Announcement

Collapse
No announcement yet.

Catalogus "Alessi": hulp bij classificatie

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Catalogus "Alessi": hulp bij classificatie

Voor admin werk op DeepskyLog ben ik al een tijdje bezig om de verschillende catalogi door te nemen. Doel is eenvoud, consistentie te brengen en de onvolledige catalogi aan te vullen.

Eťn van de moeilijkere gevallen is de Alessi catalogus. Op Deepskylog zit er een allegaartje van sterclusters en asterismes met verschillende notaties onder deze referentie:
    - Alessi 1 tot Alessi 64 zijn mooi oplopend. Echter volgens Simbad zijn er maar 19 officiŽle clusters in deze catalogus.
    - Daarnaast heb je nog een handvol Alessi's in de honderdtallen, zonder consistentie
    - Om het helemaal complex te maken, zij er ook objecten met structuur Alessi Jxxx.x-yyy in de database (met waarnemingen!). Deze staan in enkele boeken onder AI Jxxx.x-yyy structuur.
    - En ... er zijn ook Alessi-Teutsch objecten die niet in Simbad zitten.

Concreet: ik ben het noorden zoek en heb hulp / inzicht nodig om deze catalogus proper in de database te krijgen.

Wie kan me wat helderheid verschaffen welke objecten onder welke (officiŽle) nomenclatuur passen?
    Dank voor je reactie!

Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Misschien dat je hier iets aan hebt:

Welke er officieel zijn weet ik niet maar hier is een bron (van Mr Alessi himself) die ik gebruik om IDSA objecten die nog niet op DSL staan toe te voegen:
    http://www.wilton.unifei.edu.br/ocdb...log_Alessi.txt

En ik heb me bij het aanmaken op DSL waarschijnlijk wel eens mispakt door Alessi Jxx (zoals in het txt document) te tikken ipv Al Jxx. (zoals aangegeven in de IDSA)
    Bij deze mijn excuses.

Dit document is onderdeel van de website met cluster info:
    http://www.wilton.unifei.edu.br/ocdb/

EDIT:
    Alessi Alessi J2145.0+1647 is zo'n misser...
    Ik heb me bij het aanmaken ook altijd gebaseerd op Bruno's lijst voor positie, afmeting en object type

Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
    Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Comment

Zou het contacteren van Alessi van enige hulp kunnen zijn? Hij blijkt in Sao Paulo te wonen.
      http://www.epiqsociety.net/members/mem15.htm
      https://www.researchgate.net/profile/Bruno_Alessi
      Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Skyscanner Dat is een zeer waardevolle bron van info (txt file). Dank je.

Wel even schrikken... ik dacht te reduceren, maar die kerel claimt bijna 200 objecten op zijn naam. Het staat nog niet officieel in Simbad, maarja als het al in legio atlassen voorkomt...
        Aaagh... wat een werkje in deepskylog.
        Het is me nog niet helemaal duidelijk waarom hij ook apart een lijst maakt met Alessi Jxx... moet me even bezinnen hoe daarmee technisch om te gaan.

Overigens die Teutsch is van't zelfde: een hels werkje. iek.
        Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Ik ben een tijdje in contact geweest met Teutsch, hij is mij nog steeds zijn herwerkte catalogus schuldig. Hij was m aan t updaten voor mij want in Bruno's lijst ontbreken er een aantal.

ik zal m nog eens een herinnering sturen.

Comment

Ik keek in verleden ongelooflijk op naar die gasten (Alessi, Renou,...). Ik dacht dat ze al die (vermeende) clusters visueel ontdekt hadden. Blijkt dat ze gewoon binnen lekker warm met een aangepast drankje op hun computer clusters zoeken
            Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

In de lange, lange lijst van Alessi geeft hij mooi proper aan wat volgens hem een "echte" stercluster is en wat vermoedelijk een toevallig asterisme van enkele sterren is.
              Zijn ultieme doel is een volledig accurate lijst maken van alle mogelijke sterclusters en astermisen aan de hemel, zowel visueel alsook in infrarood en rŲntgen.
              Of letterlijk: Goal is to include ALL (Milky Way) clusters in my Pokeball
              Overigens heeft Alessi een aanstekelijke humor, onder andere rond licentie wanneer je zijn informatie gebruikt.

Comment

De serie Alessi 1 tot Alessi 64 werd daarnet gecorrigeerd. Maar nu de opdracht om Alessi 65 tot Alessi 192 toe te voegen :-)

Comment

Volgens mij bestaat er voor open clusters geen officiŽle nomenclatuur (in de zin van: officieel vastgesteld door de Internationale Astronomische Unie).
                  De huidige situatie - het allegaartje van namen en nummers - is historisch gegroeid.
                  De meeste clusters die vůůr 1900 ontdekt zijn kregen een Messier-nummer en/of NGC-nummer. Later werden meer clusters ontdekt en gecatalogiseerd. Ook gemakkelijk zichtbare wijde sterrenhopen en asterismen die blijkbaar voor eerdere generaties niet interessant genoeg waren kwamen in allerlei lijstjes terecht. Het geeft dan een kick om de lijst naar jezelf te noemen: Melotte, King, Collinder, Czernik, Dolidze, Teutsch, Alessi....
                  Of naar het instituut dat je onderzoek financiert: Berkeley, Basel, ESO, Palomar.

De heren Alessi en Teutsch kunnen alleen zelf verklaren waarom ze niet consequent zijn geweest bij het nummeren van de objecten die ze zelf gevonden hebben.
                  Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Meneer Alessi is gelukkig redelijk goed consequent geweest in de nummering en nomenclatuur van zijn objecten.
                    Ik ben er de hele avond aan bezig geweest ... en nu staat de volledige 192 objecten Alessi catalogus in Deepskylog.

Het bestaande allegaartje aan alternatieve <Alessi Jxxx+yyy> heb ik zo goed als mogelijk gecorrigeerd en geharmoniseerd als asterismes (zoals onze Braziliaanse astrofysicus zelf ook aangeeft).
                    Weer een stapje verder naar een betere DSL database...

Dank je allemaal voor de waardevolle input en links!! Het was een echte hulp!

Comment

Er is wel een poging geweest om voor elke soort objecten een standaard notatie te maken: objectsoort-ra-decl, of objectsoort-gal-long-gal-lat. Bij open clusters bekleef dat niet, maar bij bv planetaire nevels en dubbelsterren wel, terwijl ze daar ook een ontdekkers-systeem hadden.

Wat betreft de J-notatie, ik doe een gok en stel dat dat objecten zijn die in de infrarood J-band zijn ontdekt, met name in een puntbronnen-survey.
                      What where the skies like when you were young?

Comment

J2000 coŲrdinaten

Comment

Originally posted by svdwal View Post
                          Wat betreft de J-notatie, ik doe een gok en stel dat dat objecten zijn die in de infrarood J-band zijn ontdekt, met name in een puntbronnen-survey.
                          Leuk gegokt, maar in dit geval is de J een afkorting van J2000, d.w.z. standaard equinox 2000.0.
                          De getallen achter de J zijn de ruwe coŲrdinaten.
                          Voorbeeld:
                          het asterisme op (2000.0) 00h22m47s +54ļ17'54" heeft de naam Alessi J0022.7+5417 gekregen.
                          Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Working...
                          X