Announcement

Collapse
No announcement yet.

Heart & Soul Nevel: ook visueel zichtbaar?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Zo-Ma waren zowel de Hartnevel als de "Soul nebula" easy peasy te lokaliseren met de 10x50 verrekijker (zonder filter) in Grandpré. De Heart Nebula is wat vaag maar present, en de Soul nebula zie je helemaal (en vrij duidelijk).

Met een 400mm Dob en UHC filter kun je met een 17mm Ethos netjes alle filamenten van de Heart nebula volgen, en de Soul nebula valt al in het schuitje "zo veel detail dat enkel TomC het aandurft om het te schetsen".

De ŁHartlevel reageert slecht op OIII -- NGC 896 wordt gedetailleerder maar kleiner, en de rest wordt een pak moeilijker (alles verdwijnt eigenlijk op één boogje onderaan en de typische boog met spoor aan de andere kant van de centrale cluster, en zelfs die zijn dan moeilijk).

Met H-beta zag je ook minder, vond ik, maar het was beter dan met OIII. Maar in Grandpré heb je vaak typische OIII-objecten die beter met UHC zijn (zelfs de zwakkere vlekjes in de Sluiernevel zijn met UHC beter). Wellicht is H-beta beter op een meer lichtvervuilde plek.

Het antwoord op de titelvraag is dus een volgmondig "ja". Vorige editie, in de lente, was het veel lastiger, dus die grote krengen hebben er echt baat bij van dicht bij het zenit te komen (en dat doen ze ook in dit seizoen).

Zelfs de volgende nacht, met SQM-waarden van 'slechts' 21.0 door Cirrus, zat TomC de Hartnevel te schetsen, al was hij een pak minder makkelijk zichtbaar. Dus: in de Oesterput moet het ook wel lukken, zeker met H-beta.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Klopt - tijdens de laatste nacht ben ik begonnen aan de Heart nebula op schets te zetten. Het viel me op dat UHC het beste resultaat gaf, overal filamenten met gloed. Het zal nog een werkje van vele maanden en sessies worden ...
      Maar dus ook hier een volmondige 'ja'. Mooie objecten!!
      Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Vet! *Op waarneemlijstje knalt*
        Spuit 9 op zijn minst...
        16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Laat je niet misleiden door de vele foto's. Een UHC filter toont geen h-alfa of S2. Visueel is het een andere verschijning en bepaalde gebieden lichten mooi op terwijl ze op foto maar flets uitkomen
          Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Klopt, je ziet geen H-alpha (afijn, normaliter niet, maar, ik vermoed dat svdr er wel gevoelig voor is, wat natuurljik rode-LED-lampjes ook wat problematischer maakt), maar waar er H-alpha is, is er meestal ook wat blauwe H-beta, en die zie je wel.

Als je die wegfiltert dan zie je vaak enkel de "wittere" delen van een nevel die ook zuurstof geioniseerd krijgen.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Vanaf La Palma hebben we ook uitgebreid deze nevels bekeken, ikzelf heb me ook nog gewaagd aan twee grote overzichtschetsen met UHC filter. Ik vond de hartnevel het leukst om te doen vanwege het kunnen volgen van de buitenrand van de nevel en het splitsingspunt boven in het “hart”.

Comment

Oh wat ben ik benieuwd naar die schets!!

Comment

Working...
                X