Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Solargraph

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Solargraph

De katten uit de buurt bleken mijn solargraph blikje gebruikt te hebben als springplank: Hij hing scheef. Dus ik heb hem er maar afgehaald en ingescand. Ik had hem ergens begin januari opgehangen , dit is het restultaat... Straks in juni maar ff opnieuw doen en dan beter ophangen...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2019solargraphkl.jpg views: 253 grootte: 794,5 KB id: 1410178
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Jammer van die katten Oetie. Hij is mooi begonnen. We hebben een mooie periode achter de rug met veel zon en zou misschien wel door kunnen gaan.
    Komende zomer maar een kattenvrij plek zoeken ;-)
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Dat wil ik ook! Maar dat ga ik pas doen als ik over een paar maanden verhuisd ben.

Waar haal ik lichtgevoelig papier vandaan?
      Wat ik me afvraag is waarom het hele papier niet overbelicht raakt als je het uit het blikje haalt. Is het dan al grotendeels uitgewerkt? Maar dat vind ik niet logisch want dan zouden de laatste dagen/weken ook minder goed belicht worden.

Commentaar

Zorg ervoor dat je een donkere ruimte hebt waar ook de scanner staat. Je kan het bijvoorbeeld 's avonds thuis in elkaar zetten en later weer het uit elkaar halen. Geen lampen aan in huis en alles met een rood lampje erbij doen. Dan heb je minste kans op mislukking.

Via deze site http://xyzon.nl/solargraphschoolproject/ zie handleiding hoe te maken en waar je papier kunt halen.

Je kunt het beste beginnen op rond 21 juni en 21 december. Je hebt dus nog even de tijd voor je verhuizing
        Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Ik krijg pas 1 juli te sleutel en ik vermoed dat ik op dat moment andere prioriteiten heb dan een blikje ophangen. Ik denkdat ik het eerst voor een korte periode zal doen en dan een keer een echt goed half jaar.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nando Bekijk bericht
            Wat ik me afvraag is waarom het hele papier niet overbelicht raakt als je het uit het blikje haalt. Is het dan al grotendeels uitgewerkt?
            Gewoon rustig uit het blik halen, de haardroger erop (als het papier vochtig is) en inscannen. Tientallen keren gedaan en nooit problemen gehad. Het papier erin steken zou ik echter enkel in een doka doen.
            Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Origineel geplaatst door Nando Bekijk bericht
              Wat ik me afvraag is waarom het hele papier niet overbelicht raakt als je het uit het blikje haalt. Is het dan al grotendeels uitgewerkt? Maar dat vind ik niet logisch want dan zouden de laatste dagen/weken ook minder goed belicht worden.
              Je moet goed realiseren dat het fotopapier niet ontwikkeld wordt zoals dat voeger in de donkerkamer gebeurde.
              De details die je nu te zien krijgt worden verkregen door een verkleuring van het fotopapier zonder dat er een (nat) chemisch proces aan te pas komt. Pas bij een erg grote hoeveelheid licht op het papier krijg je die spontane verkleuring en dat staan niet in verhouding met een belichting zoals vroeger in de donkere kamer. Daarom hoef je ook niet panische te zijn dat er tijdens het laden en ontladen van het blijkje te veel licht op het papier valt. Het scannen kan ook gewoon bij daglicht gebeuren als je maar zorgt dat het felste licht wordt afgeschermd en je papier snel in de scanner komt.
              je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Werken...
              X