Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Linke link: lichtvervuilingskaarten NL FR BE

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Linke link: lichtvervuilingskaarten NL FR BE

Doe er je voordeel mee:
    http://avex.org.free.fr/cartes-pl/hollande/
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Of voor de Vlamingen hier:
    http://avex.org.free.fr/cartes-pl/belgique/index.html
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

"Magenta: zeer slechte hemel; typisch van grote steden of wanneer krachtige lichtbronnen bestaan; de planeten en ongeveer en vijftiental sterren zijn zichtbaar."

:crybaby:

,xtG
      .tsooJ
      Ich bin ein Kollaser.
      http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

''Rood oranje: slechte hemel, typisch een stadshemel; veel lichtvervuilingbronnen in alle richtingen of dichtbij. 40 a 80 sterren kunnen onderscheden worden.''

Commentaar

Ik woon in een van de meest lichtvervuilde plekken in Nederland. Enorm veel kassen, schiphol naast mijn deur enz enz.

Maar afgelopen herfst heb ik hier visueel mag 5.6 gehaald.
          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
          - EQ3, aandrijving + poolzoker
          - Bresser 10x50
          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Op dit moment:
            Rood oranje: slechte hemel, typisch een stadshemel; veel lichtvervuilingbronnen in alle richtingen of dichtbij. 40 a 80 sterren kunnen onderscheden worden. :violent1:

Volgende week, na de verhuizing:
            Geel: middelmatige hemel; de melkweg is maar zichtbaar bij uitzonderlijke atmosferische condities; typisch zijn 300 sterren zichtbaar.
            :lol:

1 km ten noorden van mijn nieuwe huisje:
            Cyaan: goede hemel, melkweg altijd zichtbaar (indien de luchtcondities geschikt zijn), ongeveer 1500 sterren kunnen onderscheden worden.
            :thumbup:
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

het eerste komt overheen met die van mij Roel

Ga je verhuizen? permanent? waarheen?
              Let op: geld lenen kost geld

Commentaar

Binnen 10km heb ik al cyaan en 15km noordelijk donkerblauw. de dijk :applaus:

Naast Amsterdam en Almere liggen een paar zwarte vlekken maar ik kan me niet voorstellen dat het daar donkerder is als bij mij op de dijk.

Commentaar

Er zitten wel wat foutjes in de kaart. Alles wat water is, is donker, dat klopt niet.
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Dan is 't zeker een landkaart?

,xtG
                    .tsooJ
                    Ich bin ein Kollaser.
                    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door Bullseye
                      het eerste komt overheen met die van mij Roel

Ga je verhuizen? permanent? waarheen?
                      Ik ga niet ver weg hoor, ik verhuis naar het uiterste randje van De Worp (Deventer). Als ik de straat oversteek kan ik tussen volkstuintjes een heel groot deel van de hemel zien. (kan ik 's zomers tijdens het waarnemen nog mooi een aardbeitje meepikken :angel10
                      Als ik de auto pak richting het noorden zit ik na 1km op een prachtig donkere plek tussen Twello en Terwolde, kijk maar op het kaartje!
                      En 3km naar het zuiden hebben we de Volkssterrenwacht Bussloo, met waarneemplatform en een 30cm Newton!
                      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

En Ameland staat niet op de onderste kaart....
                        hoe dan ook daar heb je zowat de donkerste hemel van NL
                        De eilanden zijn iig goeie lokaties voor een evt starparty.

Coin
                        Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                        Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Origineel geplaatst door Coin

Coin

Goedplan.. wanneer lukt dat bij jou ? :lol:

Commentaar

Ik ga niet ver weg hoor, ik verhuis naar het uiterste randje van De Worp (Deventer). Als ik de straat oversteek kan ik tussen volkstuintjes een heel groot deel van de hemel zien. (kan ik 's zomers tijdens het waarnemen nog mooi een aardbeitje meepikken :angel10
                            Als ik de auto pak richting het noorden zit ik na 1km op een prachtig donkere plek tussen Twello en Terwolde, kijk maar op het kaartje!
                            En 3km naar het zuiden hebben we de Volkssterrenwacht Bussloo, met waarneemplatform en een 30cm Newton!
                            [/quote]

Oke! ik weet wat je bedoeld! En de dijk naar Terwolde, ik wist al dat dat een mooie donker gebied is! langs het natuurreservaat! als je 's avonds op de (fiets) dijk staat moet je eens richting Twello kijken, dan zie je een lichtbundel als of er een stad staat.

Volgens mij is dat kwekerij schooneveld :angry4:
                            Let op: geld lenen kost geld

Commentaar

Coin schreef:

Coin

nightsky:

Goedplan.. wanneer lukt dat bij jou ?
                              Zodra het helder is!

-onderdak genoeg hier
                              -genoeg ruimte
                              -weinig last van lichtvervuiling/storende boeren burgers en buitenlui

-
                              Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                              Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Werken...
                              X