Announcement

Collapse
No announcement yet.

Je telescoop onder een perfect donkere hemel - vakantie

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Je telescoop onder een perfect donkere hemel - vakantie

Click image for larger version

Name:	flyer.jpg
Views:	3
Size:	72.0 KB
ID:	1344419

Hallo,

Op zoek naar een donkere waarnemingsplaats in het Zuiden? Observatoires du Clain biedt je die kans.

Na een jaar werken in Frankrijk is de basisinfrastructuur op punt. Klaar om amateur astronomen te laten genieten van een intens donkere hemel (SQM 21.50) in la douce France.
    Geen lichtvervuiling. Laat de LPS-filters maar thuis. Een paradijs voor fotografen en visuele waarnemers: 360° horizon.

De basis is een 18° eeuwse hoeve van 4ha op het Franse platteland. 40km ten zuiden van Poitiers (internationale luchthaven, TGV en autosnelweg).
    Ideale stopplaats op weg naar Spanje.

Daar ik zelf een amateur ben is alles voorzien voor amateur-astronomie.

Er is een waarnemingsplatform van 280m² met stroom en internet voor zij die hun eigen materiaal meebrengen. Daarnaast is er de collectie van klassieke en vintage telescopen die kunnen gehuurd worden. Polarex, Zeiss, Secretan, Bardou, GOTO, Kosmos, etc.

Er is hier ook een bibliotheek met astro-boeken en films (projector).

Het is hier geen traditionele B&B. Je kan hier kamperen. Plaats genoeg. In de omgeving zijn er gezellige B&Bs en hotellekes en soms heb ik een kamer vrij.
    In het dorp (op 5 min) is alles voor handen: Bar-tabac, restaurant, bakker, superette, apotheek, dokters, etc. Maar alles op zijn Frans...

Name:	tuin19.jpg
Views:	1
Size:	104.5 KB
ID:	1344416

Gelukkig is de streek Poitou-Charentes niet zo gekend als vakantie bestemming maar er is zo veel te ontdekken. Dagelijks ontdek ik nog nieuwe parels. Geen toeristen, is geen lichtvervuiling. Maak aub niet te veel reclame voor de streek.

Er is nog veel te vertellen over de streek en de hoeve.
    Contacteer me met je vragen en ik vertel je het ganse verhaal.

Wens hier geen massa toerisme. Dus de plaatsen zijn beperkt. Contacteer me om te reserveren.

Groeten,

Xavier Debeerst

Ps: er is een formule voor clubs en kleine groepen. We hebben 15 vintage caravans uit de jaren 60. Een unieke ervaring.
    PS 2: er is ook een clear sky garantie. Contacteer me

Obsrevatoires du Clain
    Sommières-du-Clain
    France
    tel +33 6 49 52 47 54

Attached Files
    http://www.debeerst.com

Xavier,

Is het ook mogelijk op het terrein met een camper te overnachten?? ...tegen betaling????

gr Benda
    MEADE SCT12 - ED6 - LGHTBRDG16

Comment

Ik heb veel respect en bewondering voor mensen die hun droom en hobby nastreven en realiseren zoals v.b een astro verblijf opzetten. Prachtig!

Ik ga je een moeilijke vraag voorleggen, die in menig hoofd wel zal opspelen en belangrijk is voor succes van jouw voorstel.
      Wat maakt de beslissende factor waarom we naar Observatoire du Clain zouden komen, en dus alle mogelijke hindernissen zou wegnemen?

Twee voorbeelden:
      1. Dichterbij huis in Frankrijk zijn even donkere locaties te vinden op mindere rijafstand (bijvoorbeeld regio Grandpré of de Morvan). Waarom zou ik verder rijden?

2. Met een beetje verder rijden zit ik in de Alpen of de Provence, met (meteorologisch bewezen) meer uren zon en een warmer klimaat en in de bergen meer hoogte (goed voor transparantie). Als je toch veel uren in de auto zal spenderen, waarom zou ik dat risico nemen om naar het zuidwesten te rijden?

Als je beslissende argumenten hebt om hiertegen te plaatsen, dan heb je mijn interesse gewonnen.
      Lijkt me een goede testcase voor je business plan
      Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Originally posted by TomC View Post
        Business plan zal wel niet enkel op de Nederlanders zijn gericht. Wellicht is het vanaf andere locaties bezien een toplocatie qua SQM/Reistijd.

Comment

Originally posted by benda View Post
          Xavier,

Is het ook mogelijk op het terrein met een camper te overnachten?? ...tegen betaling????

gr Benda
          Er is voldoende plaats om met een camper te overnachten. Er is ook een afzonderlijk toilet en douche.

Comment

Ik heb veel respect en bewondering voor mensen die hun droom en hobby nastreven en realiseren zoals v.b een astro verblijf opzetten. Prachtig!

Ik ga je een moeilijke vraag voorleggen, die in menig hoofd wel zal opspelen en belangrijk is voor succes van jouw voorstel.
            Wat maakt de beslissende factor waarom we naar Observatoire du Clain zouden komen, en dus alle mogelijke hindernissen zou wegnemen?

Twee voorbeelden:
            1. Dichterbij huis in Frankrijk zijn even donkere locaties te vinden op mindere rijafstand (bijvoorbeeld regio Grandpré of de Morvan). Waarom zou ik verder rijden?

2. Met een beetje verder rijden zit ik in de Alpen of de Provence, met (meteorologisch bewezen) meer uren zon en een warmer klimaat en in de bergen meer hoogte (goed voor transparantie). Als je toch veel uren in de auto zal spenderen, waarom zou ik dat risico nemen om naar het zuidwesten te rijden?

Als je beslissende argumenten hebt om hiertegen te plaatsen, dan heb je mijn interesse gewonnen.
            Bedankt voor het compliment en de steun. Voor mij is dit geen nieuw project. al meer dan twintig jaar geleden heb ik van mijn passie een onderneming gemaakt. Mijn basis activiteit is de handel in historische telescopen , boeken en astrofoto's. Observatoires du Clain is een logische voortzetting van mijn activiteiten en een huisvesting voor de verzameling historische telescopen.
            Bedankt om mijn business plan te testen. :-)
            Maar het businessplan is veel uitgebreider dan wat ik hier beschrijf. Moest je twijfelen het businessplan is aangenomen door de Regio en de bank ;-)

De locaties waarover je schrijft ken ik zeer goed.

Gedurende twee jaar heb ik eerst gans Europa en dan meer specifiek Frankrijk doorgereisd op zoek naar de geschikte locatie. De hoeve hier is een uitstekende opportuniteit voor het project. In de Provence was het onmogelijk om een vergunning te krijgen voor het project. Hier krijg ik alle nodige steun.

Wat zijn de troeven van onze locatie:
            - gemakkelijk bereikbaar met de wagen (A10), trein (tgv) en vliegtuig (Poitiers en Tours)
            - in de directe omgeving zijn er belangrijke bezienswaardigheden: Poitiers, Futuroscope, Espace Mendes (planertarium), Angoulième, Niort en veel middeleeuwse dorpen
            - Op 2.5 uur rijden van de île de Ré, een van de mooiste kusten van de Atlantische Oceaan.
            - 30% meer heldere nachten dan in het Noorden (Bron Météo France) met een veel betere seeing (zelf dan in de Provence)
            - De Observatoires du Clain is enkel voor astronomie. Dus geen andere bezoekers. Er kan dus in alle rust waargenomen worden.
            - We beschikken over 4ha grond. Dit is veel meer dan alle andere locaties. Dus plaats zat om je eigen stek te vinden.
            - De gemiddelde SQM is hier 21.5. Veel andere locaties ga je niet vinden. Grandpré is ongeveer SQM21 (ben er persoonlijk gaan meten)
            - Van Eindhoven naar hier is het 8h40 rijden naar de Var (Provence) is het 11h30 rijden
            - Je hebt 100% gelijk dat er meer zon is in de Provence. Dat het er iets warmer is (vandaag hier 38.5°C) Maar ken je de Ultramontana en de Mistral? Ken je het effect van deze winden op de seeing? Contacteer eens de mensen van OHP die zullen je haarfijn uitleggen wat de situatie is. In de Provence is er een groot probleem met de seeing. Een probleem dat er hier niet is.

Het unieke van het concept: vintage en klassieke telescopen
            - De basis van de Observatoires du Clain is een collectie historische telescopen. Het domein zal evolueren naar een reeks sterrenwachten met grote historische kijkers die allemaal operationeel zijn. Al deze telescopen zijn al ter plaatse: 16 en 20cm refractors op sterrenwacht monteringen, 25 en 30 cm Cassegrains, 25cm Kutter en de 50cm Ealing Beck. Van het ogenblik dat ik de bouwvergunning heb start ik met de verbouwingen.
            - In afwachting van de sterrenwachten zijn er ongeveer 40 kleinere historische en vintage telescopen te huur.
            - Bezoekers kunnen ook hun eigen telescopen meebrengen. Er is een waarnemingsplatform van 280m² Wij voorzien stroom en internet.
            - de amateurs worden ondersteund door mij. Een kabeltje te kort, iets anders vergeten. Veel kans dat ik het liggen heb en je kan verder helpen is groot.
            - Er is een bibliotheek met honderden boeken over astronomie in alle talen. Meestal zeldzame internationale publicaties.
            - Het concept van enkel vintage en klassieke telescopen is uniek in Europa.

Clear Skies garantie
            - Natuurlijk kan je pech hebben met het weer. Dit is overal zo. Niemand heeft dit in de hand.
            - In het algemeen valt het hier reuze mee.
            - In het jaar dat ik hier woon heb ik al 178 heldere nachten gehad.
            - Daarom geef is er de Clear Skies Garantie: per nacht dat het meer dan 50% bewolkt is er een korting van 50% per nacht. De bron is Accuweather.

Ik hoop dat ik je heb kunnen overtuigen van het project en je hier kan verwelkomen. Dan zal je merken hoe uniek het is.

Veel groeten,

Xavier

Comment

Originally posted by MFCharon View Post

Business plan zal wel niet enkel op de Nederlanders zijn gericht. Wellicht is het vanaf andere locaties bezien een toplocatie qua SQM/Reistijd.
              Ben onder de indruk van de Nederlandse interesse in het businessplan van mijn onderneming. Heb altijd geweten dat Nederlanders zeer nieuwsgierig waren :-)

Reeds zijn er bezoekers uit de Uk , Duitsland, Frankrijk, België en Nederland geweest.

Veel groeten,

Xavier

Comment

Ik vind je argumentatie wel overtuigend

Comment

In Grandpré is het veel donkerder dan de 21 die je schrijft; SQM 21.5 is gebruikelijk en we maten al tot 21.8-21.9 (met meerdere meters).

Hoe is de transparantie? In de bergen is de transparantie over het algemeen heel goed; veel beter dan op de lagere gebieden, en als ik de hele dag moet rijden, rij ik net zo goed een paar uur verder tot hoog in de Alpen.
                  C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

Originally posted by Skyheerlen View Post
                    In Grandpré is het veel donkerder dan de 21 die je schrijft; SQM 21.5 is gebruikelijk en we maten al tot 21.8-21.9 (met meerdere meters).

Hoe is de transparantie? In de bergen is de transparantie over het algemeen heel goed; veel beter dan op de lagere gebieden, en als ik de hele dag moet rijden, rij ik net zo goed een paar uur verder tot hoog in de Alpen.
                    Mei vorig jaar was ik maar voor1 nacht in Grandpré. Is natuurlijk een maar een momentopname. Om eerlijk te zijn is de infrastructuur en omgeving hier aantrekkelijker dan in Grandpré. Maar dit is natuurlijk subjectief . :-)

De transparantie is zeer goed hier. We zitten maar op 146 meter hoogte maar het plateau is het hoogste punt van de streek.
                    Dit heeft als voordeel dat er 360° vrije horizon is. Nu kan je de melkweg zien van horizon tot horizon.
                    In de zomer is het zeer droog. Dan is er overdag termiek. 's avonds gaat de wind liggen.
                    Jupiter bekijken à 300x met de 10cm Polarex is geen enkel probleem. Geen kwaliteitsverlies.
                    De visuele grensmagnitude is ongeveer 5.7
                    Tot nu toe waren alle waarnemers onder de indruk van de kwaliteit van de hemel.
                    Zelf ben ik al 40 jaar een waarnemer en ben telkens onder de indruk van de kwaliteit. Heb veel plaatsen in Frankrijk bezocht en dit is toch bij de betere. Anders zou ik me hier niet geïnstalleerd hebben.
                    Het is een zware investering en die doe je niet als alle omstandigheden niet in orde zijn. De waarnemingsomstandigheden zijn wel prioritair.

In het voor- en najaar is het vochtiger. Dauwlinten nodig maar de nevel blijft in het dal van de Clain en komt niet tot hier.

Ik kan natuurlijk veel uitleg geven over mijn locatie maar je moet het zelf beleven en je eigen mening vormen.

Veel groeten,

Xavier

Name:	obs_du_clain01.jpg
Views:	1
Size:	301.1 KB
ID:	1344626

Comment

Dank voor de uitleg Xavier; ik was zeker gekend met jouw activiteiten rond klassieke telescopen. Op ATT vorige maand heb ik nostalgisch jouw vintage kijkers liggen bewonderen!
                      Leuk dat de regio jou wilt steunen in dit nieuwe hoofdstuk, een mooie huisvesting op prachtige landelijke hoeve. Je geeft inderdaad enkele sterke troeven, waaronder "enkel-voor-astronomen" en de goede seeing zeer goed scoren. In de Provence is seeing inderdaad een serieus struikelblok; sterretjes als blobjes en details in galaxies die uitgesmeerd worden - erg storend als de donkerte wél goed is.

De argumentatie hierboven is dus prima overtuigend voor een specifiek publiek en het is een niche markt waar nog niet veel (niemand?) in actief was. Een stap terug in de tijd (vintage), uitgesproken rust en heerlijk ontspannen. Interesse? Ja! ... maar ... ik zou jouw locatie - op dit ogenblik - niet selecteren voor een uitstap, simpelweg doordat ik het niet als een gezinsvakantie zie. Kinderen hebben heel andere verwachtingen en een ander ritme - zeker bij kamperen. Als ik me een week op jouw locatie moet voorstellen, zie ik mezelf geen totaalbeleving van deze uitstap te maken.
                      Maar het lijkt me ook niet dat het typische gezin jouw publiek is dat je aantrekt. Over pakweg 10 jaar zou ik wél een reisje naar jouw domein overwegen; een ander type vakantie.

De afstand is wat te groot om er een (lang) weekend uitstap van te maken. Echter voor Franse amateur-waarnemers vanuit de regio (bijvoorbeeld Parijs) kan ik me perfect voorstellen dat dit een super-keuze is om enkele daagjes van de hobby te genieten.

Succes met de verdere uitbouw!

Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Dank voor de uitleg Xavier; ik was zeker gekend met jouw activiteiten rond klassieke telescopen. Op ATT vorige maand heb ik nostalgisch jouw vintage kijkers liggen bewonderen!
                        Leuk dat de regio jou wilt steunen in dit nieuwe hoofdstuk, een mooie huisvesting op prachtige landelijke hoeve. Je geeft inderdaad enkele sterke troeven, waaronder "enkel-voor-astronomen" en de goede seeing zeer goed scoren. In de Provence is seeing inderdaad een serieus struikelblok; sterretjes als blobjes en details in galaxies die uitgesmeerd worden - erg storend als de donkerte wél goed is.

De argumentatie hierboven is dus prima overtuigend voor een specifiek publiek en het is een niche markt waar nog niet veel (niemand?) in actief was. Een stap terug in de tijd (vintage), uitgesproken rust en heerlijk ontspannen. Interesse? Ja! ... maar ... ik zou jouw locatie - op dit ogenblik - niet selecteren voor een uitstap, simpelweg doordat ik het niet als een gezinsvakantie zie. Kinderen hebben heel andere verwachtingen en een ander ritme - zeker bij kamperen. Als ik me een week op jouw locatie moet voorstellen, zie ik mezelf geen totaalbeleving van deze uitstap te maken.
                        Maar het lijkt me ook niet dat het typische gezin jouw publiek is dat je aantrekt. Over pakweg 10 jaar zou ik wél een reisje naar jouw domein overwegen; een ander type vakantie.

De afstand is wat te groot om er een (lang) weekend uitstap van te maken. Echter voor Franse amateur-waarnemers vanuit de regio (bijvoorbeeld Parijs) kan ik me perfect voorstellen dat dit een super-keuze is om enkele daagjes van de hobby te genieten.

Succes met de verdere uitbouw!

hartelijk dank voor het compliment op de collectie.

Je hebt volledige gelijk dat het hier geen bestemming is voor een gezinsvakantie.
                        Er is een mooi alternatief: er is een mooie gemeentelijke camping waar je kan kajakken en zwemmen in de Clain.
                        Er zijn verschillende kleine attractieparken in de omgeving.
                        Ideaal ook voor wandelaars en fietsers.

Bezoekers komen toch van ver.
                        Heb Engelse bezoekers gehad die met het vliegtuig gekomen zijn.
                        Vorige week had ik Duitse bezoekers die hier twee nachten gebleven zijn op hun doorreis naar Île de Ré. Ze hebben geboekt voor hun terugreis.
                        Heb Nederlanders die hier zullen langskomen op hun doorreis naar Spanje. Voor hen was het interessant dat de vader toch een paar nachten zijn hobby kan beleven.
                        Ze moeten geen telescopen meesleuren. Alles is hier aanwezig.

Eens de sterrenwachten op punt zal ik Antique Telescope Star Parties organiseren.
                        Er is hier een grote zaal geschikt voor vergaderingen, conferenties en tentoonstellingen.
                        De lokale sterrenclub zal hier hun nieuwe lokaal inrichten.
                        In totaal is er hier 2.000m² aan gebouwen. Dus veel is mogelijk.

Het klassieke toerisme is niet mijn doelgroep. Daarvoor zou ik teveel moeten investeren. Investeer liever in astro.

Vanuit Frankrijk is er veel interesse van organisaties en clubs.
                        Het is nog maar het begin.

In elk geval je bent altijd welkom.

Groeten,

Xavier

Comment

Xavier, er klopt toch iets niet met je SQM- en limietmagnitudes. Ik denk dat je op een paar puntjes zowel Grandpré maar ook je eigen locatie oneer aandoet.

Een SQM-meting van 21 is niet veel soeps -- dat haal je op je sloefen zelfs in de Oesterput op een uur van Antwerpen, en in Medendorf of Rocherath is het een erg slechte nacht.

In Grandpré is het nog bakken beter (en M13 is inderdaad met het blote oog zichtbaar, en zelfs een lage M17 is dat --laat staan M8 en M33, waar je bijna niet naast kunt kijken). Dat zal met een SQM-meting op een goede nacht ook ongeveer 21,5-21,7 geven (de 21,7-21,9 die Tom citeerde waren met SQM-L gemeten).

Al meet je minder met een SQM-meter als je voor 0 of 1 uur 's morgens meet en de straatverlichting van Grandpré in het oosten meepikt (ik vind een "gewone" SQM-meter altijd een klein beetje storend, want de melkweg of lichtbronnen aan de horizon beïnvloeden de meting nogal, en met een SQM-L kun je beter "mikken" op en stuk "gekende" hemel zonder melkweg die hoog genoeg staat).

En als je met een SQM-meting van 21,5 een limietmagnitude van 5,7 haalt dan scheelt er iets met je ogen of de manier waarop je die bepaalt: als ik perifeer kijk haal ik 5,7 in Ijzendijke, waar een SQM-L meting zelfs op een goede nacht blijft steken op 20,8. svdr haalt daar op zijn sloefen nog bijna een derde magnitude bij, dus met een SQM-L meting van 20,8 zit hij al aan 6,0 (en dat hebben we inderdaad kunnen valideren door sterren te tellen in "bekende" rechthoeken).

21,5, daar moet je eerder denken aan een limietmagnitude van 6,4 (of meer als je svdr's ogen hebt), met sterren rond 5,7 die in rechtstreeks zicht zichtbaar blijven en waarmee je met de rodepuntzoeker zonder ook maar enige moeite kan gebruiken om te zoeken.
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Originally posted by sixela View Post
                            Xavier, er klopt toch iets niet met je SQM- en limietmagnitudes. Ik denk dat je op een paar puntjes zowel Grandpré maar ook je eigen locatie oneer aandoet.

Een SQM-meting van 21 is niet veel soeps -- dat haal je op je sloefen zelfs in de Oesterput op een uur van Antwerpen, en in Medendorf of Rocherath is het een erg slechte nacht.

In Grandpré is het nog bakken beter (en M13 is inderdaad met het blote oog zichtbaar, en zelfs een lage M17 is dat --laat staan M8 en M33, waar je bijna niet naast kunt kijken). Dat zal met een SQM-meting op een goede nacht ook ongeveer 21,5-21,7 geven (de 21,7-21,9 die Tom citeerde waren met SQM-L gemeten).

Al meet je minder met een SQM-meter als je voor 0 of 1 uur 's morgens meet en de straatverlichting van Grandpré in het oosten meepikt (ik vind een "gewone" SQM-meter altijd een klein beetje storend, want de melkweg of lichtbronnen aan de horizon beïnvloeden de meting nogal, en met een SQM-L kun je beter "mikken" op en stuk "gekende" hemel zonder melkweg die hoog genoeg staat).

En als je met een SQM-meting van 21,5 een limietmagnitude van 5,7 haalt dan scheelt er iets met je ogen of de manier waarop je die bepaalt: als ik perifeer kijk haal ik 5,7 in Ijzendijke, waar een SQM-L meting zelfs op een goede nacht blijft steken op 20,8. svdr haalt daar op zijn sloefen nog bijna een derde magnitude bij, dus met een SQM-L meting van 20,8 zit hij al aan 6,0 (en dat hebben we inderdaad kunnen valideren door sterren te tellen in "bekende" rechthoeken).

21,5, daar moet je eerder denken aan een limietmagnitude van 6,4 (of meer als je svdr's ogen hebt), met sterren rond 5,7 die in rechtstreeks zicht zichtbaar blijven en waarmee je met de rodepuntzoeker zonder ook maar enige moeite kan gebruiken om te zoeken.
                            Bedankt voor de rechtzetting en de uitleg.
                            M13 is hier hier perfect visueel zichtbaar. Heb ook niet meer de jongste ogen... :-)
                            ik gebruik ook de SQM-L maar meet gewoon het zenit. Zal deze nacht nog eens meten op verschillende punten.
                            Ik ben altijd voorzichtig met metingen en waarden.
                            Altijd schrik om te overdrijven ;-)

Groeten,

Xavier

Comment

Als je in Grandpré zenitaal met een SQM-L maar 21,0 mat dan moet de maan op zijn geweest ;-). En M13 en M17 waren laatst in Grandpré zo duidelijk dat je er gewoon een telescoop met laserzoeker met het blote oog op kon richten en ze op 200x in het midden van het oculair waren te zien -- subtiel was het niet.

Maar soit, een SQM-L meting van 21,5 is gewoon goed. Dan hangt hetgeen je ziet of niet eerder af van de transparantie (want niet de hoogste SQM-L waarde geeft je steevast de beste beelden: eens het zo donker is gaan wolken ook zwart lijken, en dus de hemelachtergrond verdonkeren, maar ook de objecten. In Grandpré maten we op één nacht 22,4 maar dat was met 100% wolkendek).
                              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Working...
                              X