Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First Light Duimstokdob: Mars!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First Light Duimstokdob: Mars!

Ik heb nog niet de beschikking over formica, dus heb ik snel even een draaiplateau in elkaar geflanst van een tv-draaischijf, zodat ik toch even kon kijken.

Vanaf de stoep voor ons huis heb ik de kijker op Mars gericht. Direct viel op dat het beeld onzettend schommelde bij wind en bij aanrakingen. Ik vermoed dat dat aan mijn draaiplateau ligt (ik heb een kleintje gebruik met een doorsnede van maar 25 cm met kogellagertjes) en ik denk dat ik met Teflon en Formica een stevigere basis krijg.

De kijker bleef wel goed in collimatie. Getest met de lasercollimator bleef de rode lichtpunt mooi op dezelfde plek staan. De duimstokken zijn dus in ieder geval stevig genoeg, ook voor een 25 cm telescoop.

Mars was prachtig! De seeing was bij vlagen erg goed en aangezien dit de eerste keer was dat ik de planeet met een 25 cm bekeek zag ik meer details dan ooit! Aan de bovenrand van de planeet was door de 6 mm TMB een donkere onregelmatige veeg te zien en aan de tegenoverliggende zijde zag ik de poolkap! Die had ik nog NOOIT gezien, geweldig! Het schijfje was haarscherp en volgens mij zag ik op behoorlijke afstand ten westen van de planeet een maantje, maar dat kon ook best een sterretje zijn.

Het was wel erg koud buiten, dus na Mars hield ik het al snel weer voor gezien.

Fijn om te ontdekken dat al dat werk in ieder geval niet voor niets geweest is. Nu alleen nog een fatsoenlijk draaiplateau maken, Maayke lief aankijken voor een shroud, en de montering schilderen.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Gefeliciteerd Roel!

Dt wiebelige heb ik ook een beetje met mijn draaiplateau. Ik denk dat ik hem eerst probeer te ondersteunen met vilt-pads rondom. Anders wordt het ook formica!

Maar wat zie ik daar... alcohol en waarnemen... tut tut tut
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Gefeli Roel. Gaat de nieuwste telg ook mee naar Kootwijk in Maart? Of misschien binnenkort naar Kafoep? Hij ziet er in ieder geval geslaagd uit.
      Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Kijk zo zie ik dat graag.
        Niks komt er tussen een man, zijn bier, koude heldere nacht en telescoop :P Leuk dat je met een nieuwe scope, meteen iets nieuws ziet.
        Ik moet je hele arsenaal maar eens nodig komen bezichtigen, wellicht kun je mijn dob ook nog een beetje pimpen... :P
        Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
        Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Gefeliciteerd Roel! Je hebt er weer wat moois van gemaakt. En het was inderdaad koud. Mijn barlow was aan de tafel vastgevroren.
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Gefeliciteerd! Knap gedaan en mooi dat het bevalt!
            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Inderdaad, niets gaat boven een lekkere heldere koude nacht, een goede telescoop, en un pilske erbij........(in mijn geval Dommelsch). Moest hem wel snel opdrinken, anders werd het ijs.
              Heb gisteren ook prachtig naar Mars gekeken, kon net wat details waarnemen bij vlagen als de seeing goed was.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
              X