Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Heart & Soul Nevel: ook visueel zichtbaar?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
    ik heb er al een halfuurtje in Grandpr aan gewijd.
    Let wel, de Soul is op een paar flardjes na veel moeilijker.
    Okay. De ervaringsdeskundige. Yeeha! Wij gaan een woordje babbelen alvorens ik me op dit avontuur werp. Waarmee kan je dit complex vergelijken qua ijlheid, moeilijkheid?

Overigens lees ik op verschillende plaatsen dat juist de Heart zwakker en ijler is. Ben benieuwd wat de praktijk brengt.
    Last bewerkt door sixela; 29-09-18, 22:21.
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Als ik het met iets moet vergelijken: IC434, maar met verhelderingen die eerder doen denken aan de nevel rond Sadr of zelfs de Pelikaannevel, en kleine vlekjes die je helpen je te orinteren. NGC 896 is best wel goed te zien, IC1805 ook, en aan de overkant zie je een lichte boog en wat neveligheid verbindt dat allemaal. Al de rest is een pak moeilijker en je ziet enkel de rand, en je vraagt je eerst af of je t je inbeeldt. Op een donkere plek liever UHC dan OIII, behalve voor NGC896 die met OIII makkelijker te zien is.

Van de Soul enkel een vlek gezien met een zwarte inham, de rest niet. Ik vind het gek dat iemand die makkelijker zou vinden. Je hebt ook nauwelijks een aanknoopingspunt, en je kijkt er zo los door, net zoals door de bovenkant van de Noordamerikanevel.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Okay. Ook jij geeft IC 434 als vergelijking. Nuttig en waardevolle info. TX!

Commentaar

Gisteravond zag het er aanvankelijk veelbelovend uit, maar toen ik de Hartnevel eenmaal in het vizier had, kwamen er steeds hinderlijke cirrusvelden over, en later kwam er ook nog eens een felle maan bij. Maar ik ben toch maar gaan schetsen, en dit is dan een eerste poging. Beeldveld ca 1 graad, Tak Mewlon 210, Panoptic 35 mm en Lumicon UHC filter. Het is een ruwe schets, want zoals gezegd kreeg ik weinig tijd van de wolkengoden en ik kon niet alle sterretjes correct intekenen. Maar de nevel was wel goed te zien, alleen wat minder helder als het er op de tekening uitziet.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IC 1805 29-9-18 correct image donker compr.jpg views: 13 grootte: 84,0 KB id: 1395110
          Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Mooie schets. Zelfs onder niet-ideale condities lukt het!
            Welk deel van de heart is dat?

Commentaar

Het is het midden, en gezien het beeldveld is dit maar een klein deel van de cluster. Ik zit net naar een schets van reflector te kijken in Deepskylog, en het komt vrijwel overeen met zijn beeldveld. Alleen tekent hij enkel nevel in het zuidelijke deel. Op de momenten dat er geen cirrus en geen maan was , was die boog voor mij heel duidelijk te zien, plus de opvullende nevel binnen de grote groep sterren. Het geheel leek een beetje op een echt hart (dus niet dat nephart van de Hartnevel van de foto's). Maar ik begrijp dat de echte nevel zich veel verder uitstrekt als mijn schets.

Commentaar

Is dit het gedeelte rond Melotte 15?

Commentaar

Ja. In Stropek staat: Mit Melotte 15 assozierte HII-Region.Sehr lichtschwach, sehr gross, durchflutet den gesamten haufen.Ein langes streifenformiges Filament an der Sudflanke von Mel 15 fallt besonders auf. Dunkler Himmel, nebelfilter und grosste Austrittpupille sind fuer eine gute Sichtung erforderlich.Insgesamt schwierig.Mel 15 zeigt sich als ein sehr grosser, lockerer, unregelmassige sternhaufen mit nur 30 weisse sternen zwischen 9m und 12m ohne erkennbares Zentrum.Der haufen hebt sich gut von seinenrUmgebung ab. Lohnend! Diam ca 1 graad.

En dat klopt dus precies met mijn schets.

Commentaar

Ook belangrijk: voor de centrale delen (rond Mel 15) heb je beter iets meer vergroting en een OIII, maar dan zie je van de hartnevel eigenlijk enkel een lange komma die van de cluster vertekt met een spoor eraan, en aan n kant van de hartvorm (met een kijker met genoeg veld) heel vaag een lijntje.

Als je de rest wilt zien dan moet je echt wel geen OIII gebruiken maar een UHC, en werken met een erg grote uittredepupil.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Duidelijk. Dat wordt een multi-eyepiece en multi-filter werkje. Boeiend

Commentaar

En multi-telescoop. Best een 130mm refractor met 2" oculair en dan wat minder veld en meer vergroting voor sommige delen in een 400mm Dob...die 31T5 zal nog van pas komen ;-).

Commentaar

Ja ... die 31T5. Die begint meer en meer te lonken en de 26T5 van z'n troon te duwen. Het gewicht maakt geen punt, dat kan de Alkaid wel aan.

Commentaar

Interessant topic, vanuit een waarneming in Frankrijk weet ik dat het zien van de hartnevel niet al te moeilijk was, maar de precieze vorm is lastiger.
                            Let op bij de 31 mm dat het brandpunt nogal ver naar binnen zit, dat kan een probleem vormen voor focussers met weinig travel.

Commentaar

Daar heeft TomC geen last van, hij heeft een Paracorr 2 op de correcte afstand van het brandpunt. Met de tunable top helemaal ingedraaid lukt het net.

Commentaar

Na jou post afgelopen weekend ook opgezocht tijdens ons bezoek in Sourbrodt.

Bewapend met 12 dob 43x en h-beta op zoek (uittrede van mijn 35mm oculair is 7mm).

En waarempel, daar was ie.
                                NGC896 was heel makkelijk, maar ik kon boven verwaching ook grote delen van de hartvorm zien.
                                vooral de heldere delen kwamen er goed uit in lage vergroting.
                                de Soul nevel kon ik ook heel goed herkennen, maar de meeste tijd heb ik besteed aan het hart.

ik heb ook nog OIII, UHC en zonder filtergeprobeert, maar de nevel is dan vrijwel onzichtbaar.
                                de kracht van het h-beta word hier wel echt duidelijk!

Mooi object, waarvan ik nooit had gedacht dat deze zo makkelijk te zien zou zijn.

Commentaar

Werken...
                                X