Announcement

Collapse
No announcement yet.

Powermate 5x TeleVu op een F10 geprobeerd

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Powermate 5x TeleVu op een F10 geprobeerd

Ik heb er een van iemand overgenomen, vandaag even getest op een F10, op 500 meter afstand had ik een baksteen volledig in beeld. Echter, de lucht omstandigheden moet optimaal zijn en de telescoop moet trilling vrij staan anders blijft het zeer onscherp.
    Mogelijk komt er ooit een omstandigheid dat we hem kunnen gebruiken.

Groet Hugo

De scherpte van het beeld wordt begrensd door de grootte van de airydisk. De afmeting van dit airypatroon wordt op zijn beurt bepaald door de openingsverhoudig -dus de F waarde-
    Bij het gebruik van een 5x barlow of powermate wordt de scherpte dus 5 x minder. Omdat je begint met F10 ga je naar F50 en dan is door de grootte van het airypatroon de scherpte zoveel minder dat je dat duidelijk opmerkt. Dus ook onder ideale omstandigheden zal het beeld niet zo scherp zijn als je gewend bent. De opmerking is dan ook dat bij F10 een 2x goed te gebruiken is maar een 5 x is dan te veel van het goede.
    je bent nooit te oud om te leren.

Comment

Maakt het nog uit dat het een 8 Inch is?

Comment

Achtergrond informatie gevonden, niet dat ik het snap...
        http://www.bbastrodesigns.com/AiryDisk.html
        Last edited by hugo52; 15-04-18, 21:35.

Comment

Originally posted by hugo52 View Post
          Maakt het nog uit dat het een 8 Inch is?
          Nee, het is en blijft een f/10.
          Het schijfje in een 20cm f/10 meet 0,0124mm.
          Het schijfje in een 10cm f/10 meet 0,0124mm.
          Dat is dus met een "lineaal" te meten.

Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
          Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Blijkt dat de powermate via een T ring moet worden aangesloten aan de camera, het was, aldus Televue hierdoor een 8x geworden.....
            Groet hugo

Comment

Working...
            X