Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslagje Noordwijk 15&16 december 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslagje Noordwijk 15&16 december 2007

Afgelopen zaterdagavond tegen middernacht nog even buiten gezeten, en 2 kometen bewonderd:

17P/Holmes was nog steeds als een vage veeg van ongeveer 70 boogminuten met het blote oog zichtbaar, en als een vaag wolkje door de 10x50. Ik had hem op magnitude 3,4

8P/Tuttle was nu al goed zichtbaar in een 8 cm f/5 refractor bij 16x. Ik had hem op magnitude 7,6 bij een doorsnee van 12 boogminuten. Leuk om te zien hoe snel hij helderder wordt in een paar dagen!

Gisteravond vanaf 19.00 uur eerst een uurtje veranderlijke sterren geschat met de 36,8 cm Dobson: 20 stuks in 56 minuten. Ondanks de Maan zat ik met een 21 mm Hyperion oculair (79x) toch op ongeveer mag. 13,5.
    Aan het eind een voor mij nieuwe komeet verschalkt: 93P/Lovas in Pisces. Bij 128x was hij met moeite te zien als een vlekje van 1,2' en magnitude 13,1.

Om 23.00 uur wilde ik weer verder gaan met de veranderlijken, maar toen bleek het ineens dichtgetrokken te zijn. Vanmorgen vroeg was het natuurlijk weer kraakhelder

Met komeet Lovas meegerekend heb ik nu 139 helderheidsschattingen aan 38 verschillende kometen gedaan. Daarmee ben ik vanaf 1996 begonnen (Hyakutake!), en daarvoor heb ik ook diverse kometen waargenomen: Halley (nabij M45), Austin, Bradfield (één of twee van de vele), Levy (nabij M15 met het blote oog zichtbaar), al met al zo'n 45 kometen denk ik. Niet slecht vanuit de Randstad!

Groeten,
    Guus
Werken...
X