Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Heart & Soul Nevel: ook visueel zichtbaar?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Heart & Soul Nevel: ook visueel zichtbaar?

Eén van de betere fotografische stukjes melkweg in de herfst is het gebied van IC 1805 en IC 1848 in Cassiopeia, beter gekend als de Heart and Soul Nebula. Met een gevoelige camera kan je hier prachtige opnames maken.

Nu vraag ik me al een tijdje af: is hier iets van te zien met het menselijke oog? Een volstrekt donkere hemel zal een basisvereiste zijn. Maar wat is dan de beste optische keuze: blote oog, een bino, kleine telescoop, een grote lichtemmer, ...
    Een grondige zoektocht op internet levert weinig resultaat on de vorm van schetsen; enkel Rony de Laet (kleinere newton) en Bernard Laville (68cm spiegel...) maken melding van de zwakke nevels. Ook op deepskylog is nauwelijks iets van beide complexen te vinden in vorm van een schets. Een uitgebreid verslag van Steve G. doet me duizelen (en twijfelen), verder spreekt skyfan over een nevelachtigheid rond de centrale cluster Melotte 15.

Over een goede week is het Grandpré starparty. Ik heb zin om van beide complexen een schets te maken... maar heeft het wel zin?

Heeft nog iemand ervaring met het visueel waarnemen van deze nevels? Circuleren er schetsen die ik niet gevonden krijg?
    Tips, suggesties over filters en optiek zijn welkom.
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Absoluut haalbaar voor jouw ogen, jouw 16 inch en jouw ervaring. Uitgestrekte nevelvelden, ruimschoots groter dan het grootste beeldveld .
    GrandPre is de ideale lokatie hiervoor.
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Oh ik gebruikte het Omega NPB filter hiervoor.
      Vanuit Dijkgatsbos bij SQM 21,1 hemel
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Zeker en vast, Tom! Ik heb stukken van de Heart-nebula al kunnen zien met de 12". Zou eens moeten kijken of ik er notities van heb gemaakt, maar ik vrees er voor.
        Vermoedelijk was dat in de Morvan, vorig jaar. Vergelijkbaar met Grandpré toen.
        Esprit 80ED f/5 Triplet, 127mm f/7.5 triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

NGC 896 is visueel ontdekt, dus dat stukje zou je in ieder geval moeten kunnen zien.

edit: Steve Gottlieb's waarnemingen http://ngcicproject.org/gottlieb/default.htm
          What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ja NGC 896 is een helder object maar ook niet echt het 'hart' van IC1805. De mooie wijds bogen worden door sommigen vergeleken met de IC nevel van de Paardenkop. En dat is zwak!!

In Grandpré ga ik een poging doen. Elk gebied apart op A4 blad schetsen want het is een enorm groot gebied. De belangrijkste sterren al uittekenen om maximaal naar de nevelflarden te kijken en juist in te tekenen. En vooral niet in waanzin en wanhoop eindigen... iekk.

Commentaar

He, da's nou toevallig, gisteravond heb ik nog even naar IC 1805 zitten kijken met de Mewlon. Met UHC filter kon ik wat neveligheid bij de cluster zien, maar de maan was al opgekomen en begon te storen, dus ik heb hem nog even verder "in de wacht" gezet. Het zag er ongeveer uit zoals reflector hem heeft geschetst in deepskylog.
              Op 7-9-2016 rapporteerde ik met de 18 cm Intes Mak: In de Mak met 35 Pan plus UHC filter is de nevel rond de langwerpige sterrencluster Melotte 15 goed te zien, dit is het onderste en helderste gedeelte van de Hartnevel, de rest zie ik niet. Er zitten flinke helderheidsvariaties in. Ook in de Kson is de nevel te zien.
              Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

In Grandpré twee jaar jaar geleden in het voorjaar knalde IC 434 het oculair uit, met Alnitak in beeld. Eitje, dus

Commentaar

Eitje. Begrepen.

De waarnemingen van skyfan motiveren om toch voldoende van dit nevelcomplex te zien. Mogelijks dat ik een Nagler 31T5 kan gebruiken om zo veel mogelijk beeldveld te halen en de grote lijnen te vinden. Iets fijnere structuren kunnen dan met Pan27 of Delos17.

Commentaar

Dit is vast niet wat je bedoelt, maar op donkere locatie in Zeeland waren ze met een 10X50 verrekijker te zien als vage lichtere hemelachtergrond.
                    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
                    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Jawel - juist wel! Mogelijks is een goede bino met een OIII filter ervoor wel de beste combi om deze nevels te zien.
                      Het is de uitgestrektheid die me zorgen baart. Te veel vergroting en je kijkt door de flarden heen. Maar extra aperture vangt weer meer fotonen. Waar zit de ideale balans? In ieder geval gaat mijn 10x50 pentax bino mee, een 80mm doublet en dan de 16" dob. Boeiend te ontdekken welk best presteert voor heart & soul.

Commentaar

Gottlieb heeft met een 18" geen probleem om de helderder omtrek te volgen, en hij ziet ook het helderder centraalste deel. Met een 80 mm zoeker ziet hij de nevel ook, beide gevallen met een OIII filter.

dat is wel ergens in de bergen van Californië, dus beter dan hier.

Commentaar

Ik heb vanuit Waimes in de Ardennen met mijn 15 cm kijker NGC 896 en andere delen van de Heart nevel gezien. Het is lang geleden en ik weet niet meer welk filter ik heb gebruikt maar waarschijnlijk OIII want ik had toen nog geen UHC geloof ik maar dat weet ik niet meer zeker.
                          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Keuze voor OIII lijkt me logisch - sterke smalband filter is nog vlot te doen bij lage vergroting.

Indien Steve G. erin slaagt om met een zware 18" lichtemmer de buitenste gebieden te zien, dan is er hoop. Het centrale deel mag geen probleem zijn maar voor een mooie schets moeten er ook stukjes van de buitenste filamenten te zien zijn.

Tx wouter voor jouw waarneming met een 15cm. Er is "iets" te zien. Dat is al veel.

Het is wat vreemd dat zo weinig mensen enthousiast zijn over beide IC nevels in een telescoop. Menig amateur flipt bij de Pacman nevel of zwijmelt door de California nevel … maar de Heart & Soul lijkt niemand echt te bekoren. Ook één van de redenen waarom ik ze nog nooit heb opgezocht, uit vrees voor het tegenvallend beeld: ze hebben geen reputatie. Na Grandpré weet ik meer!

Commentaar

Om een overzicht te krijgen kun je beter een 130mm nemen met een 31mm T5, ik heb er al een halfuurtje in Grandpré aan gewijd. Als Bert de AP refractor weer mee heeft...

Let wel, de Soul is op een paar flardjes na veel moeilijker.
                              Last bewerkt door sixela; 29-09-18, 22:20.
                              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                              X