar het niveau zoals daar (dan zouden in we minder dan 800 000 inwoners hebben in Nederland), dat is niet realistisch.
            Heeft iemand dat voorgesteld dan?

Om maar even een andere vergelijking te gebruiken:
            de bevolkingsdichtheid in de regio Auckland is véél hoger dan in het even grote gebied tussen Hoek van Holland en Gouda. Toch stralen de Aucklanders veel minder licht naar boven. De lichtvervuiling is niet recht evenredig met de bevolkingsdichtheid.

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Heeft iemand dat voorgesteld dan?
              Alleen in dat geval zou je de twee landen echt met elkaar kunnen vergelijken. Als we hier in Nederland inderdaad slechts 800 000 inwoners hadden die geconcentreerd woonden in een aantal stedelijke gebieden, dan hadden we daarbuiten ook gebieden waar het donker zou zijn. Dan nog zou het in Nieuw-Zeeland iets beter zijn, de afstand tussen stad en buitengebied zou in Nederland kleiner zijn en waarschijnlijk had je dan nog steeds iets last van lichtkoepels.

Om maar even een andere vergelijking te gebruiken:
              de bevolkingsdichtheid in de regio Auckland is véél hoger dan in het even grote gebied tussen Hoek van Holland en Gouda. Toch stralen de Aucklanders veel minder licht naar boven. De lichtvervuiling is niet recht evenredig met de bevolkingsdichtheid.
              Dat we hier in Nederland er niet goed mee omgaan, daar ben ik het mee eens en doen ze het in Auckland beter. Maar het is duidelijk dat je de vergelijking tussen Nederland en Nieuw-Zeeland eigenlijk alleen maar kunt maken voor die gebieden waar mensen wonen. Daar hebben ze grote gebieden waar helemaal geen mensen wonen, dat kun je niet vergelijken met hier.

Interessant zou een studie zijn die alle landen met elkaar vergelijkt, voor die gebieden waar mensen wonen. Dan zou je kunnen vergelijken hoe de relatie tussen bevolkingsdichtheid en lichtvervuiling uitpakt, welke landen het beter of slechter doen. Ik vrees dat Nederland het dan niet zo goed doet.

Commentaar

We hebben te veel reclameborden en gebouwen die van onderaf verlicht worden, waardoor te veel licht omhoog schijnt. Komen de kassen nog eens bij.

Commentaar

85% van mijn familie woont in Nieuw Zeeland. Maar ik ben er nog steeds niet geweest. Wordt wel eens tijd zie ik..
                  Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Ik kom regelmatig in Chili (eens per jaar), en daar kijk ik ook altijd m'n ogen uit!

Commentaar

Werken...
                    X