Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nog een mars waarneming.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nog een mars waarneming.

Beste forum leden .
    Gisteren rond 20.30 uur mars proberen waar te nemen met vergroting van 333X met mijn Meade lx-50 (250mm) . En ik zag helemaal geen details.
    Het was ongeveer het zelfde als toen ik venus waarnam maar nu meer aan de rodere kant.
    Kan de seeing daar voor iets tussen zitten ?
    Ik heb ook nog geprobeerd met 178X en op 96X ongeveer met de zelfde resultaat. Wel kon ik precies een heel beetje een donkere streep zien in het bolletje .

Ik vooronderstel dat ik toch meer detail moet kunnen zien met mijn telescoop dan wat ik nu juist heb beschreven.
    Ik heb wel geen filters.
    Meade 10" Lx-50, Meade ETX 80

Aangepast
    Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Mars is een moeilijke, mmm, ik kijk met een 8" Sct

En op 333x zie ik ook geen detail meer, heel soms op 290x

maar ik zie tegenwoordig wel elke avond detail op 225x
      Met een Bo/TMB Planetary en tegenwoordig ook een Baader Moon & Skyglow filter.
      En dat werkt zeer goed.

nu kga het nog eens schrijven, kheb deze zinnen al teveel gepost.
      Maar die B/TMB 9mm is zowat het enige Ep dat ik heb dat detail laat zien op Mars.
      Steek ik UO ortho's derin verdwijnt het detail maar de vergroting van die is ook iets hoger, Antares Speers-Waler, verdwijnt het detail maar vergroting is ook iets groter, 10mm plossl en 12mm Nagler verdwijnt het detail maar die vergrotingen zijn ook iets lager.

De Baader MS helpt wel om het geheel wat gefocused en rustig te houden, en gaat het overschijnen ook wat tegen... een leuk filter voor 35euro.
      Quelle horreur !
      Requiem pour un twister.

Commentaar

Heb je de kijker goed af laten koelen? Jouw telescoop zal zeker een uur of twee buiten moeten staan voordat je met zulke vergrotingen kan werken. Als het planeetbolletje wel scherp was, zou je ook wel wat detail moeten hebben kunnen zien. Maar laat je niet misleiden door de bewerkte foto's van Mars op dit forum, hoor. Visueel zijn de detail heel subtiel en best moeilijk om te zien door het lage contrast. Probeer goed te concentreren en iets "naast' de planeet te kijken. Hoe meer waarneemervaring je hebt, hoe meer je uiteindelijk zal zien. Mars is geen gemakkelijke planeet!
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

ik ben de laatste dagen ook met mars bezig , de details zijn heel subtiel en in de vorm van een grijs wolkje op de planeet zichtbaar , je moet soms een hele tijd door de kijker turen om een moment met rustige seeing af te wachten , soms zit je een uur achter de kijker om die 10 seconden af te passen .
          als je een keer weet waar je op letten moet dan vind je de structuren ook met mindere seeing weer terug .
          zelfs gisteren rond middernacht toen mars al in de zenit stond , was er visueel niet veel meer dan een bruingrijze "wolk" op de planeet zichtbaar.
          ik kijk met een 6 inch mak en een stel 16 mm zeiss ortho's in de bino , meestal zonder filters.

Commentaar

Ja is waar t'is subtiel en je moet er geduld voor hebben.

maar zo'n uur voor 10 seconden dat vind ik toch wat overdreven.
            En Panther heeft een 10" dat zou toch zeker moeten lukken.

Sinds dat ik de setup heb met de 9mm planetary een goei 3 weken nu of maand, en zeker nudat Mars goed staat, heb ik elke avond dat ik het de moeite vind om de scope buiten te zetten toch het grijze wolkje.
            Gisterenavond zelf zeer duidelijk en scherp.

Dus ja collimatie, afkoeling, filtertje? polarisatie of Moon & skyglow
            Seeing?
            en positie mars probeer 02:30 ipv 20:30
            Quelle horreur !
            Requiem pour un twister.

Commentaar

Origineel geplaatst door Webboarder
              Ik denk dat je dit topic verkeerd geplaatst hebt. Hij hoort thuis onder Waarnemen & verslagen.
              Heb hem verplaatst.
              Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
              http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door Batchainpuller
                Dus ja collimatie, afkoeling, filtertje? polarisatie of Moon & skyglow
                Seeing?
                en positie mars probeer 02:30 ipv 20:30
                De scope stond zeker 2 uur al buiten , dus afgekoeld was hij zeker en vast.
                Mischien niet 90 % maar toch wel 89% :-)

En mars om 02:30 ipv 20:30 verscheeld dat veel in detail waarneming ?

Ik dacht mischien dat de seeing slecht was , maar heb daar allemaal nog niet veel verstand van ( ook niet van collimatie , ik denk dat alles goed is ) .

Kan mischien iedereen hier op het fourm zijn waarneming over mars is typen met welke telescoop wat gezien is op mars? B.V de pool kapen moet ik die niet kunnen zien ?

Commentaar

Origineel geplaatst door Panther_be
                  Ga daar met een SCT en vrieskou maar niet van uit. Doe eens een stertest voor je zoiets gaat zeggen.

En mars om 02:30 ipv 20:30 verscheeld [sic] dat veel in detail waarneming ?
                  Mars is om 20:30 op 34°. Mars culmineert op 70°. Je kijkt in het eerste geval door een 1,7 keer langere luchkolom, met luchtstromingen binnen convectiecellen die veel haakser op de kijkrichting staan.

Het antwoord is dus ja. Het is een wereld van verschil (althans in een goed gekoelde en gecollimeerde kijker).
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Kan mischien iedereen hier op het fourm zijn waarneming over mars is typen met welke telescoop wat gezien is op mars? B.V de pool kapen moet ik die niet kunnen zien ?
                    Kris Smet ziet dit:

http://www.urania.be/forum/download.php ... 21207a.jpg

Ik zie dit (op 614x, weliswaar):

http://www.urania.be/forum/download.php ... c11DEC.jpg

Let wel, zo'n schets noteert wat je kan zien na een half uurtje pieren in de korte momenten dat de seeing net goed wordt (en het moment is kort genoeg om slechts één van de fijnste details te zien in zo'n moment).
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                      Ga daar met een SCT en vrieskou maar niet van uit. Doe eens een stertest voor je zoiets gaat zeggen.
                      Ook niet als de telescoop uit een geisoleerd schuurtje komt , en nog eens 30 min extra met alleen een eypies holder op dus geen prisma of eypies. ( zodat de eventuele warme lucht sneller uit de scope kan ontsnappen.)

Ik ga het in ieder geval deze nacht nog eens proberen .
                      scope nog langer afkoelen en later waar nemen . (rond 22.00 a 23.00 uur)
                      Hoop alleen dat hij dan niet helemaal is aangeslagen van de vrieskou ( enige sugesties ? ) Heb alleen nog maar een douw kap.

Ik vondt het echt raar dat ik zou weinig zag met mijn kijker, gewoon een ronde bol met een rood achtige kleur voor de rest niets. Buiten de paarse kleur boven en de rode kleur onder.

Commentaar

Hmm, sja afkoelen is toch belangrijk met een SCT
                        zeker voor die moeilijke dingen wat Mars nu toch eigenlijk wel is.
                        Hij komt wel vaak dichter in de buurt dan Saturnus of Jupiter maar is ook vele vele malen kleiner.

Nu afkoeling, om eerlijk te zijn, wacht ik daar ook niet altijd op.
                        en zet ik alles gewoon buiten, en dan ben ik uiteindelijk toch binnen de 30 minuten aan het waarnemen. en koelt dat ding wel verder af terwijl ik bezig ben. En heb ik maar zelden last van turbulenties in de buis, het valt natuurlijk wel soms voor.
                        Mss dat zo'n metalen C8 ook sneller afkoelt?

Sja Kap erop laten als je hem buiten zet. dat inderdaad je corrector lens niet helemaal bevroren of bedauwd is.
                        Sja de maan is er vandaag tot 2:46 en Mars gaat om 23:00 al wel wat beter staan, dus je kan proberen.

Collimatie blijft super super belangrijk zeker voor zulke details.
                        Ik heb pas bob knobs op men SCT gezet en ja het heeft effe geduurd voordat ik terug blij was met men collimatie en kheb toch 1 avond er mee zitten foefelen totdat ik het tegoei had, en kzeg het als het niet tegoei is vergeet dan maar enig detail.

En sja dit is natuurlijk een persoonlijke ervaring en er zullen velen wel detail zien op Mars met andere dingen... maar dus sinds enkele weken heb ik een 9mm B/TMB van Patrick gekocht en sinds ik met dat 'Eypies' bekijk zie ik detail.
                        Voorheen had ik ook enkel het rode bolletje.
                        Dus ik vind dat zelf op F10 een oculair veel uitmaakt en soms het verschil is tussen iets wel en iets niet te zien.
                        Nogmaals dank Patrick! kben er heel blij mee.

Edit : en aan deze pagina heb ik wel wat gehad.
                        http://legault.club.fr/collim.html
                        Quelle horreur !
                        Requiem pour un twister.

Commentaar

Hoop alleen dat hij dan niet helemaal is aangeslagen van de vrieskou ( enige sugesties ? )
                          Naar beneden wijzen - dan radieert de corrector als je een dauwkap hebt naar de grond, en dat is warmer dan 3K .

Commentaar

kun je duidelijk zien dat je telescoop uit collimunatie is ?
                            Er is hier al veel over geschreven op het forum en heb het allemaal 100 keer door genomen , maar ik moet eerlijk zijn ik zie er allemaal niet zo veel verschil in . Op tekeningen vindt ik het altijd heel duidelijk maar op foto's ???

Wie gebruikt er hier allemaal een filter voor mars beter te kunnen waarnemen?

ps : ik gebruik mijn Tak LE ED 7.5mm voor mars waar te nemen.
                            soms haal in de ingebouwde bouwler er uit denk dat hij dan 15 mm is ???

Commentaar

Kheb net nog een link bij mijn post gezet over collimatie.
                              waar ik wel veel aan gehad heb.
                              Quelle horreur !
                              Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
                              X