Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslagje Heeten (15 december)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslagje Heeten (15 december)

Ik zat nog te twijfelen of ik naar buiten zou gaan. De nacht ervoor was het ook al behoorlijk snel bewolkt + mijn vriendin wou zo graag de kerstboom opzetten. Maar ik koos er toch maar voor om naar buiten te gaan.
    Als eerste heb ik de maan bekeken met filter (eerste keer dat ik hem goed kon testen), maar ik vind het hierbij zooooo jammer dat ik niet meer dan 100x vergroting kan halen. Krater zie ik wel, maar ik kan niet echt "inzoomen" op een krater om het goed te bekijken.
    Toen ben ik nog heel even naar binnen gegaan, zodat de scoop nog wat kon afkoelen en ik een snowboardbroek aan kon trekken en een thermoskan thee kon maken. Gelijk ook maar de camera meegenomen, want ik wou weer eens een poging wagen (eerste keer fotograferen met de 200 f5).
    Toen ik weer buiten was en mijn ogen weer aangepast waren wou ik eerst wat objecten gaan kijken. Ik heb alleen maar een sterrenschijf mee naar buiten genomen, om de gehele hemel wat meer te leren kennen en het zoeken onder de knie te krijgen zonder dat ik nauwkeurig weet waar ik moet zoeken.
    M36, M37, M38; De eerste had ik zo gevonden, mede dankzij een verrekijker, gevonden met 40x, later bekeken met 83x. De andere 2 duurden iets langer, omdat ik ondertussen al wat meer vergroting gebruikte, maar ook deze 2 waren schitterend om te zien.
    Pleiaden (M45); Ongelooflijk helder, ik herkende hem niet meer van de vorige keer, omdat hij gisteren hoger stond en veel helderder was. Wat een lichtshow.
    Cassiopeia; Afgespeurd, ik wist niet welke objecten hier allemaal instaan, maar ik heb een paar sterhopen gezien, ook buiten Cassiopeia nog, in ieder geval M103.
    M77; Geprobeerd, maar zonder succes. Hij staat +/- 40 graden boven de horizon, maar wel in de richting van Deventer, dus dat is al slecht te doen.
    M31; Omdat hij nu hoog staat, ging ik eens wat meer vergroting gebruiken, 83x. Hij loste wel wat meer op, maar ik heb hem nog nooit zo helder gezien met zoveel vergroting, dus dat was wel een verrassing. M32 niet gezien.
    M42; Ik heb gewacht voordat ik deze knaap ging bekijken, zodat hij lekker hoog stond. Met 83x bekeken, wat aardig wat details gaf, als je wat langer keek.

Na deze objecten bekeken te hebben, wou ik proberen M42 vast te leggen. Eerst wat geprutst met oculairen in een verlengstuk, maar op een of andere manier krijg ik het beeld dan niet gevuld. Het oculair leek er gewoon scheef in te zitten. Dan maar zonder.
    Eerst scherp gesteld op de buitenlamp van de achterburen (afstand +/- 300 meter) en vervolgens M42 weer opgezocht. Aangezien de motoren van de montering nog niet te gebruiken zijn, zat er weer niks anders op dan met de hand volgen. Daarom had ik de RDF eraf gehaald en een gewone zoeker erop gezet. Voor elke foto die ik maakte, heb ik het object eerst weer midden in het beeld gezet, de timer van de camera ingesteld, zodat de scoop kon uittrillen, en vervolgens heel stil ernaast gezeten, met de hand volgen. Dit heb ik ongeveer 20x gedaan, waar 1 plaat tussen zat die heel weinig bewogen was (hier).
    Dit heb ik ook nog geprobeerd met M31, maar ik begon behoorlijk last te krijgen van de kou (eigenlijk alleen tenen en vingers), dus ik ben tegen 1:00u naar binnen gegaan.
    Dit soort avonden moeten vaker voorkomen. Volgende keer waarnemen bij mij in de achtertuin?
    Swingen op Buena Vista Social Club

Leuk verslag Ruben !!!
    "We are all stardust " LXD 75 op NEQ6PRO AT 66 ed op astrotech montering
    Lightbridge 12" ,Canon 1000d mod, Bresser 10x 50 bino , SPC900NC

Commentaar

Leuk verslag, Webboarder! Je hebt 2x M45 staan. Ik vermoed dat je met de laatste een ander object bedoelt?
      De Plejaden vond ik gisteren trouwens ook een stuk mooier. Waarschijnlijk omdat hij inderdaad hoger staat en de luchtvochtigheid laag was. Voor het eerst heb ik de grotere sterren echt scherp in mijn oculair gehad.

Heb je trouwens al een atlas?
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Nog helemaal vergeten te vermelden, toen ik bezig was met het scherpstellen van de camera zag ik vanuit mijn ooghoeken ineens een enorm heldere streep, ik keek om en hij was er nog steeds. Een enorm heldere meteoor, die misschien wel 2 seconden aanhield (waarvan ik dus ongeveeer de laatste seconde heb mogen aanschouwen). Hij was wat blauwig van kleuren hij liet een duidelijk lichtspoor na. Hij kwam uit de richting van tweeling (Geminiden dus), maar ik zag hem bij vissen.
        Iemand anders die deze meteoor heeft gezien?

Commentaar

Inderdaad Demelza, ik bedoelde M42 .
          Nee, ik heb nog geen atlas. Die staat nog wel op mijn verlanglijstje, maar we doen dit jaar niet aan kerstcadeautjes .
          Pleiaden waren inderdaad schitterend. Vorige keer dat ik hem gezien heb, was op Kafoep, vorige maand. Toen stond hij nog iets lager en was de vochtigheid ook wat hoger inderdaad. Toen kon ik hem ook nagenoeg in 1x keer in beeld krijgen, maar nu was alles zoveel helderder, waardoor ik erachter kwam dat hij veel groter is dan ik altijd gedacht had. Zelfs met mijn laagste vergroting (40x) kreeg ik hem niet in 1x in beeld.

Commentaar

Hoe is je Duits Webboarder, ik heb nog een atlasje over. Die kun je in bruikleen krijgen totdat ik het vergeet
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hmmm... Mijn Duits... Niet echt spectaculair, zeg maar. Maar gelukkig is het zowat de 2e taal van mijn vriendin, dus ik zal me er wel mee redden . Maar als dat zou kunnen, dat zou wel een uitkomst zijn.

Commentaar

Als je me er steeds aan herinnert, dan neem ik m mee!
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Webboarder
                  Nog helemaal vergeten te vermelden, toen ik bezig was met het scherpstellen van de camera zag ik vanuit mijn ooghoeken ineens een enorm heldere streep, ik keek om en hij was er nog steeds. Een enorm heldere meteoor, die misschien wel 2 seconden aanhield (waarvan ik dus ongeveeer de laatste seconde heb mogen aanschouwen). Hij was wat blauwig van kleuren hij liet een duidelijk lichtspoor na. Hij kwam uit de richting van tweeling (Geminiden dus), maar ik zag hem bij vissen.
                  Iemand anders die deze meteoor heeft gezien?
                  Ik denk dat ik deze ook heb gezien Webboarder!
                  Gezeten achter de kijker, was ik aan het scherpstellen (net als jij).
                  Het ging eigenlijk heel langzaam. De omgeving werd geleidelijk aan verlicht, mijn ooghoek zag een fel licht verschijnen in het zenit. Toen ik mijn hoofd omdraaide kon ik de bolide nog zeker twee seconden zien richting Vissen.
                  De oorsprong lag ergens links van Tweelingen.
                  Traag, blauwgroen en superfel: helderder dan Venus!

Was dit een typische Geminide?
                  En kan het dezelfde zijn geweest? (want Hoofdoorp ligt toch wel 100 kilometer ten westen van Heeten)
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Leuk verslag webboarder. Die M32 heb je heus wel gezien, maar als je te weinig vergroot zie je hem alleen als een ster. Ga maar eens wat verder vergroten dan zie je hem als een wazige ster vlak bij m31. En met een 20 cm moet je ook m110 kunnen zien als een wazige vlek daartegenover.
                    Maar de maan zal daarvoor nu onderhand wel teveel storen.
                    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Leuk verslag webboarder. Die M32 heb je heus wel gezien, maar als je te weinig vergroot zie je hem alleen als een ster. Ga maar eens wat verder vergroten dan zie je hem als een wazige ster vlak bij m31. En met een 20 cm moet je ook m110 kunnen zien als een wazige vlek daartegenover.
                      Maar de maan zal daarvoor nu onderhand wel teveel storen.
                      Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Hij zal ongetwijfelf in mijn beeldveld hebben gestaan. En ik dacht dat ik ook wel genoeg vergroting had, niet minder dan de vorige keren in ieder geval. Ik zag hem alleen niet. Ik denk dat mijn concentratie op dat punt ook wel behoorlijk minder was door de kou en mijn enthousiasme over de foto van M42 (die had ik kort daarvoor gemaakt).

@Harro;
                        Ik denk haast wel dat het dezelfde is geweest, want hij was nog best wel hoog aan de hemel (richting zenit bedoel ik dan). En volgens mij was hij in het hele land te zien, want als ik het verslag van Demelza zo lees, heeft zij hem ook wel gezien.

Commentaar

Hoe laat heb je hem ongeveer gezien? Ik was tussen half 11 en half 1 buiten. Ik zal heb waarschijnlijk tussen 11 en 12 gezien hebben, maar daar kan ik me in vergissen (had geen horloge bij me).
                          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ik was van 8 tot 12 1 uur buiten en ik heb hem zeker voor 12 uur gezien. Exacte tijd weet ik ook zo niet, maar het zal ook tussen 11 en 12 uur zijn geweest.

Commentaar

Werken...
                            X