Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jupiter bij geostationaire satelliet?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ik let er nu ook pas op in een satellietprogramma.
    Hij maakt dus een lus, de lus staat steeds op dezelfde azimut en hoogte, en hij doet de lus in 1 dag tijd.
    Vandaar dat hij bij Jupiter steeds te zien was als Jupiter ook aan die azimut en hoogte kwam. Maar een uur vroeger zat hij dus toch op een andere hoogte, zowat 4 hoger.
    Uiteraard doen wij een omzetting van azimut en hoogte naar declinatie en R.K. als we met onze kaartjes werken (en daarop lijkt het vooruit te bewegen wat natuurlijk niet zo is).
    Kortom, zo'n kaartjes afdrukken is natuurlijk nog het best van al om hem te vinden.
    Trouwens, de lus verplaatst hem toch een klein beetje naar west, binnen 2 maand staat de lus al pal in het zuiden.
    .
    Click image for larger version  Name:	gorint29.jpg Views:	1 Size:	23.4 KB ID:	1379570
    .
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Comment

Hij maakt dus een lus, de lus staat steeds op dezelfde azimut en hoogte, en hij doet de lus in 1 dag tijd. Vandaar dat hij bij Jupiter steeds te zien was als Jupiter ook aan die azimut en hoogte kwam.
      Er is wel een kleine afwijking. Hij komt wel elke sterrendag bij hetzelfde punt maar op een net iets lagere declinatie. Ik denk dat hij over een of twee weken niet meer in n beeldveld past tijdens de passage met Jupiter. Misschien dat we later dan leuke samenstanden met Saturnus en Mars kunnen verwachten.
      Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Originally posted by Skyscanner View Post
        Mijn aanpak: satelliet database - gori - selecteer en chart all sky chart aanmaken.
        Gelukt

Volgens Calsky passeert Gorizont 29 op 14 mei om 23u58 (plaatselijke tijd) slechts 5 minuten ten noorden van Jupiter. Eerder komt hij om 23u15 voorbij Lambda Virginis (15 ten noorden) en gaat hij om 23u48 door het pijlpunt asterisme ten noorden van de dubbelster Alpha Librae.
        Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Dankzij de voorspelling van Jef heb ik 'm nu eindelijk ook te pakken met een 15x80 verrekijker op statief.
          Vanuit Nederland is de positie iets zuidelijker. Ongeveer een halve graad boven de ecliptica.
          Nu tussen Lambda Vir en Alpha Librae.
          Een flits van een halve seconde. Helderder dan alle sterren in het beeldveld van 210 boogminuten.
          Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Tot een paar minuten voor de passage kon ik hem een paar keer zien opflitsen. Helaas trokken er wolken voor waardoor ik de samenstand met Jupiter niet kon zien. Jupiter kwam daarna nog even door de wolken maar de maantjes en de satelliet helaas niet.

Comment

Tussen 23h49m en 23h54m zag ik hem een paar keer opflitsen tussen Alpha Librae en Jupiter. Daarna niet meer.
              Helderheidsschatting: ongeveer 6 7m. Duidelijker zwakker dan de Jupitermanen.
              Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

In de 16x70 (op statief) geen probleem (zelfs in de lichtvervuiling van de stadsrand). Maar met de 8x42 lukte het mij niet.
                Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Originally posted by Fabricius View Post
                  Helderheidsschatting: ongeveer 6 7m. Duidelijker zwakker dan de Jupitermanen.
                  Gisteren vond ik hem iets maar niet veel zwakker dan de Jupitermanen. Het is lastig dat je hem zo kort ziet.

Comment

Yes, ik heb 'm ook gezien! Erg leuke waarneming, als je niet op precies de juiste plek kijkt is het wel lastig omdat hij maar kort oplicht.
                    Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Comment

Working...
                    X