Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First official light (soort van 3rd light) 10'' F4,7 Truss

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First official light (soort van 3rd light) 10'' F4,7 Truss

Vanavond heeft mijn lieve mooie trussdob zijn vuurdoop gehad.

Ik heb hem al 2 keer buiten gehad maar vandaag heb ik echt waargenomen en niet meer afgesteld en dergelijke.

Ik was lekker vroeg op de avond begonnen, de vrouw heeft nachtdienst en was om 19:00 vertrokken. Ik de dob naar buiten slepen, had een temperatuurtje van zo'n 20 graden :S.

Helukkig heb ik er een stevige fan onder die ik van 12 tot 5 volt kan reguleren. Ik heb de fan 30 minuten lang op full speed gehad maar na zo'n 10 minuten kon ik de maan al vergroten tot 75 keer zonder problemen. Na een half uur op de maan gezwerfd te hebben ben ik overgestapt op Mars.
    Nou, die zat volgens mij ergens in een kachel uitlaat want dat was drama.

Dus maar wat messiertjes gedaan:

M45 Peiaden
    M31 in de manenschijn
    M33 geprobeert maar te veel vocht en maan, niet kunnen vinden
    M42
    M35, M36, M37 en M38; de voermannetjes
    en nav jullie berichten de Christmas tree cluster, erg leuk om eens te zien.

De rest van de Metjes zat een beetje in de melkachtige lucht en de kerstvervuiling

Hierna heb ik mars nog eens in de kijker genomen, intussen stond hij lekker hoog. Dat was even slikken, zo veel detail had ik nog niet eerder gezien bij mars. Heb de vergroting opgevoerd tot 229x (5mm Baader Ortho) en dat hield hij prima.
    Deze Dob heeft totaal geen problemen met volgen op hoge vergrotingen. En dat heb ik wel anders meegemaakt met commerciele dob's. Wat een genot was dit zeg.

Ik heb nog een paar probeerseltjes gedaan.

De collimatie hield hij geweldig in het bereik van 30 to 90 graden hoog. Daaronder zakte de collimatie iets af maar was nog steeds meer dan prima. Daar maak ik me dus geen zorgen om. Planeten kijken onder de 30 graden doe je niet zo snel op 175x of hoger.

Op de maan heb ik met en zonder shroud geprobeert. Geen verschil. Wil het nog wel een keer op een nevel en een bolhoop proberen.

Voor de rest... tja.... er kwam in mij op verkoop je Meade buis en de starfinder mount maar. Dit is ideaal.

Ik kon de dob zo oppakken en verplaatsen. Dus zwaar is ie niet...

Nu nog een mooie RDF erop, een leuk 20mm widefield oculair, de spiegel opnieuw coaten, een OIII filter en ik ben klaar
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Hee Patrick
    wat een mooi bouwwerk.
    Leuk dat ie zo soepel loopt.

Maareee is dit een F4,7 ?
    De kijker heeft op de foto te zien een korte bouwlengte. Het lijkt daardoor meer op een F4,0-kijker. Heb je de spiegelbak soms wat breder gemaakt?

Nog iets: je wilt de spiegel laten coaten?
    Dan moet je overwegen om hem eerst eens optisch te laten testen. Misschien zitten er wel abberaties in die er met wat slijpwerk uit te halen zijn.
    Sinds kort weet ik hoe het verschil er uit ziet tussen een commerciele 1/4 lambda en een zelfgeslepen 1/16 lambda (met extra glad gepolijst oppervlak).
    Dit verschil is bij sterke vergroting echt zichtbaar: vooral bij maan en planeten worden de scherpte en contrast aanzienlijk hoger!
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

De spiegelbak is inderdaad wat groter, de vangspiegelkooi kan er namelijk in als ik hem moet vervoeren. Daar moet de focusser wel eerst van af, of de helical focusser eerst monteren. Die laatste moet ik nog effe lakken evenals de buizen.

Wat betreft de spiegel; ik ben niet in het bezit van gemotoriseerd vervoer en van slijpen heb ik geen kaas gegeten dus dat wordt niet makkelijk. OV vanuit Hellevoet is ook een beetje een crime om ergens terecht te komen.
      Goed testen heb ik ook geen mogelijkheid voor. Ik kan zien of de spiegel slecht, maar om hem echt te beoordelen daar vertrouw ik mezelf nog niet genoeg voor
      Dat coaten wil ik wel binnen een maandje of 2 gaan doen eigenlijk, ik wil hem gaan opsturen naar Sterrenwacht Almere, heb al enig contact gehad met Piet Hans Bruinsma hierover.
      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Werken...
      X