Announcement

Collapse
No announcement yet.

Waarneemtips

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Waarneemtips

Het gebeurt velen van ons waarschijnlijk regelmatig. Je bent bezig met een waarneemlijst voor de volgende sessie, en je wordt enthousiast. En uit dat enthousiasme wordt de behoefte geboren om je waarneemideeŽn te delen met anderen.
    Andersom kan ook gebeuren. Je denkt "Tsja, wat ga ik eens bekijken, in deze periode van het jaar". Dan is het leuk om inspiratie op te doen uit de waarneemlijst van anderen.

Vandaar het idee om dit topic te starten om waarneemlijsten- en tips met elkaar uit te wisselen, voor de periode in het jaar waarin we dan leven. Om natuurlijk daarna de vruchten daarvan te zien verschijnen in de subfora Waarneemverslagen, Schetsen, Astrofotografie, Veranderlijke Sterren, en noem maar op

Dus ik zou zeggen: give it your best shot.
    16" F4.5 Harroscope | 102/1000 Refractor+EQ3-2 | 4.5" F4.4 Newt | 7+10x50 bino
    The brightest star needs no telescope to gaze at | www.remranger.com

Ha, grappig. Ik zit toevallig net weer wat aan mijn lijst "Celestial Objects to see Before I die" te sleutelen.
    Als bron gebruik ik:

- de Clear Skies Observing Guides, zie http://clearskies.eu;
    - boeken als Deepsky Wonders, 1001 celestial wonders to see before you die (goh waar zou mijn werknaam voor de lijst vandaan komen?...), the brightest planetary nebulae (Massimo Zecchin) en vele anderen;
    - schetsen van objecten (www.deepskypedia.com vind ik een fijne bron daarvoor) zijn erg interessant om te zien of er met mijn 10" apertuur wat leuks te zien is.

De gedachte achter de lijst is vrij eenvoudig: ik vind het leuk om objecten te zien die visueel iets interessants of uitdagends in zich hebben of die vanuit wetenschappelijk oogpunt interessant zijn ook al zijn ze visueel niet zo boeiend.

Open Clusters staan er weinig in, daar heb ik het niet zo op. Evenals hele kleine objectjes simpelweg omdat die met mijn kijker en beschikbare oculairen niet goed in beeld te krijgen zijn. En zo'n priegelig planetair neveltje ziet er dan steeds hetzelfde uit.

De lijst volgt is hier te vinden:
    http://startravelling.theritz.nl/wp-...-I-die_v8.xlsx
    Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Comment

Goh, ik baseer me meestal op de waarnemingsverslagen van Rem (en ga dan in een hoekje zitten huilen)
      En de objecten van de maand zijn meestal ook best een uitdaging.

Wat ik wel graag zou zien is dat men van die objecten op verschillende manieren wat meer waarnemingsresultaten geeft: zo weten we allemaal wat beter in te schatten hoe 'moeilijk' een object is, of hoe we het ook nog kunnen aanpakken...
      Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, Meade 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, NEQ-6 pro mount, Canon 600D (modded)

Comment

Originally posted by Lifesvr View Post
        Wat ik wel graag zou zien is dat men van die objecten op verschillende manieren wat meer waarnemingsresultaten geeft: zo weten we allemaal wat beter in te schatten hoe 'moeilijk' een object is, of hoe we het ook nog kunnen aanpakken...
        Daar is Deepskylog.be dan weer erg handig voor.

Ik zit momenteel in een vrijwel lijstjesloze fase, ik laat me gewoon inspireren door de markeringen in de Interstellarium Deep Sky Atlas.

Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
        Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Comment

@Rem: daarom kijk ik dus op deepskypedia. Daar staan verslagen van objecten, en soms kom je dan inderdaad ook op deepskylog.be uit.
          Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Comment

@theritz: thx voor de tip!

Comment

Leuke waarneemtip van wvreeven:

NGC 6914, vdB 131 en vdB 132

Comment

Dank, Rem, dat je die hier hebt toegevoegd. Ik was vergeten dat dit topic bestaat.
                50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro

Comment

Originally posted by wvreeven View Post
                  Ik was vergeten dat dit topic bestaat.
                  Vandaar even deze bump, om nog even de aandacht te vestigen op dit topic
                  Het staat natuurlijk iedereen vrij om hier te posten of in een eigen topic (met eventueel hier een link). Maar het zou denk ik wel leuk zijn als al die waardevolle tips snel te vinden zijn.

Comment

Tsja, wat ga ik eens bekijken, in deze periode van het jaar. Om eens wat veranderlijke sterren te noemen, gesorteerd op rechte klimming van west naar oost: * S CrB (een miraster die nu in het maximum is; mooi oranje) - * R CrB (het prototype van de zeer zeldzame RCB-klasse), begint nu eindelijk weer zichtbaar te worden in kleinere telescopen; ik heb het voorgevoel dat hij rond 2017-2018 na tien jaar in de waakvlamstand eindelijk weer eens de maximale helderheid van 5,8m zou kunnen bereiken - * T CrB (recurrente nova die na een kleine oprisping van een paar maanden geleden weer tot rust lijkt te zijn gekomen, maar misschien nog verrassingen in petto heeft) * SY Her - miraster die een paar weken geleden het maximum van 8m bereikte en nu weer wat zwakker wordt - * gemakkelijk te schatten met het blote oog: Beta Lyrae en Algol
                    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Het hangt er natuurlijk ook vanaf of je beginner bent of (ver) gevorderde waarnemer, waar je waarneemt (donker - licht) en met wie of wat. Zo kan ik me voorstellen dat beginners heel wat inspiratie kunnen halen uit de BAMBI-lijst waarin ook precies staat aangegeven wanneer je de objecten het best kunt zien. De BAMBI-lijst is opgesteld aan de hand van de ervaringen van AF-leden: http://wiki.waarnemen.com/index.php/..._Index_(BAMBI)). Een andere, iets uitdagender lijst voor beginners, eveneens met indicatie van de ideale waarneemperiode en eveneens samengesteld door eigen AF-leden, is de BOC-lijst http://wiki.waarnemen.com/index.php/...ects_Catalogue Als je met 'publiek/gasten' waarneemt zal je meestal in de Bambi-/BOC-/Caldwell-/ en Messiersfeer blijven. Voor de wat meer gevorderden: de verslagen uit Deepskylog en op AF ter inspiratie als je het puur afvinken van de objecten op de lijstjes met lastiger objecten wat beu bent.
                      16"-F4,5 trussdob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | N5.6-F10 | N5-F5 | Achr D90-F10 | EDAPO D80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Comment

Voor wie het komende weekend nog wat leuke uitdagingen zoekt. Planetaries rule!
                        16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Omegon Brightsky 15 x 70 op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Wie kijkt er dit weekend mee naar Mira? Misschien niet een heel voor de hand liggend object, maar de ster bereikt rond deze tijd zijn maximum en is eenvoudig met het blote oog zichtbaar. Lijkt me leuk als er een aantal schattingen gedaan zouden worden om te kijken of het een beetje overeenkomt, voor mij zal het in ieder geval de eerste schatting ooit worden
                          16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Omegon Brightsky 15 x 70 op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Leuk idee, deze ster nog nooit gezien, wordt eens tijd. Misschien lukt morgenavond wel. Dan ga ik ook proberen te schatten.

Comment

Originally posted by cloudbuster View Post
                              Wie kijkt er dit weekend mee naar Mira?
                              Goed idee.
                              Een groot deel van het jaar is deze ster te zwak voor het blote oog. Een saaie lege plek in het uitgestrekte sterrenbeeld Walvis.
                              Afgelopen zondag 7 januari viel mij op dat Mira weer verschenen is op die plek.
                              Ik schatte de helderheid op 3,9m. Helderder dan Delta Ceti, maar duidelijk zwakker dan Alpha en Gamma Ceti.
                              Wees er snel bij, want over een paar weken zal weer een kijker nodig zijn om Mira te zien.

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Working...
                              X