Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Phobos en Deimos visueel?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Phobos en Deimos visueel?

In de recentste Sky & Telescoop (van juli... ze lopen altijd wat voor in de VS) staat een artikeltje over het visueel waarnemen van de twee Marsmaantjes. Dat lijkt me een leuk projectje voor tijdens m'n vakantie in Frankrijk (begin augustus, dan staat Mars op een redelijk uur in het zuiden). Heeft iemand al eens een poging ondernomen? Welke methode gebruikte je? Hoe hoog stond Mars toen aan de hemel? Ter info: er gaat een 30 cm f/4 mee als kijker.
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Zelf nooit geprobeerd. Maar de standaard truuk in dit soort situaties (superzwak object naast helder object) is het afdekken van het heldere object in het oculair door een of ander plaatje. Dat moet in het brandvlak.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ik heb het wel geprobeerd maar met mijn 50 cm is het nog niet gelukt. Een collega van me heeft een 25” Obsession dob en daarmee is het hem in 2003 zonder afdek plaatje gelukt. Ik ga het over een week of drie proberen.
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

De laatste jaren worden ze ook in de Sterrengids genoemd als waar te nemen objecten. Hier een link uit de Sterrengids voor de posities, http://asa.usno.navy.mil/SecF/Mars.html
        Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Welke magnitude hebben ze? Ik denk dat het nog moeilijker is dan Sirius B waarnemen.
          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Men vertelt toch altijd dat Deimos (rond mag. 12,5) verder staat van Mars, en daarom zelfs gemakkelijker is dan Phobos (rond mag. 11,5) die dichter staat. Als Mars het grootst is, dan kan Deimos 70" van de Mars-rand staan, en Phobos 20" van de Mars-rand (terwijl Mars zelf 25" is). Echter is de grootste Mars voor ons altijd 's zomers en laagstaand.
            Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
              Ik heb het wel geprobeerd maar met mijn 50 cm is het nog niet gelukt.
              Heb je je oculair aangepast? Welke vergroting?
              Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman Bekijk bericht
                Welke magnitude hebben ze? Ik denk dat het nog moeilijker is dan Sirius B waarnemen.
                In het S&T artikel spreken ze van mag 10.9 (Phobos) en mag 12.0 (Deimos). Helderheid is dus niet het probleem. Phobos staat echter maximaal op 2/3 Marsdiameter van Mars, behoorlijk dicht dus. Deimos op maximaal 2,5 Marsdiameter. Ondanks dat Deimos zwakker is, is het maantje - door de verdere afstand - 'gemakkelijker' te zien. Phobos beweegt ook veel sneller rond Mars waardoor de periode dat het maantje 'gunstig' staat korter is (slechts 1 uur). In het artikel verwijzen ze naar dit document voor de positie van de maantjes: https//is.gd/marsmoonstable

Commentaar

Origineel geplaatst door Jef De Wit Bekijk bericht
                  Heb je je oculair aangepast? Welke vergroting?
                  Ik heb uiteraard verschillende vergrotingen toegepast, varierend van 320x tot 692x. Maar dit was tijdens sub-optimale opposities toen Mars klein bleef en de maantjes navenant dichterbij Mars bleven.
                  50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Ik heb het een paar keer geprobeerd ;
                    in 2007 met de 31 cm en in 2012 met de 40cm.
                    Toch is het mij nooit gelukt.
                    Ik denk dat hoogwaardige optiek een vereiste is
                    (om reflecties te voorkomen).

Wel interessant om deze uitdaging nu opnieuw op te pakken Jef.
                    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door coldfieldboundary Bekijk bericht
                      Echter is de grootste Mars voor ons altijd 's zomers en laagstaand.
                      En toch is de volgende oppositie (okt. 2020) voor ons best wel gunstig. Met een Marsdiameter van 22.3" en een hoogte van 43 graden is dat een heel stuk prettiger dan die van dit jaar.

"Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro Bekijk bericht
                        Wel interessant om deze uitdaging nu opnieuw op te pakken
                        Leuk! En hou me op de hoogte.

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel Bekijk bericht
                          En toch is de volgende oppositie (okt. 2020) voor ons best wel gunstig. Met een Marsdiameter van 22.3" en een hoogte van 43 graden is dat een heel stuk prettiger dan die van dit jaar.
                          Klopt!
                          En dit zou eindelijk eens een gunstige Mars-oppositie zijn, al sinds een dertigtal jaar ! (jawel, 22,5" groot en 45° hoog nabij de winter)
                          Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Sky And Telescope van juli heeft een artikel over het waarnemen van Phobos en Deimos tijdens de komende oppositie. Op 27 juli (oppositie van Mars) zal Deimos magnitude 12.0 zijn en Phobos 10.9. Blijkbaar heeft Asaph Hall beide waargenomen met een 9.6 inch telescoop door Mars net buiten het beeldveld te zetten. Stephen James O'Meara gebruikte een halve Wratten #47 (licht blauw) filter om Mars zelf te dimmen en een deel van het beeldveld filtervrij te houden om daar naar de satellieten te zoeken, Door dan het oculair zo te draaien dat deze Mars aan een kant afdekt en dan naar de satellieten aan de andere kant te zoeken is het hem gelukt.

Deimos draait om Mars in 30h 18m en 2,5 uur voor en na de grootste elongatie is deze nog steeds meer dan 85% van het maximum van Mars verwijderd. Phobos gaat elke 7h 39m rond en je hebt slechts 30 voor en na de grootste elongatie om hem op meer dan 85% van de grootste afstand (16" maximaal deze oppositie overeenkomstig met 2/3 van Mars' diameter) te kunnen zien.

Blijkbaar is Deimos gezien in 15 cm kijkers en Phobos in 20 cm kijkers. Je hebt een zo hoog mogelijke vergroting nodig als de seeing toelaat plus schone optiek. En opletten dat diffractie spikes van Newton telescopen niet in de weg zitten. Beter gebruik je een refractor of catadioptrische telescoop. Alsof iedereen er daar minimaal één van heeft, tssk ;-)

Succes! Ik ga het zeker proberen eind juli!!!

Commentaar

Ik vind de getallen 2/3 voor Phobos en 2,5 voor Deimos (uit het S&T artikel?) wel vreemd. De waarden zijn eigenlijk 0,88 en 2,96. Dus de oppositie deze zomer (Mars is 24") betekent nog een mooie 21" tussen Phobos en de Mars-rand, en een 71" tussen Deimos en de Mars-rand.

Commentaar

Werken...
                              X