Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maanobjecten voor de kijker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maanobjecten voor de kijker

Voor de maanliefhebbers heb ik een overzicht van interessante maanobjecten bij elkaar gezocht. Het staat nog open voor uitbreiding, maar dit is al een aardige klus.
    Gevorderde maanwaarnemers zullen wel het meeste weten.
    Ik heb het nog niet allemaal gecontroleerd!
    Voeg bestanden toe

Altijd een interessante oefening. Als je alles hebt gezien kan je nog verdere inspiratie zoeken bij: Lunar 100 en Astronomical League Lunar Observing Program I en II. Tenzij je ze al kent natuurlijk.
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Ik ken nog niet alles. Dank voor de Lunar I en II tips
      Zelf vind ik het erg belangrijk om de maandag te weten wanneer een object goed zichtbaar is. Dat zie ik er(nog) niet bijstaan,dwz bij die Amerikaanse lunar programma's.
      Bij mijn overzicht wel.
      Toegegeven, je kunt het ook gewoon proberen!

Commentaar

Origineel geplaatst door fransvanschaik Bekijk bericht
        Zelf vind ik het erg belangrijk om de maandag te weten wanneer een object goed zichtbaar is.
        Natuurlijk mag een object niet in de schaduw liggen. Maar bekijk de maan niet alleen dicht bij de terminator. Ook bij hoge zon valt er veel - en vooral andere zaken - te ontdekken.

Als voorbeeld een schets van Copernicus bij lage en hoge zonnestand:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Copernicus vergelijking 600.png views: 194 grootte: 168,0 KB id: 1407154
        Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Ik zal het weer eens proberen,Jef!
          Tot nu toe viel het altijd tegen bij hoge zonnestand. Ik vind die Copernicus tekening erg mooi.

Commentaar

Ik denk dat ik toch onder die categorie val die de maan liever ziet gaan dan komen

maar..... die paar keer dat ik kijk, geniet ik toch wel.
            misschien toch maar eens wat vaker de telescoop uit de schuur, ook al is de maan erbij.

Commentaar

Beste maanwaarnemers

Ik heb mijn lijst met interessante of uitdagende maanobjecten uitgebreid. Zie bijlage.
              Die blijkt echter te groot te zijn.
              Niet getreurd: ge´nteresseerden wil ik die best opsturen.
              Ik heb de volgende literatuur geraadpleegd:
              Cosmic Challenges van Philip Harrington
              Lunar 100
              AJM Wanders: Op ontdekking in het Maanland

Alleen de meest geschikte maan-dag voor het waarnemen van de objecten moet bij het gros nog uitgezocht worden.
              Voorwaar, een mooie uitdaging.

Commentaar

Werken...
              X