Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Fijne avond: maandag 2 januari

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

hihi t gaat je goed af nightsky :P
    [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Origineel geplaatst door Sjors
      Wat voor telescoop heb je Arwin?
      de 250/1250 dobson van GSO
      ontdekken is de waarheid

Commentaar

Origineel geplaatst door Arwin
        Ah ok, dan is 32mm idd net iets te klein om die sterren van M42 apart te kunnen zien

Commentaar

Origineel geplaatst door Arwin
          Ah ok, dan is 32mm idd net iets te klein om die sterren van M42 apart te kunnen zien
          Jep.. en zo ontdek ik iedere keer weer iets nieuws
          Ligt het trouwens aan mij? De orionnevel lijkt mij een beetje groen te zijn als ik hem bekijk... maar in werkelijkheid zou hij juist wat rood moeten zijn.
          Nou weet ik wel dat kleuren van nevels zien niet echt mogelijk is, maar waar komt mijn groene kleur dan vandaan?
          ontdekken is de waarheid

Commentaar

Hehe ik weet ook niet waar jij die groene kleur vandaan haalt hoor :P Misschien is er wat schimmel opgekomen omdat het zo lang bewolkt was in Nederland:P

Commentaar

Klopt, voor mij (en ik geloof voor mensen in het algemeen) lijkt de orionnevel een groenige kleur te hebben. Dit schijnt te komen doordat het menselijk oog bij lage lichtintensiteiten relatief gevoelig is voor groen licht, terwijl camera's geen of minder verschil in gevoeligheid hebben bij verschillende kleuren. Wanneer je dus een langer belichte foto van bijvoorbeeld de orionnevel bekijkt, waarop de nevel heel helder is, komt de rode kleur meer naar voren.
              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Hmm het zal wel aan mij liggen dan :schaam:
                Misschien is het wel anders als ik straks mijn telescoop eens goed gecollimeerd heb.... mijn cheshire oculair was helaas niet op voorraad, dus ik moet nog even wachten :banghead:
                ontdekken is de waarheid

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                  Klopt, voor mij (en ik geloof voor mensen in het algemeen) lijkt de orionnevel een groenige kleur te hebben. Dit schijnt te komen doordat het menselijk oog bij lage lichtintensiteiten relatief gevoelig is voor groen licht, terwijl camera's geen of minder verschil in gevoeligheid hebben bij verschillende kleuren. Wanneer je dus een langer belichte foto van bijvoorbeeld de orionnevel bekijkt, waarop de nevel heel helder is, komt de rode kleur meer naar voren.
                  Ah dan ligt het dus toch niet aan mij!
                  ontdekken is de waarheid

Commentaar

Origineel geplaatst door norbert
                    Ik heb al 5 dagen griep en wil niet naar buiten :huil:
                    Bij mij is 't net begonnen, net nu 't helder wordt! Maar daar laat ik me niet door afschrikken. Pillen d'r in, dikke ja aan, en hup, 't dak op! wel opletten dat ik niet al m'n oculairs onderhoest als er weer eens een CV-ketel aanslaat en ik in de walm sta. :lol:

,xtG
                    .tsooJ
                    Ich bin ein Kollaser.
                    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

en kheb het meade electronish ocualair uit de stof geholpen dacht ga eens proberen in me LX90 ( is een zwart/wit video cameraatje ) maar waar ik woon zijne r veel mensen die eens een kijkje willen nemen dus dacht zet effe tveetje buiten neer en electronish ocuair erin en huppakee saturnes erg geod te zien zo net als mars en mensen vonden het geweldig dus geen gezeur meer dat ze erdoor willen kijken :lol:

Commentaar

Origineel geplaatst door djgoldwing
                        dus geen gezeur meer dat ze erdoor willen kijken :lol:
                        Dan blijven je oculairen tenminste schoon, ze duwen je scoop niet van het object weg en er kunnen meerdere mensen tegelijk kijken. Goed idee, djgoldwing!

Weet iemand trouwens waar ik de onderlinge afstanden van dubbelsterren kan opzoeken? Ik wil graag het scheidend vermogen van mijn kijker eens testen!
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Starry Night.......
                          Je kan een lijn van de ene naar de andere ster trekken en je krijgt dan de onderlingen afstand in arc minuten.
                          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                          - EQ3, aandrijving + poolzoker
                          - Bresser 10x50
                          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

http://www.saguaroastro.org/content/BES ... -STARS.htm

op deze site staat veel dubbels met de info

Commentaar

Dank jullie wel! Helaas werkt Starry night niet op mijn Mac...
                              Ik kwam op het idee omdat ik gisteren Sigma Orionis aan het bekijken was, en dit was echt een prachtig gezicht. Twee drievoudige sterren in een beeldveld, echt heel mooi! Bij de link die Nightsky stuurde staat ook niet voor niets "STRIKING" 8)
                              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                                Helaas werkt Starry night niet op mijn Mac...
                                Huh? Starry Night is toch zowel voor Mac als PC beschikbaar? Starry Night Pro in ieder geval wel.

,xtG
                                .tsooJ
                                Ich bin ein Kollaser.
                                http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Werken...
                                X