Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mysterie NGC2185

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mysterie NGC2185

Wie kan zijn of haar licht werpen op het volgende?
    Gisteravond was ik op zoek naar reflectienevel NGC2185 in Monoceros. Toen ik de plaats bereikte die SkySafari aanwees meende ik daar een ster te zien, die met CLS-filter pluizig werd, met UHC een perifeer oplichtende ronde vlek werd en door OIII werd opgegeten.

Click image for larger version  Name:	NGC2185SkySafari.png Views:	1 Size:	59.4 KB ID:	1320681

Dit tafereel heb ik even schematisch getekend in onderstaande veldschets, die ik heb geroteerd zodat Noord boven is.

Click image for larger version  Name:	NGC2185FieldRotated.jpg Views:	1 Size:	85.1 KB ID:	1320680

Achteraf zoeken op Aladin Lite schiep enige verwarring; deze site wijst de nevel namelijk aan ergens in the middle of nowhere. Hetzelfde geldt voor Wikisky.org .
    De onderstaande screenshot geeft mijn verwarring weer. Het paarse kruis is waar Aladin NGC2185 aanwijst; de rode cirkel is de plaats waar ik hem dacht te zien. De groene cirkels geven de veldsterren van mijn schets weer.

Click image for larger version  Name:	NGC2185Aladin.png Views:	1 Size:	735.1 KB ID:	1320679

En voor het overzicht nog even alledrie op een rij:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC2185Overview.png views: 0 grootte: 1,23 MB id: 1320682

Wie weet hoe het nu echt zit? En more to the point: heb ik NGC2185 nu gezien, of is mijn fantasie met me op de loop gegaan (niet denkbeeldig in mijn geval). Of heb ik een ander object gezien, en zo ja, welk?
    16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
    Is aoibhinn liom na réaltaí.

Als je op http://www.ngcicproject.org/pubdb.htm NGC 2185 ingeeft, dan krijg je een foto met verwijzingen naar zowel NGC 2185 als NGC 2183.
    De door jou ingetekende sterren kan ik er op terugvinden, maar die zijn op minstens 2 manieren te interpreteren (vooral omdat de schaal van jouw tekening als van die foto niet bekend zijn). Maar mogelijk kom je hiermee verder.

Commentaar

Thx! Het lijkt er dus op dat ik een deel van NGC2185 heb gezien, het helderste deel links boven het centrum van de foto. De tekening omvat een beeldveld van 23', dat was ik vergeten te vermelden.

Commentaar

Mijn vermoeden is ook dat je NGC 2185 (klik) hebt gezien, die is een stuk helderder.

Als referentie kan je ook kijken naar mijn schets door C11 (let wel: omgekeerd beeld) - die heeft ook bij toeval een beeldveld van 23arcm.
        -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Dank, duidelijk! Blijkbaar heb ik de helderste, meest noordoostelijke pluk van NGC2185 gezien. Mooi, dan is het toch geen onwaarneming en kan ik hem met een zuiver geweten gaan loggen.
          Last bewerkt door Rem; 07-01-17, 07:54.

Commentaar

Origineel geplaatst door Rem Bekijk bericht
            onwaarneming
            Jouw stukjes zijn alleen al vanwege dit soort taalpareltjes de moeite waard!

"Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
            X