Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Phobos en Deimos visueel?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Succes;
    Het is mij nog niet gelukt.
    2x geprobeerd, (Mars buiten beeld zetten). maar de erg lage stand met slechte seeing maakt het bijna kansloos. Zelfs met zo’’ n grote kijker.
    Ik vermoed dat jij veel meer kans kans nu jij een zuidelijke lokatie opzoekt.
    We zijn erg benieuwd.
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro Bekijk bericht
      Ik vermoed dat jij veel meer kans kans nu jij een zuidelijke lokatie opzoekt.
      45° N is 6° winst ten opzichte van mijn thuislocatie, maar of dat voldoende gaat zijn weet ik niet. En een 30 cm is ook aan de kleine kant voor de opdracht.

Met een 24" van Lowell Observatory bleek het op 19 juli een fluitje van een cent (zie schets hier).
      Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Origineel geplaatst door Jef De Wit Bekijk bericht
        45° N is 6° winst ten opzichte van mijn thuislocatie, maar of dat voldoende gaat zijn weet ik niet. En een 30 cm is ook aan de kleine kant voor de opdracht.

Met een 24" van Lowell Observatory bleek het op 19 juli een fluitje van een cent (zie schets hier).
        Dat zijn geen gewoon schetsen maar ja, het was ook gene gewone telescoop.
        http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Zou een apodizing mask kunnen helpen of zijn daar de maantjes te zwak voor?
          Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

“ yes they are rather faint- in smaller telescopes I believe some people have seen them by putting Mars just outside the field. Here they were visible very easily and there was no need to hide Mars.”

Paul Abel kon ze dus rechtstreeks zien.
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro Bekijk bericht
              “Paul Abel kon ze dus rechtstreeks zien.
              Lowell Observatory ligt op 35 graden noorderbreedte, dus Mars staat daar veel hoger aan de hemel dan hier. Dat zal ook bijdragen aan het waarneemgemak. Bovendien ligt Lowell op een berg van 2210m. Twee kilometer dichter bij Phobos en Deimos

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

En toen sloeg mijn hart ineens over vanavond toen ik een sterretje vlak naast Mars zag staan. Zou het??? Neen dus. Want ik zag er nog een daarnaast staan en in het verlengde van die twee nóg een en aan de andere kant ban Mars nóg een. Ik heb dit meteen even opgezocht in SkySafari en het bleek inderdaad om sterren te gaan, ze waren wel van rond magnitude 11 maar stonden véél te ver weg. Op dit kaartje

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 699D08F1-0A0A-4AC8-953B-2EA7D5BF00A1.png views: 17 grootte: 201,6 KB id: 1388473

gaat het om de twee sterren rechtsonder Mars, een rechtsboven en die linksonder. Voor mijn gevoel stonden ze in het beeldveld veel dichter bij Mars dan op het kaartje. Een ding is me nu duidelijk: dit gaat HEEL moeilijk worden. Binnenkort een nieuwe poging. Een vergroting van 256x lijkt me niet voldoende, zelfs niet met een 50 cm kijker...
                50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Voorbije nacht heb ik ook een poging ondernomen met de 16" Alkaid. Mars stond op zijn hoogste punt en vergrotingen van 200x tot 820x. Veel gezocht maar geen maantje te zien.

Het was wel mijn eetste Mars van dit jaar en ... ohla dat ding is groot! Poolkapje was goed te zien, wat witte wolken bij de rand (naast de atmosf dispersie) en enkele schuchtere oppervlakte details. Mooi? Ja. Leuk? ... mwah.
                  -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Het is opvallend in het verslag dat met zulke voor planeten relatief lage vergrotingen wordt gewerkt. Maar misschien ook wel begrijpelijk omdat de kleurfout van deze kijker ongeveer overeen komt met die van een 15cm f/4 refractor.
                    Op zich wel interessant, met die 'lage' vergrotingen die in de Lage Landen meer algemeen gebruikt worden voor planeten in veel kleinere kijkers, heeft hij met de 24" wel een grotere uittreepupil en daardoor meer perceptie van kleur

Hier een verslag van iemand die daar heeft gekeken maar toch minder te spreken was, http://www.scopeviews.co.uk/LowellClarkRefractor.htm
                    Zijn ervaringen op Mount Wilson met de 60" vond hij beter: http://www.scopeviews.co.uk/MountWilson60.htm
                    Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Tja als de seeing niet meewerkt is meer vergroten zinloos...
                      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Nu in mijn 50 cm met een 4.5 mm Delos oculair (569x) met Mars net buiten het beeld zien Lifesvr en ik toch echt Deimos. Nu wachten tot Phobos ver genoeg van Mars bewogrn is en dat zou over een half uur tot uur zo moeten zijn.

Commentaar

Ik vermoed daf ik Phobos ook heb gezien maar ik weet het niet zeker. De seeing was een stuk slechter dan voorheen en Deimos was ook nauwelijks meer zichtbaar. Deze zal dus in de herhaling moeten.

Commentaar

wvreeven Leuk dat jullie Deimos en waarschijnlijk Phobos hebben kunnen strikken

Gisteren heb ik een eerste poging ondernomen. Enkele conclusies (waarvan de meesten open deuren instampen):
                            1) Die Plössls waren geen goed idee. Optische kwaliteit is niet optimaal, ik kreeg een anti-Mars gratis en voor niks mee in beeld.
                            2) Hoe meer vergroting hoe beter. M'n Nagler 3,5 mm (vergroting x343) bleek het beste.
                            3) Een volgende telescoop maakt de klus veel gemakkelijker (maar die heb ik niet), zeker als de maantjes voor Mars in beeld verschijnen (dus ten westen staan).
                            4) Een Mars-spike is helder en gaat ver! En Mars is véél te helder
                            5) Inschatten wat de afstand van het maantje tot Mars is valt tegen. Hoe simpel 2 of 3 'marsdiameter afstand' ook lijkt.
                            6) Ik dacht voor de oriëntatie t.o.v. Mars me te baseren op de poolkap. Maar met een dansende discobal lukte dat niet. Voor vandaag een kaartje gemaakt op basis van omgevingssterren.

Bon, je raadt het al... nog geen witte rook vanuit La Douce France

Commentaar

Jef, hou vol! Het gaat helemaal goed komen!!

Commentaar

Jef, helemaal met je eens dat het niet makkelijk is. Vanavond weer geprobeerd maar de seeing is te slecht. Alle sterren zijn bolletjes en die verdrinken in de glare en spikes. Morgen weer een poging.

Commentaar

Werken...
                                X