Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Phobos en Deimos visueel?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• wvreeven
    antwoordde :
    Nu in mijn 50 cm met een 4.5 mm Delos oculair (569x) met Mars net buiten het beeld zien Lifesvr en ik toch echt Deimos. Nu wachten tot Phobos ver genoeg van Mars bewogrn is en dat zou over een half uur tot uur zo moeten zijn.

Laat een reactie achter ::

• wvreeven
    antwoordde :
    Tja als de seeing niet meewerkt is meer vergroten zinloos...

• EdwardB
    antwoordde :
    Met een 24" van Lowell Observatory bleek het op 19 juli een fluitje van een cent (zie schets hier).
    Het is opvallend in het verslag dat met zulke voor planeten relatief lage vergrotingen wordt gewerkt. Maar misschien ook wel begrijpelijk omdat de kleurfout van deze kijker ongeveer overeen komt met die van een 15cm f/4 refractor.
    Op zich wel interessant, met die 'lage' vergrotingen die in de Lage Landen meer algemeen gebruikt worden voor planeten in veel kleinere kijkers, heeft hij met de 24" wel een grotere uittreepupil en daardoor meer perceptie van kleur

Hier een verslag van iemand die daar heeft gekeken maar toch minder te spreken was, http://www.scopeviews.co.uk/LowellClarkRefractor.htm
    Zijn ervaringen op Mount Wilson met de 60" vond hij beter: http://www.scopeviews.co.uk/MountWilson60.htm

• TomC
    antwoordde :
    Voorbije nacht heb ik ook een poging ondernomen met de 16" Alkaid. Mars stond op zijn hoogste punt en vergrotingen van 200x tot 820x. Veel gezocht maar geen maantje te zien.

Het was wel mijn eetste Mars van dit jaar en ... ohla dat ding is groot! Poolkapje was goed te zien, wat witte wolken bij de rand (naast de atmosf dispersie) en enkele schuchtere oppervlakte details. Mooi? Ja. Leuk? ... mwah.

• wvreeven
    antwoordde :
    En toen sloeg mijn hart ineens over vanavond toen ik een sterretje vlak naast Mars zag staan. Zou het??? Neen dus. Want ik zag er nog een daarnaast staan en in het verlengde van die twee nóg een en aan de andere kant ban Mars nóg een. Ik heb dit meteen even opgezocht in SkySafari en het bleek inderdaad om sterren te gaan, ze waren wel van rond magnitude 11 maar stonden véél te ver weg. Op dit kaartje

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 699D08F1-0A0A-4AC8-953B-2EA7D5BF00A1.png views: 17 grootte: 201,6 KB id: 1388473

gaat het om de twee sterren rechtsonder Mars, een rechtsboven en die linksonder. Voor mijn gevoel stonden ze in het beeldveld veel dichter bij Mars dan op het kaartje. Een ding is me nu duidelijk: dit gaat HEEL moeilijk worden. Binnenkort een nieuwe poging. Een vergroting van 256x lijkt me niet voldoende, zelfs niet met een 50 cm kijker...

• Fabricius
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Harro Bekijk bericht
    “Paul Abel kon ze dus rechtstreeks zien.
    Lowell Observatory ligt op 35 graden noorderbreedte, dus Mars staat daar veel hoger aan de hemel dan hier. Dat zal ook bijdragen aan het waarneemgemak. Bovendien ligt Lowell op een berg van 2210m. Twee kilometer dichter bij Phobos en Deimos

• Harro
    antwoordde :
    “ yes they are rather faint- in smaller telescopes I believe some people have seen them by putting Mars just outside the field. Here they were visible very easily and there was no need to hide Mars.”

Paul Abel kon ze dus rechtstreeks zien.

• Jef De Wit
    antwoordde :
    Zou een apodizing mask kunnen helpen of zijn daar de maantjes te zwak voor?

• Huubke
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Jef De Wit Bekijk bericht
    45° N is 6° winst ten opzichte van mijn thuislocatie, maar of dat voldoende gaat zijn weet ik niet. En een 30 cm is ook aan de kleine kant voor de opdracht.

Met een 24" van Lowell Observatory bleek het op 19 juli een fluitje van een cent (zie schets hier).
    Dat zijn geen gewoon schetsen maar ja, het was ook gene gewone telescoop.

• Jef De Wit
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Harro Bekijk bericht
    Ik vermoed dat jij veel meer kans kans nu jij een zuidelijke lokatie opzoekt.
    45° N is 6° winst ten opzichte van mijn thuislocatie, maar of dat voldoende gaat zijn weet ik niet. En een 30 cm is ook aan de kleine kant voor de opdracht.

• Harro
    antwoordde :
    Succes;
    Het is mij nog niet gelukt.
    2x geprobeerd, (Mars buiten beeld zetten). maar de erg lage stand met slechte seeing maakt het bijna kansloos. Zelfs met zo’’ n grote kijker.
    Ik vermoed dat jij veel meer kans kans nu jij een zuidelijke lokatie opzoekt.
    We zijn erg benieuwd.

• Jef De Wit
    antwoordde :
    Deze namiddag aan de hand van de punt van een naald de veldstop van enkele Plössl oculairs bepaald. Dat lukte - na het afschroeven van de 'houder' (of hoe noemt dat zilver gekleurd stuk van een oculair) - vrij aardig. Alleen slaagde ik er niet in om er een zwart papiertje (om de helft van het beeldveld te bedekken) in te plakken. Te klein 'prutswerk'. Ik neem twee Plössls (10 en 6 mm) toch maar naar Frankrijk mee. Met hun klein beeldveld (de helft van m'n Naglers) hoop ik Mars uit het beeld te houden.

wvreeven Skyheerlen Bedankt voor de aanmoediging. Als het niet lukt is er binnen twee jaar een herkansing (met Mars hoger aan de hemel).

• Skyheerlen
    antwoordde :
    Heeeel veel succes toegewenst! Ben heel benieuwd!!!!

• wvreeven
    antwoordde :
    Succes! Fingers crossed dat de seeing meewerkt en dat je gaat slagen.

• Jef De Wit
    antwoordde :
    Vrijdag vertrek ik voor 2 weken naar La Douce France. Ik heb via https://is.gd/marsmoonstable de verste elongatie van Phobos en Deimos opgezocht voor de 13 avonden dat ik zou kunnen waarnemen. Ze raden aan om een marge van maximaal 15° in lengtegraad te nemen (voor 45° N). Voor Deimos zijn er dan slechts 2 (!!) avonden geschikt. Het sneller draaiende Phobos heeft meer mogelijkheden: 7 avonden (met 3 avonden binnen een 20° grens). Maar laat dat juist de moeilijkste van de twee zijn. Dat wordt niet simpel...

Werken...
X