Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

perseiden

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

perseiden

Het lijkt erop dat het weer niet echt mee gaat werken . Maar zijn er toch nog mensen die er een avondje voor uitstrekken om heel misschien als het dan toch kan perseiden te kijken? Zo ja dan roep ik die mensen op om een tabeltje te gaan maken met Uur: Hier vul je de tijd in dat je de meteoor zag.
    Magnitude: Hoe helder was de meteoor? Je kunt de magnitude schatten door de helderheid te vergelijken met naburige sterren, zoals Sirius (mag. -1.5), Arcturus/Wega/Capella (mag. 0), Altair (mag. 0.5), Aldebran (mag. 3), Deneb/Castor (mag. 3.5), Poolster (mag. 4). Hoe hoger het getal, hoe minder helder het object.
    Zwerm: Is de ster afkomstig van de Perseiden? Komt het vanuit het radiant? Zo nee, dan is het waarschijnlijk een sporadische meteoor.
    Duur: Hoe lang was het spoor zichtbaar? Tijd in seconden.
    Kleur: Wat voor kleur had de meteoor?
    Grootte: Hoe groot was de meteoor? Extreem (zeer groot) Groot (groter dan de gemiddelde meteoor), Normaal (gemiddeld), Klein (kleiner dan de gemiddelde meteoor). Als het goed is moet de verdeling als volgt zijn (per 100 meteoren): 1 (Extreem), 32 (Groot), 33 (Normaal) en 33 (Klein).Dat is dan wel leuk want dan kan je de resultaten met elkaar vergelijken. Ik ga het zelf ook proberen als het onbewolkt is

Ja ik heb net gekeken (let op de tijd van dit bericht). Ik zat met een vriend op mijn dakkapel + twee relax onderuit lig stoelen. Van 22.54 ongeveer tot 00.15 gezeten en samen er 6 gezien echt vet! Jammer dat er zo weinig waren / weinig gezien heb maar toch cole ervaring! Morgen weer kijken!!!!

Commentaar

ja ik heb ook nog een tijdje gekeken.... Ik heb van 22.50 tot ongeveer 23.15 gekeken... Ik heb twee hele heldere gezien... Het viel mij ook een beetje tegen dat er zo weinig waren... Misschien ligt het bij mij aan de lichtvervuiling hier....

Commentaar

Ik had mijn spiegelreflex camera wel aanstaan maar ja wanneer en waar moet je schieten? te moeilijk

Commentaar

Hi

Ik heb 2 uurtjes gekeken en gefotograveerd, helaas was er toch wel wat bewolking, dat maakt de foto's niet echt super mooi..
          Visueel was het leuk heb toch wel een aantal grote gezien.

http://www.galaxies.nl/~ko/foto/perssss2%20copy.jpg

http://www.galaxies.nl/~ko/foto/pers%20copy.jpg

2 foto's met de Nikon d70 ( digitale spiegel reflex) 30 sec belicht 800 iso

Gr

Commentaar

ik heb even gekeken maar hier in het dorp hebben veel mensen hun lampen 's nachts aanstaan, en daardoor is er veel lichtvervuiling en dus ook minder waarneempret. Ik heb maar heel even gekeken en 't is gewoon niet te doen met al dat licht. Ik ga vanavond naar een open veldje, hopelijk heb ik daar meer geluk

Commentaar

Ik heb zaterdag avond nog even zitten kijken en toevallig zag ik toen een behoorlijk heldere Perse´d . Ik schat hem op mag -1 en hij scheerde langs Capella (Voerman). Het was een mooi gezicht terwijl ik het eigenlijk niet verwachtte. Het was trouwens rond 1:00 uur.

Gr. Maarten

Commentaar

Wat ik meestal doe als ik meteooren ga fotograferen is dat ik de camera met kleine lens op de radiant mik. Dan ga ik 10 tot 15 minuten belichten en dus worden de sterren kleine streepjes maar als je een meteoor er goed op hebt staan kan je hem dan goed herkennen.

groetjes menno

Commentaar

Re: perseiden

Ik heb ook gekeken met mijn broer, moeder en vader. We hebben van half elf tot tien voor twaalf 50 gezien.

Commentaar

Heb je voor het fotograferen van meteoren een speciale fotocamera nodig?

Commentaar

je moet belichtings tijden kunnen instellen...
                      But I, being poor, I've ownly my dreams. I split my dreams under your feet. Tread softly, because you tread on my dreams. I assume you dream...

Commentaar

Als je een spiegel reflex moet je op het radiant richten en bijv 10 minuten belichten. Dan worden de sterren kleine streepjes en dan kan je de meteoren erdoor heen zien

Commentaar

Je kan ook Piggyback volgen toch? Ziet er misschien mooier uit...
                          But I, being poor, I've ownly my dreams. I split my dreams under your feet. Tread softly, because you tread on my dreams. I assume you dream...

Commentaar

Ja zeker het ziet er mooier uit. Maar je moet wel een goede montering hebben die goed volgt en die zijn niet goedkoop. Je kan hem ook op een goto telescoop zetten maar dan heb je weer iets nodig

Commentaar

Ja je moet een telescoop met volg motor hebben. Maar die zijn nog wel aardig betaalbaar...

Commentaar

Werken...
                              X