Announcement

Collapse
No announcement yet.

Phobos en Deimos visueel?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tweede nacht, tweede poging. De hemel leek minder goed en de maantjes stonden (te) dicht... na een half uurtje turen toch maar terug deepksy gaan doen. Als troostprijs sterrenstelsels IC 1296 bij de Ringnevel en IC 4677 bij (strikt genomen 'in') de Kattenoognevel kunnen strikken De centrale ster in M57 lukte niet.
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Gisteravond met de telescoop naar de Afsluitdijk gereden: het was prachtiig transparant. Nadeel van de lokatie is dat we weer een graad hoger op de wereldbol zitten (en MArs dus een graad lager bij de horizon).
      Om de “boundary-layer” van de hoofdspiegel weg te blazen had ik een nieuw ventilatortje gemaakt: die kan met een zuignap op de hoofdspiegel worden geplaatst.
      Werkte goed!
      Click image for larger version  Name:	E9944078-CDFB-499D-B339-C1977F655EFD.jpeg Views:	1 Size:	133.6 KB ID:	1388960

Eerst uitgebreid Saturnus bestudeerd; voor het eerst zag ik nu 8 maantjes! (De bekende 6 maar ook Mimas en Hyperion).
      Click image for larger version  Name:	E0F2B713-F8A8-4AE8-9901-0C95014ABEA2.jpeg Views:	1 Size:	144.8 KB ID:	1388961
      Rond de klok van 1 uur zouden Phobos en Deimos beiden optimaal staan.
      Een uur lang intensief gezocht. De seeing was matig tot slecht. Ook vielen de maantjes precies achter een van de spikes. En zoals Jef al schrijft: die spikes lopen enorm ver door het beeld. Daarnaast zijn de spikes ook moddervet (net zo breed als Mars).

Ik heb allerlei vergrotingen geprobeerd: van 115x tot 920x.
      Daarnaast ook alle mogelijke oculaircombinaties: met en zonder BArlow, Met en zonder Paracorr, Met en zonder ADC, Binoviewer... Op een gegeven moment zat er wel een halve meter aan optiek in de focuser !
      Click image for larger version  Name:	031A1315-11D3-4263-840B-26CC50521F26.jpeg Views:	1 Size:	85.7 KB ID:	1388962
      Het resultaat:
      Met de grootste moeite kon ik een paar keer Phobos ontwaren ! Precies 1 Marsdiameter naast de planeet.
      Dit was met een lage vergroting van 154x met zo min mogelijk glas in de lichtweg (Ethos 13mm zonder Paracorr, zonder ADC).
      Deimos ben ik minder zeker van.
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical)

Comment

WOW geweldig Harro! Dan hebben we samen zeker weten beide satellieten gezien Bijzonder dat daar juist een lage vergroting voor nodig was. Ik denk dat dat was omdat het licht van Phobos dan zo geconcentreerd mogelijk was. Voor Deimos had ik juist een hoge vergroting van ongeveer 570x nodig.
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Comment

Originally posted by Harro View Post
          Met de grootste moeite kon ik een paar keer Phobos ontwaren ! Precies 1 Marsdiameter naast de planeet.
          Dit was met een lage vergroting van 154x met zo min mogelijk glas in de lichtweg (Ethos 13mm zonder Paracorr, zonder ADC).
          Deimos ben ik minder zeker van.
          Super! 1 Marsdiameter, dat is verdomd dicht
          Volgende keer ga ik ook eens wat minder vergroting proberen... wie weet helpt het.
          Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Gefeliciteerd allemaal! Ben benieuwd hoe ver Jef gaat komen, met een kleinere telescoop maar verder zuidelijk.
            C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

Gisteren - toen Mars pal in zuiden stond - zat er een ster van magnitude 9,6 op een goede Marsdiameter.van Mars. Met héél veel moeite denk ik dat hij zichtbaar was. En dan nog een geluk dat de ster aan de 'following' kant stond (zodat ik Mars uit beeld kon laten verdwijnen). Ik vrees dat Phobos (die nooit ver van Mars staat én met mag 10,8 zwakker dan de ster) een hopeloze zaak wordt in m'n 30 cm
              Er zijn nog drie mogelijkheden tijdens mijn vakantie om Deimos op maximale afstand te zien. Die ga ik proberen te grijpen. Voor de rest ga ik ga geen kostbare waarneemtijd meer in de maantjes steken.

Comment

Vanavond rond 02:50 is het me gelukt beide maantjes te zien. Ik had een 4,5 mm Delos oculair geleend van Lifesvr omdat deze een kleiner schijnbaar FOV heeft dan mijn 4,7 mm Ethos en Mars dus makkelijker buiten het beeld gezet kon worden. Deimos was makkelijk zichtbaar net onder een spike van Mars. Phobos was minder dan de helft vd tijd zichtbaar net aan de rand van het FOV naast een dikke glare van Mars. Zeker geen makkelijle waarneming maar ik kon hem met tussenpozen van een paar minuten, terwijl gixer en Lifesvr het ook probeerden (Lifesvr zag alleen Deimos), weer zien. Succes voor mij dus!
                50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Comment

Goed gedaan Wouter. Waar vandaan ? Vanuit Spanje ?
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical)

Comment

Zeer goed; gefeliciteerd!!
                    C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

Ja vanuit Spanje. De seeing was niet geweldig maar wel beter dan de voorgaande nachten.

Comment

4e nacht, 4e poging: Na 3 warme waarneemnachten (in T-shirt) nu veel frissere temperaturen (trui en jas). De seeing was overduidelijk beter. Maar ook nu geen maantjes te zien (al had ik bij Phobos, op 1 marsdiameter, soms het idee dat er iets stond). Van Deimos, op 3 marsdiameters (aan de aan de andere kant) geen spoor. Er waren twee zwakke sterren zichtbaar die ik achteraf als referentiepunt kon gebruiken in Cartes du Ciel. Blijkt dat ik 3 marsdiameters niet goed kan inschatten (zat eerder in de buurt van 6 marsdiameters te kijken).

Comment

Working...
                        X