Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dso's in het zuiden.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dso's in het zuiden.

zijn er eigenlijke enkele noemenswaardige Dso's te zien aan de zuidelijke kant van onze wereldbol die we hier nooit zien opduiken?

men skychart programma laat daar maar weinig zien, maar is ook een demo.
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Zat!!

47 Tucanae-nevel (NGC 104) een bolhoop ter grootte van volle maan.
    Kleine en grote Magaleanse wolken,
    het beroemde juwelenboxje in het zuiderkruis (NGC4755),
    Eta Carinae (NGC 3372) Nevel groter dan de Orionnevel.
    NGC 5128, een wazig vlekje van mag. 7 (sterrenstelsel).
    NGC 3918, een blauwgroen schijfje dat iets weg heeft van de planeet
    Uranus.

En zo zijn er nog véél meer objecten zichtbaar op het zuidelijk halfrond (en nog wel beter zichtbaar dan hier).
    - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Was het juist niet zo dat het noordelijk halfrond minder dpo's zou hebben als het zuidelijk halfrond? Dat wij meer de leegte in zouden kijken i.p.v. meer mooie objecten te kunnen waarnemen?

Commentaar

Ik vrees dat je op het Zuidelijk Halfrond beter afbent wat betreft objecten nan op het noordelijk.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ah tja dan ligt het aan men Programma die toont daar niet veel, mss toont ie enkel dingen die voor ons zichtbaar zijn.

Kzal de kaarten eens bekijken ma liggen nog bij kameraad
          Dat gebied bij de boogschutter lijkt me nogal dichtbevolkt, en kunnen wij denk ik enkel beetje topkant van zien.
          Quelle horreur !
          Requiem pour un twister.

Commentaar

Omega Centauri? Heb hem nog nooit gezien, zou misschien wel haalbaar moeten zijn als je iets zuidelijker zit.

Het lijkt inderdaad dat wij voor een groter deel naar minder dichte delen van de melkweg kijken vergeleken met het zuidelijk halfrond.

Het noordelijk halfrond heeft wel veel meer heldere sterren, maja zo interessant om te zien is dat niet.

Commentaar

ja maar wij hebben de poolster....
              ...ook leuk...
              toch?
              grmpff
              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Dat wij meer de leegte in zouden kijken i.p.v. meer mooie objecten te kunnen waarnemen?
                Hangt er ook van af wat je mooi vindt. Ik heb dit jaar in april en september veel Arp-stelsels en hele dunne edge-on sterrenstels waargenomen in Zuid-Frankrijk. Regelmatig stonden er meerdere in het beeldveld, wat ik erg mooi vindt. Als je alleen de bekende 'showpieces' mooi vindt, zijn we hier misschien wat karig bedeeld, zeker omdat de meeste daarvan bij ons erg laag blijven. Maar misschien ze eens bekijken onder een echt donkere hemel. Een verschil van dag en nacht, bijna letterlijk gezien de luchtvervuiling hier. Het lijkt hier misschien leeg, maar qua aantal objecten is het dat zeker niet. Het is meer de lichtvervuiling waardoor ze slecht zichtbaar of helemaal onzichtbaar zijn.
                Jan
                'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Welke plekken in de buurt van Nederland wordt het dan nog echt donker? Zuid-Frankrijk is niet echt de plaats voor korte duur althans, niet voor mij.

Commentaar

Welke plekken in de buurt van Nederland wordt het dan nog echt donker? Zuid-Frankrijk is niet echt de plaats voor korte duur Smile althans, niet voor mij.
                    In het binnenland nergens. Op sommige waddeneilanden, als je over zee kijkt wordt het nog wel donker. Ik ken iemand die soms waarneemt vanuit Lauwersoog. Daar is het ook redelijk, maar niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Alpen.

Zuid-Frankrijk is niet iets voor een dagje of twee, maar voor een week kan het best. Zo ver is het nou ook weer niet als je je er even op instelt. Ik ben er dit jaar in april en in september een week geweest en ga in elk geval dit jaar september weer. We huren dan weer met een man of 8 een gite. En in de grote vakantie natuurlijk, maar dan voor een week of drie. Voorwaarde is wel dat je een auto hebt, anders wordt het moeilijk.
                    Jan
                    'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

goh ja maar das nou niet meteen het zuiden wat ik bedoelde

Mja Zuid Frankrijk geniet ook wel men voorkeur,
                      en ken er nu ook een Gite met telescopen waar ik maar al te graag naar wederkeer.

voor een week of langer is het perfect.
                      Maar kga ook eens voor weekend proberen, kan met de trein vlakbij geraken en kan dan afgehaald worden, telescopen zijn er, gewoon rugzakje, oculairkoffertje en camera mee.
                      Dan is het wel gevaarlijk voor heldere nachten, maar als je in een goeie periode zit zal je wel momenten meemaken. en hij kan wel laten weten of de kans groot is dat het de komende nachten nog helder gaat zijn, en dan zaterdagsochtends de trein nemen, s'avonds kijken, zondagnacht kijken, maandagnacht, dinsdags trein terug en woensdags gaan werken.

ALs die poging goed gaat ga ik dat vaker incalculeren, plus een weekje zomervakantie, en af en toe eens hardcore winterwaarnemen, maar dat is daar s'nachts wel KOUD.

Kheb namelijk geen auto nog behoefte daaraan.
                      Dus meestal observeer ik thuis uit het stad, af en toe eens uit het stad met wat kameraden en men scope met de auto.

Geen auto hebben bespaart me genoeg geld om geregeld eens een treinticket te kopen van 200 euro en een gite te huren met telescopen aan 42 euro per dag

Darksite op 1000km
                      Want sja België biedt toch nergens hetzelfde hoor,

Ginder zie je gewoon de bright messiers hangen.
                      oh what is dat wazige bolletje, ah M13, en dat daarboven..M92; en dat vlekje ah lagoon nebula, en die ah M31, dubbelcluster gewoon al met het blote oog een leuk zicht. donkere lanen in de zomermelkweg,
                      Dingen als Stephans Quintet , Helix nebula en M51 allemaal goed te zien met de 20" Dob. M51 is echt een foto.

Dus ja, dat is het uiteindelijk wel waard, enkel planeten vind ik beter uitzien bij mij thuis.

Dus ja vanuit Benelux, der zijn wat leuke plekken, maar om echt goed en dichtbij te zitten, Frankrijk of Duitsland zie hiervoor links bij men andere topic beste waarneemplekken op deze planeet.

daar hebben sommige leuke links geplaatst.

EUhm on topic sja men vraag was vooral zijn er aan voor ons de onderkant van deze planeet gebieden die wij niet te zien zijn en rijk aan objecten, want men programma laat daar niets noemenswaardig zien. maar kzeg het demotje hé.

Dat gebied rond en onder boogschutter ziet er geweldig dense uit maar komt voor ons hier nooit echt goed te liggen, beetje boven de horizon komen piepen is niet ideaal, dus als dat boven je hoofd passeert dat moet wel leuk zijn.
                      Quelle horreur !
                      Requiem pour un twister.

Commentaar

Dingen als Stephans Quintet , Helix nebula en M51 allemaal goed te zien met de 20" Dob. M51 is echt een foto

...Dus ja vanuit Benelux, der zijn wat leuke plekken...

Jammer dat je in Tienen zover uit de buurt zit, en dat vervoer ook iets moeilijk is, maar als 't eens lukt moet je toch maar eens proberen mee zien te geraken als wij gaan waarnemen in IJzendijke of Sint Margriette , net over de NL grens in Zeeland. Daar halen we geregeld mag 6+ hemel, en is Stephan's Quintet een piece of cake met mijn 12.5" of Alexis' 16". En over het foto-aspect van M51 durven we ook nog wel een boompje opzetten. Holmberg IX = UGC5336 (mag 14) nét buiten de spiraalarmen van M81 met mijn 12.5", NGC891 die bijna uit het oculair springt...

Ja, 't is niet zoals zuid Frankrijk, want de transparatie moet er echt wel goed zijn, maar M13 zie je er ook nog met 't blote oog.
                        12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Ik zit op dit moment in Zuid-Afrika. Ga vanaf zaterdag vijf dagen naar Sutherland, bij een guesthouse dat geheel in het teken staat van astronomie (waarnemen). Heb een ETX-125AT bij me.
                          Vorige week heb ik al even kunnen waarnemen vanuit de plaats Franschhoek; open clusters en carbonsterren in Carina en Vela, nevels waaronder de Tarantula Nebula en natuurlijk 47 Tucanae. De Melkweg is hier bovendien echt adembenemend!!
                          Gisteravond heb ik met een (Lidl/Bresser!) 10x50 verrekijker waargenomen vanuit Welgevonden Game Reserve... totaal geen lichtvervuiling. Heb met een kaartje wat nevels en open- en globular clusters gespot. De Melkweg was zo fel dat ik zonder zaklamp het kaartnummer van de Sky Atlas 2000.0 kon lezen en de felste sterren op de kaart met gemak kon zien. Wat zeker zo adembenemend was, was dat ik op een terras zat zonder noemenswaardig hek tussen mij en de dieren in het park (ja, ook leeuwen, hyena's, luipaarden, etc.).

Vanuit Sutherland ga ik waarnemen a.d.h.v. de waarneemgidsen op mijn site. Vandaar dat er de laatste maanden nogal wat 'zuidelijke' gidsen bij zijn gekomen.

Terug in Nederland zal ik uiteraard een uitgebreid verslag schrijven.
                          Henk ('henkp'), als je dit leest, onwijs bedankt voor het lenen van je 40mm plossl!!!!!
                          "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Origineel geplaatst door svdr
                            ...als wij gaan waarnemen in IJzendijke of Sint Margriette , net over de NL grens in Zeeland. Daar halen we geregeld mag 6+ hemel,
                            Hallo Stefan,
                            Zijn daar goeie waarneemplaatsen te vinden nabij Ijzendijke? Open plekken, geen/weinig voorbijrijdend verkeer, lantaarnpalen etc..?
                            Mijn waarneemplek is wat noordelijker, 20km ten westen van Vlissingen. Daar is in het zenit en richting N en W ook nog 6+ te halen, alleen het Z-ZO is zwaar vervuild door Vlissingen e.d. Dus misschien is het eens de moeite om af te zakken naar Zeeuws-Vlaanderen..

Commentaar

Natuurlijk lees ik dit Victor.
                              Mooi dat je zoveel waarnemingen heb kunnen doen, was natuurlijk wel te verwachten.
                              Trouwens nog een goed 2008 gewenst (is wel niet het juiste topic, maar gaat in een moeite door).

Wat zeker zo adembenemend was, was dat ik op een terras zat zonder noemenswaardig hek tussen mij en de dieren in het park (ja, ook leeuwen, hyena's, luipaarden, etc.).

Doe je wel voorzichtig, ik wil wel graag mijn 40mm terug

Tot ziens en veel plezier in Sutherland.

Commentaar

Werken...
                              X