Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Fijne avond: maandag 2 januari

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Fijne avond: maandag 2 januari

Eindelijk was het dan eens echt helder hier! Eindelijk kon ik mijn telescoop eens meenemen naar mijn vaste waarneemstek aan de Ijssel. Het was wel koud! Voordat het donker werd heb ik eerst thuis een paar fotootjes van de smalle maansikkel gemaakt. Het asgrauwe schijnsel was mooi te zien, en is ook nog zichtbaar op een van de foto's

Toen bleek dat het de hele avond wel eens helder zou kunnen worden heb ik de hele boel in de auto gegooid. Om er voor te zorgen dat de (net afgekoelde) kijker niet weer warm zou worden, ben ik met de verwarming uit en de raampjes open naar mijn waarneemplek gereden. Je had de mensen moeten zien kijken. Die dachten vast: 'Wat is dat voor mafkees met zijn dikke jas en zijn muts op, met de ramen open terwijl het vriest!?'

Dit is de telescoop op mijn vaste kijk-stek:

Ik heb ongeveer een uurtje gekeken. Toen zich een laag ijs begon te vormen op mijn kijker en mijn vingers te verkleumd waren om nog te focusen, ben ik maar weer naar huis gereden. Dit keer met de verwarming aan! Maar ik heb toch een paar mooie dingen bekeken: De Orionnevel (laag boven de horizon, maar toch detailrijk), Mars (nog dichtbij genoeg om details te zien), de twee driedubbelsterren in de gordel van Orion, nog net een glimpje van de Ringnevel vlak boven de horizon en meer "klassiekers".
    Kortom een zeer geslaagde avond en mijn nieuwe kijker bevalt zeer goed. Ik ben echt benieuwd hoe de Orionnevel eruit ziet als ie wat hoger staat en de lucht wat minder doorzichtiger; het was nogal vochtig.

Hoe was jullie avond?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

De mijne was in ieder geval geslaagd, ondanks de griep.

Endelijk braken de wolken weer eens boven Amsterdam, dus meteen het dak op gegaan. Mars, M42 en M45 uitgebreid bekeken.

,xtG
    .tsooJ
    Ich bin ein Kollaser.
    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Hey Alien, hoe zit het met die lichtvervuiling daar? Gebruik je speciale filters om lichtvervuiling eruit te vissen?

Commentaar

bij ons was het bewolkt :banghead:

Commentaar

Origineel geplaatst door Huy
          Hey Alien, hoe zit het met die lichtvervuiling daar? Gebruik je speciale filters om lichtvervuiling eruit te vissen?
          Lichtvervuiling is verschrikkelijk, ik woon in de Jordaan (Amsterdam Centrum), één grote oranje bende. Maar toch genoeg te zien, ook zonder filters. Seeing is een groter probleem dan vervuiling, eigenlijk. Ik heb wel een narrowband filter, maar die blokkeert eigenlijk iets teveel. Broadband filter is besteld, maar nog niet op voorraad bij de duitse vrienden. Ach, ik zie genoeg, dus ik vermaak me wel, op m'n eigen waarneemplateau. Enige zorg die ik heb is dat een van m'n buurvrouwen denkt dat 't dakraam is blijven openstaan en me buitensluit.

,xtG
          .tsooJ
          Ich bin ein Kollaser.
          http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

kheb tot 4 uur vanmorgen buiten gestaan en meerdere objecten kunnen waarnemen maar was voor groot en deels bezig met een starry night pro 5 nederlands taal pakket te maken in de achtertuin waar het dus erg koed was

Commentaar

ben jaloers

Commentaar

Ik heb al 5 dagen griep en wil niet naar buiten :huil:
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door norbert
                  Ik heb al 5 dagen griep en wil niet naar buiten :huil:
                  das ook voor het eerst dat norbert niet naar buiten wil :P
                  [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Origineel geplaatst door djgoldwing
                    kheb tot 4 uur vanmorgen buiten gestaan en meerdere objecten kunnen waarnemen maar was voor groot en deels bezig met een starry night pro 5 nederlands taal pakket te maken in de achtertuin waar het dus erg koed was
                    Hoe maak je dan zo'n taal pakket? Anders wil ik best wel ff meehelpen hoor. Ik heb ook SN 5 pro.

Commentaar

Hier was het ook een prachtige avond. Ik heb gelijk de familie even naar buiten laten komen om even naar Saturnus, Mars en M42 te koekeloeren - daarna kregen ze het koud en moesten ze weer naar binnen. Het heeft wel indruk gemaakt op ze geloof ik, met opmerkingen als 'Goh, ik wist niet dat je dat vanaf hier kon zien!' en zo.

Ik ben niet al te lang buiten gebleven, maar ik heb wel nog even M81 en M82 opgezocht en weer even M31 bezocht. Omdat ik vlak achter ons huis sta (stoepje) en daardoor niet echt nachtzicht kan cultiveren hier, zie ik de sterrenstelsels nog altijd als vlekken met slechts een heel vage hint van structuur. Het lijkt me de moeite waard om eens buiten het dorp te kijken hoeveel detail er te zien valt aan die objecten.
                      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Haha die reacties kreeg ik gister ook te horen over Saturnus, "Ik wist niet dat..." Ook M42 vonden ze heel mooi, m'n vader had er ff geen woorden voor:P. M31 zie ik wel goed alleen zie ik er ook geen structuur in hoor. M82 heb ik geprobeerd, maar ik zag niks, en M1 ook. Maar bij M1 zat ik er of naast of hij is moelijk te zien, want ik zag maar een heel klei nwazig vlekje.

Commentaar

Wow het was hier ook echt super.... Ik ben blij dat ik mezelf toch nog kon dwingen om zo laat nog die kou in te gaan!

Natuurlijk weer even naar saturnus gekeken en M44... maar waar ik echt van onder de indruk was is M42 de orionnevel. Die heb ik al 2 keer eerder bekeken, maar om de een of andere reden was ik gisteren pas echt onder de indruk! Voor het eerst heb ik hem ook eens door mijn 15mm oculair bekeken ipv 32mm en dat maakt hem nog veel mooier!
                          Dan zie ik ook pas dat er een heel klein groepje van 4 sterretjes in het midden van de nevel staat. Bij 32mm lijkt dat nog gauw op 1 heldere ster....

Ook nog even snel die sterrenhopen in de voerman proberen te zoeken, maar zo snel niets gevonden.... dat komt de volgende keer wel weer
                          ontdekken is de waarheid

Commentaar

Wat voor telescoop heb je Arwin?

Commentaar

ik ben de laatste tijd alleen maar zo aan het waarnemen :banghead:

Commentaar

Werken...
                              X