Announcement

Collapse
No announcement yet.

Waarnemingen komeet C/2015 V2 Johnson

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Vannacht rond kwart voor 1 heb ik hem bij mooi transparante hemel in Noordwijk waargenomen met de 14.5 Dobson. De komeet was mooi helder en met Lumicon Deepsky filter en 22 mm Nagler was in ongeveer NW richting een breed uitwaaierende staart van ca een graad te zien, met kometenfilter leek de in de W richting iets van een staart te zien. De kern was goed zichtbaar.
    Last edited by skyfan; 15-05-17, 15:08. Reason: correctie
    Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Afgelopen nacht 14/15 mei was fraai helder. Met de 8x56 verrekijker was komeet C/2015V2 (Johnson) eenvoudig zichtbaar in Bootes op bijna 70 graden hoogte. Om 21.55 UT schatte ik de komeet magnitude 7.7 met een coma van 10 boogminuten en een DC van 7. In de 15x80 was zelfs zwak een indruk van een breed stofstaartje zichtbaar (ca. 0.4 graden in PA 300 graden). Grensgrootte in het zenit was met het blote oog ca. magnitude 6.3

Comment

Zopas eindelijk ook nog eens de komeet gezocht, gemakkelijk bij Bootes, met 40x en 80x, hij is nu duidelijk en tamelijk groot, rond zonder een duidelijke rand, een opvallend midden. Schatting van 7,8. Niet een staart kunnen bespeuren, toch niet om er zeker van te zijn. Maar echt helder is het nu ook niet meer eind mei.
        Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Comment

Vanuit Leiden 15-05-2017, wel iets van een staart.
          Attached Files

Comment

Vannacht heb ik deze komeet weer bekeken. De vorm is moeilijk te bepalen. Een ovaal? Ik zag geen staart (teveel lichtvervuiling).
            De kern was helder. Bij lage vergroting (33x) leek het een onscherp streepje. Toen ik sterker vergrootte (75x en 200x) kreeg ik de indruk dat er twee kernen zijn met een onderlinge afstand van hoogstens 30 boogseconden.
            Heeft iemand dit ook gezien?

Kometen die dicht bij de zon komen kunnen uit elkaar vallen, maar deze staat behoorlijk ver van de zon (1,67 AE).
            Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Ai, jammer, ik heb alleen met ca 85x gekeken (dobson 14.5 inch), en niet verder vergroot. Ik heb wel twee staarten gezien, de stofstaart ri NW was met deepskyfilter ca 1 graad lang, de gasstaart stond daar 90 graden op en was met kometenfilter veel korter en vrij breed.

Comment

Vannacht door wolken moeten kijken. Nog steeds gemakkelijk te zien maar weinig detail.
                Het helderste leek inderdaad wel iets langwerpig...

De volgende keer zal ik eens goed naar de kern kijken.
                Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
                Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Comment

Originally posted by Johanvk View Post
                  Vanuit Leiden 15-05-2017, wel iets van een staart.
                  Foto klopt mooi met mijn waarneming; de staart is de stofstaart (veel zwakkere gasstaart staat zou op ca. 90 graden naar rechts moeten staan)

Comment

Komeet C/2015 V2 (Johnson) is inmiddels een eenvoudig waarneembaar object geworden. In de 8x56 verrekijker goed zichtbaar en ik schatte hem afgelopen nacht (25/26 mei) op magnitude 7.3 (met een coma van ca. 18' en een gecondenseerd karakter). Ondanks de goede omstandigheden kon ik geen duidelijk indicatie krijgen van een staartje.

Comment

Vannacht heb ik hem weer bekeken met de 14.5 dob, de 2 staarten waren weer te zien, de stofstaart NW met DS filter, de gasstaart is heel kort met kometenfilter. Ik heb de kern met 350x bekeken, maar ik kan geen verdubbeling zien, de seeing was wel slecht, een dubbelster van 1 " kon ik niet fatsoenlijk scheiden.

Comment

Vannacht zag ik ook geen verdubbeling meer. De kern bleef een vlekje, ook bij 200x. Waardeloze seeing.
                        Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Working...
                        X