Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Phobos en Deimos visueel?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dan heb ik blijkbaar verkeerd begrepen hoe de waarde van F ge´nterpreteerd moet worden!

EDIT: nee ik heb het wel goed ge´nterpreteerd maar was me er niet bewust van dat er zich in de insteekhuls ˇˇk nog lenzen bevinden!
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
      Je moet hem recht houden want de resterende lenzen kunnen anders eruit vallen.
      niet voor gevoelige zielen.

-- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

En niets voor een stoffige omgeving.

Respect Jef; ik ben benieuwd hoe ver je gaat komen.

Commentaar

Je moet hem recht houden want de resterende lenzen kunnen anders eruit vallen.
          Phobos en/of Deimos zien lijkt me leuk... maar m'n Naglers opendraaien... ik heb nog wat pl÷slls en orthos liggen, eens zien hoe ver we daar mee geraken. Wordt vervolgd.
          Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Je moet hem recht houden want de resterende lenzen kunnen anders eruit vallen
            .
            Kijk, zo.
            Het is echt niet moeilijk of bloedstollend, een spuitbus met geperste lucht maakt korte metten met eventuele stofjes.
            Maar andere oculairen mogen natuurlijk ook, hoewel je met ortho's met dit brandpunt kunt rekenen op meer zweetdruppeltjes ivm het priegelwerk.

Ik mag aannemen dat rechts gelijk de veldstop is blootgelegd.
            Last bewerkt door John Baars; 13-07-18, 19:31. Reden: aanvulling
            Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Ik moet zeggen dat ik nog niet zo ben overtuigd van dat afdekken in het oculair. Een paar maal mee geŰxperimenteerd maar zonder veel effect: je blijft nog steeds die felle gloed zien van de planeet (of ster). Het meeste strooilicht zit gewoon rondom het felle object vanuit de atmosfeer lijkkt het en er komt nog wat bij van de hoofd- en vangspiegel. Veldstop in het oculair neemt dan alleen de verstrooing weg in de lenzen tot de uittreepupil. Daar zal behalve de buitenste lens normaal gezien geen stof of vuil zitten.

Commentaar

reflector
                Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Het gaat erom de Marsschijf af te dekken, dat zal lukken. Maar de bijbehorende gloed is niet weg te krijgen. Het kan bijdragen, maar ook niet. Het lijkt meer op een onderdeel van een voorbereidingsprotocol ( het idee dat je het uiterste hebt gedaan) dan dat het een grotere kans van slagen geeft.

In onderstaande link vond ik enkele behoorlijk goede tips. https://www.observing.skyhound.com/s...ars_moons.html
                Grappig is dat in de link een 10 inch telescoop een goede kans krijgt, nog grappiger vond ik de opmerking dat een driftende Mars door het beeld een kans geeft op het vinden van een maantje, ze bewegen met de planeet mee door het veld. ( hee, dat is een ouwe Sirius-truc!) Ze zijn trouwens niet eens zo heel erg zwak...we blijven volgen........
                Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Komende nacht staan de maantjes niet gunstig, maar alle nachten daarna kunnen we onze pogingen wagen.
                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 11F2909B-35CB-4B86-8A45-B16042DA4C25.png views: 10 grootte: 255,6 KB id: 1386012
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Elke nacht is er wel een geschikt moment dat de manen ver genoeg van de planeet af staan.
                    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 46370214-5EA2-4BC2-916C-D7232659EB40.jpeg views: 12 grootte: 77,4 KB id: 1386039Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: CC592DA5-7D60-448C-B72E-E0BC306C9BA7.jpeg views: 14 grootte: 77,2 KB id: 1386043Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 04AAC98D-53CB-4F42-A934-904A81F3FC3E.jpeg views: 12 grootte: 85,5 KB id: 1386040Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 5FD9E1EF-8D54-4E51-9EF5-E47BF62C2FF2.jpeg views: 13 grootte: 75,2 KB id: 1386042
                    Alleen zaterdagochtend staat Deimos te dicht bij. (Wel is phobos dan op zĺn verst):
                    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2E4332F6-46D2-480D-B3A7-9BBBD93F40B6.jpeg views: 11 grootte: 86,8 KB id: 1386041
                    Voeg bestanden toe
                    Last bewerkt door Harro; 15-07-18, 12:35.
                    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ik heb vannacht even zitten herhalen wat ik jaren geleden deed. Het afschermen van Wega, om te kijken wat het effect is op een sterretje dat er vlakbij staat. Het heeft wel effect, het sterretje werd duidelijker met de hoofdster net buiten beeld.
                      Gezien de grootte van de gloed om het hoofdobject moet Deimos net beter zichtbaar zijn. Phobos zal waarschijnlijk gewoon in de gloed zitten.

Commentaar

In onderstaande link vond ik enkele behoorlijk goede tips. https://www.observing.skyhound.com/s...ars_moons.html
                        Inderdaad, interessant leesvoer. Bedankt!

(Eerste tip: Wait until Mars is at least 30 degrees above the horizon; the higher the better. )
                        Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Vrijdag vertrek ik voor 2 weken naar La Douce France. Ik heb via https://is.gd/marsmoonstable de verste elongatie van Phobos en Deimos opgezocht voor de 13 avonden dat ik zou kunnen waarnemen. Ze raden aan om een marge van maximaal 15░ in lengtegraad te nemen (voor 45░ N). Voor Deimos zijn er dan slechts 2 (!!) avonden geschikt. Het sneller draaiende Phobos heeft meer mogelijkheden: 7 avonden (met 3 avonden binnen een 20░ grens). Maar laat dat juist de moeilijkste van de twee zijn. Dat wordt niet simpel...

Commentaar

Succes! Fingers crossed dat de seeing meewerkt en dat je gaat slagen.
                            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Heeeel veel succes toegewenst! Ben heel benieuwd!!!!

Commentaar

Deze namiddag aan de hand van de punt van een naald de veldstop van enkele Pl÷ssl oculairs bepaald. Dat lukte - na het afschroeven van de 'houder' (of hoe noemt dat zilver gekleurd stuk van een oculair) - vrij aardig. Alleen slaagde ik er niet in om er een zwart papiertje (om de helft van het beeldveld te bedekken) in te plakken. Te klein 'prutswerk'. Ik neem twee Pl÷ssls (10 en 6 mm) toch maar naar Frankrijk mee. Met hun klein beeldveld (de helft van m'n Naglers) hoop ik Mars uit het beeld te houden.

wvreeven Skyheerlen Bedankt voor de aanmoediging. Als het niet lukt is er binnen twee jaar een herkansing (met Mars hoger aan de hemel).

Commentaar

Werken...
                                X