Announcement

Collapse
No announcement yet.

spot recentste lancering iridiums

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• spot recentste lancering iridiums

In de topic Waarschuwingen werd de lancering van 10 nieuwe iridiums gemeld, die kunnen te zien zijn. Het zijn 10 stuks! A, B, C, D, E, F, G, H, J, K. De eerste is steeds H, de laatste is B. Het zal 's ochtends te doen zijn.

in lokale tijd, azimut is vanaf noord en eerst langs oost:

Woensdag:
    sat H: 5u26, mag. 5.6, azi 81, hoogte 37
    alle tien passeren nagenoeg dit punt in 1 minuut tijd.

Donderdag:
    sat H: 5u42, mag. 4.4, azi 90, hoogte 58
    alle tien passeren nagenoeg dit punt in 2 minuten tijd.

Vrijdag:
    sat H in het zenit (!) 5u57, mag. 3.6
    alle tien passeren nagenoeg dit punt in 5 minuten tijd.

Zaterdag:
    sat H: 6u11, mag. 3.9, azi 290, hoogte 56
    alle tien passeren nagenoeg dit punt in 8 minuten tijd.

Dit alles is visueel. Het zijn de gegevens nabij de culminatie.

Moesten ze toch niet zo helder zijn, dan zal je meer kans maken met je kijker. Probeer dan wel met een programma voor jouw locatie de RK en Dec. te bekomen op een gekozen tijdstip waarnaar je je kijker eerst kan richten.
    Woensdag: neem 5u26, alle 10 zullen passeren in je beeld in 1 minuut.
    Donderdag: Neem enkel de sats E,A,C,D. Neem 5u44. Deze vier maken het best kans om in hetzelfde beeld te verschijnen in 16 seconden tijd.
    Vrijdag: Neem enkel de sats E,A,C,D. Neem 6u00. Deze vier maken het best kans om in hetzelfde beeld te verschijnen in een halve minuut tijd.
    Zaterdag: Neem enkel de sats E,A,C,D. Neem 6u17. Deze vier maken het best kans om in hetzelfde beeld te verschijnen in een minuut tijd.
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Vermoedelijk zal je toch best je kijker nemen.
    Zonet de nieuwste TLE's (baanelementen) ingeladen, er zijn kleine verschillen, maar vooral ziet het er nu beter uit, want ze tonen zich nu wel mooi gegroepeerd en mooi in 1 zelfde lijn, dus kunnen toch alle 10 in je beeld komen, en de volgorde is nu ook mooi K,J,H,G,F,E,D,C,B,A. Nieuwe momenten om je programma de RK en Dec. te laten berekenen:
    donderdag: bereken voor sat G om 5u44, alle 10 zouden in je beeld moeten komen in 1 minuut tijd.
    vrijdag: bereken voor sat F om 06u01, alle 10 zouden in je beeld moeten komen in 2 minuten tijd.
    zaterdag: bereken voor sat E om 06u18, alle 10 zouden in je beeld moeten komen in 2 minuten tijd.

Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Comment

Waarschijnlijk zaterdagochtend de beste papieren qua weersverwachting? Ik heb even gekeken op Heavens Above voor een kaartje, maar ik hou het de komende dagen in de gaten of er nog veranderingen zijn. Ik neem aan dat zij ook de meest actuele baanelementen gebruiken. Wel een beetje vroeg om op te staan op een zaterdag... Bedankt voor de tip!
      Omni telescopio caelum est.

Comment

Klopt het dat deze iridiums op een andere manier zijn opgebouwd, zodat de aloude iridium flares niet meer te zien zullen zijn met deze generatie satellieten?
        130mm/650mm newton op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino

Comment

Dat klopt, het zullen gewone stipjes blijven, geen flares meer...

Bedankt voor het speurwerk! En succes aan de spotters
          Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet APO, 127mm f/7.5 triplet APO, 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, Canon 600D (modded)

Comment

Nogmaals de laatste baanelementen ingeladen. Verrassend is dat satelliet A veel later dan het groepje komt en ook flink verschoven. Is deze al in een andere baan gezet? In ieder geval, de benamingen 2017-061A tot K (zonder de I) zijn nu resp. ook geworden: iridium 133, 100, 122, 129, 119, 107, 132, 136, 139, 125. Dus voor het groepje van 9 om jouw programma de RK en Dec. te laten berekenen: neem sat F (iridium 107 dus):
            vrijdagochtend : neem 6u01, de 9 zouden in je beeld passeren in 2 minuten tijd.
            zaterdagochtend : neem 6u18, de 9 zouden in je beeld passeren in 2 minuten tijd.
            zondagochtend : neem 6u35, de 9 zouden in je beeld passeren in 3 minuten tijd.

Comment

Ja, het is vanochtend eindelijk gelukt.
              Vooreerst moet ik de heiligen bedanken dat een groot gat tussen de wolken op het goede moment zat.
              Mijn programma (Orbitron) berekende voor mijn locatie om 6u01 een RK 05h41 en Dec. 5240, en de kijker er naartoe gericht, dit was niet ver van Capella, nagenoeg in het zenit. En dan afwachten. Aangezien ik niet wist hoe helder die dingen zouden zijn, keek ik afwisselend door het oculair en de zoeker. En dan verscheen ineens de eerste in de zoeker, en dan de tweede, de derde, ... Je zag mooi dat het telkens ietsje verschoven lag, totdat er eentje door het midden van de zoeker ging, dan kon ik hem ook pakken in het oculair. Zo heb ik er 8 gezien. Ik vermoed dat ik de eerste zal gemist hebben toen ik nog wisselde tussen oculair en zoeker. En ik durf ze schatten op een magnitude 6. Dus eigenlijk met een verrekijker had dit zeker ook moeten lukken.

Comment

Heb zonet in calsky gezien dat ook sat C (iridium 122) al in een andere baan ging, zoals het al leek voor de A (133). Dus toch alle 8 gezien.

Comment

Nice!
                  Ik was van plan het met de verrekijker te proberen maar hier is het al twee ochtenden bewolkt...
                  Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
                  Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Comment

Nog tot dinsdagochtend een goeie kans.
                    Aangezien er al enkele in een andere baan zijn beland, laat je programma 1 sat berekenen om de spot aan de hemel te kennen, het zou als volgt moeten uitkomen:
                    zaterdagochtend rond 6u18 op een hoogte van 45 in west.
                    zondagochtend rond 6u35 op een hoogte van 30 in west.
                    maandagochtend rond 5u15 op een hoogte van 50 in oost.
                    dinsdagochtend rond 5u29 op een hoogte van 60 in noord.

Comment

Da's toch ook stiekem een vorm van licht-vervuiling.
                      Moet naar ander forum-stukje
                      EQ6, C8, 100mm/F5, russenton, en wat verrekijkers

Comment

Ze lijken nu niet meer gegroepeerd te vliegen.
                        Op naar de volgende lancering?

Comment

Working...
                        X