Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Brrrr... tja als je dan toch al buiten staat.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Brrrr... tja als je dan toch al buiten staat.

Brrr wat was het koud zeg. Ik had mijn Bobs knobs geinstalleerd en wilde even colimeren dus EQ6 en C9 naar buiten gesleept, laptop, webcam en de rest dan ook maar.

Tijdens het alignen zag ik al dat de colimatie erg slecht was omdat alle sterren wel vegen leken. Op Deneb (laaste alignment ster) gericht en collimeren via webcam en laptop - de nieuw geinstalleerde knoppen werkten prima. Moet er niet aan denken om met verkleumde vinger en een schroevendraaier dit te doen zo dicht bij je corrector plaat.

Toen moest ik ook maar even wat plaatjes schieten van de maan en ik was blij verrast want collimatie was niet slecht (nog niet perfect) en seeing was soms best ok. ook de kijker was al helemaal afgekoeld want die had ik al ruim een uur eerder buiten gezet dus het zicht en de plaatjes waren best ok. Naja zo'n anderhalf uur en 4 GB aan Avis later zat ik weer binnen de filmpjes te verwerken. (zie voor resultaten zo in Astrofotos zonnestelsel).

Al met al begin ik steeds meer lol te krijgen in deze c9. De keren dat ik hem heb gebruikt zag ik dat de bolhopen en planetaire nevels toch duidelijker te zien waren dan in mijn elfje (gelukkig wel). Na vannavond ben ik helemaal klaar voor het weekend want dan ga ik naar het huisje bij de kust waar het heerlijk donker is en daar heb ik stroom en alle gemakken dichtbij. Jammer van die maan maarja Mars en Saturnus zijn er ook dus ik hoop met wat mooie fotos terug te komen.
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

ondanks de kou toch wel leuk hoor.

En dat mag ik hopen dat je der iets aan hebt aan die C9
    al bij al vind ik SCT's zeer capabele kijkers.
    maar het vergt wat geduld en zeer precieze afstelling.

heb onlangs net hetzelfde gedaan met de bob knobs, en kzit nu heel dicht in de buurt, maar perfect nog niet maar toch eens proberen.

En je hoeft echt maar in zeer lichte beweginkjes te werken éénmaal als ie in de buurt zit. geen sinecuur.

maar inderdaad wel zoveel handiger dan met het inbusleutetje.
    maar kvraag me wel af of ie ok sneller uit collimatie geraakt?
    Toen men schroefjes der nog instaken die zaten goed stroef, de bobknobs zijn makkelijk te verdraaien.
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
    X