Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jupiterfoto en schets, zoek de verschillen

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hetzelfde geldt voor de smalle witte doorgang rond de GRS.
    Je hebt te veel vertrouwen in het objectieve van een foto, John. Die foto is duidelijk met een iR luminantie gemaakt en dat geeft gewoon een verkeerd beeld van hoe het er visueel uitziet voor een menselijk oog -- zulke Jupiters zijn makkelijk te herkennen.

Jouw schets toont beter hoe de GRS gescheiden is van de ZEB dan de foto als je een menselijk oog hebt. Ditto voor een aantal andere details.

Wat de rand betreft, je kunt het donkerdere van de rand wel degelijk indirect waarnemen, namelijk als een maantje voor de planeet treedt. Eerst ziet die er meestal helderder uit dan Jupiter zelf en tekent zich af op de schijf als een bijna wit schijfje, maar dicht bij de meridiaan is die meestal (als je ze blijft zien) ofwel net even licht als Jupiter of zelfs (zeker in het geval van Callisto) donkerder. Io is trouwens soms grappig, want soms gebeurt het dat hij aan de evenaar bijna contrastloos is ten opzichte van de planeet maar niet aan de polen, en dan zie je (met wat opening ;-) ) twee Io-polen in het ijle zweven. Met wat minder opening zie je de satelliet meestal 'donkerder en donkerder' worden tot die oplost in Jupiter, maar het is natuurlijk Jupiter die eigenlijk lichter en lichter wordt.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

sixela
      Je hebt gelijk. Ik zag net een reeks opnamen waarin diverse golflengten naast elkaar staan. In het groene gebied is de smalle doorgang goed te zien.
      Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140, Celestron C8 op GPDX.
      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

John, proficiat met deze mooie vergelijking. Visueel kan je met de C14 zeer goed waarnemen maar dan moet je niet te sterk vergroten.
        De rand verzwakking heeft naar mijn inziens niet met bewerking te maken, alle RGB opnames laten dit in ruwe avi zien.
        Ik denk dat je ogen die verzwakking minder goed kunt waarnemen tenzij wat Alexis al melde met een maantje in aantocht.
        Punt over na te danken is dat we niet tegen een rond vlak kijken maar een bol, schepte en helderheid neemt meestal af aan de randen.
        De camera kan dit prima vastleggen.

Harro, ik kan ze wel weg halen geen probleem, maar wat ik al melde de CCD legt het zo eenmaal vast.
        Sterrenwacht(je) te Enschede (centrum) Telescoop C14, Losmandy G-11

Comment

Dank voor je antwoord Richard. En ik heb begrip voor jouw standpunt.
          maar eeuuhh,... toch blijf ik heel benieuwd naar zo'n bewerking waarbij de rand wordt opgepompt. Zou je dat een keertje willen doen? Gewoon als experiment. Een soort astronomisch verzoekplaatje.
          Harro bekijkt de hemel 't liefst met een 40cm Newton, een paar fijne oculairen en een goed gezelschap.:)

Comment

Harro, bij de volgende gelegenheid en wanneer de seeing het toelaat zal ik daar rekening mee houden.
            Last edited by Richard Bosman; 17-05-17, 21:59. Reason: :-)
            Sterrenwacht(je) te Enschede (centrum) Telescoop C14, Losmandy G-11

Comment

Dank!!
              Ik zag vanavond ook al jouw andere jupiter foto van de andere zijde van de planeet: Die foto met de Nieuwe Rode Vlek !
              De contrasten zijn daarop wat zachter en daardoor is de randverzwakking al een stuk minder nadrukkelijk. Beter, als je mij vraagt.
              Harro bekijkt de hemel 't liefst met een 40cm Newton, een paar fijne oculairen en een goed gezelschap.:)

Comment

John Baars vraagje,
                die ogen van jou zijn die biologisch of elektronisch ?
                Verboden tussen zonsondergang en zonsopgang.
                Verboden voor auto.

Comment

TweeŽnzestig jaar oude biologische ogen, met zevenenveertig jaar ervaring. Ik ben bezig met het aanleren van biologisch stacken, maar heb daar nog weinig resultaat mee geboekt. Wat wel helpt is het feit dat ik voor een deel denk en onthoud in beelden. Een echt fotografisch geheugen is het echter nou ook weer niet.
                  Dank je wel voor het compliment.
                  Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140, Celestron C8 op GPDX.
                  Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Working...
                  X