Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslag 15/16 december Assen (met vervolg 16/17 dec)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslag 15/16 december Assen (met vervolg 16/17 dec)

Eindelijk! Het was weer eens helder. En goed helder ook, hoewel ik vermoed dat er toch een heel licht hoog wolkenlaagje aanwezig was. Dat mocht de pret niet drukken. Het was heerlijk om mijn naast mijn vriend Dob weer eens het universum te mogen afstruinen. Het vroor ongeveer 3 graden; ik zag onze vijver dichtvriezen.
    Eerst nog wat objecten in Orion die ik de vorige keer nog niet had kunnen vinden.
    NGC 1788 Matig helder neveltje net ten ZO van een ster van magn 10. Irregulair van vorm met een uitloper naar het oosten. Aan de westkant is een duidelijker stop te zien.
    NGC 2024 Lastiger dan ik aanvankelijk had gedacht. Tot ik door had hoe groot de nevel eigenlijk was. Met een UHCS-filter was die nevel uiteindelijk duidelijk ten NO van Alnitak (ζ, Orionis) te vinden. ook de stofband was zichtbaar, vooral aan de zuidzijde met een vage uitloper aan naar het oosten. Heel ζ, was overigens gehuld in een mistige nevel (IC 434) die ik overigens niet verder kon volgen naar het zuiden, richting Horsehead-nevel.
    NGC 2186 Kleine cluster. Aan de oostrand is een lijn van vier heldere sterren van magn 11 of 12. De twee middelsten staan dichter bij elkaar en de cluster is vooral te zien aan de westzijde van deze sterren. De vorm is iets elliptisch in een NO-ZW-lijn.
    IC 434 Zie beschrijving van NGC 2024.

Het was nog geen middernacht dus er was nog tijd voor Gemini.
    M 35 Een oude bekende Met een vergroting van 90x beeldvullend. Meest opvallen zijn twee rijen van sterren die min of meer parallel lopen. De ene ligt redelijk centraal met een NO-ZW-richting. De andere ligt noordelijker en is wat minder uitgesproken.
    NGC 2129 Losse open cluster. opvallend door twee heldere sterren in het centrum, aan beide zijden geflankeerd door kleinere sterren.
    NGC 2158 Prachtig clustertje ten zuidwesten van M35. Bestaat uit heel fijne sterretjes die bij oppervlakkig kijken een neveltje vormen. Bij precies kijken blijkt deze echter op te lossen te zijn, hoewel mij dat in de centrale regio niet gelukt is.
    NGC 2266 Kleine cluster, maar wel duidelijk te zien aan de NO-kant van een helderder ster (mag 9), driehoekig van vorm met de punt naar die eerder genoemde ster.
    NGC 2304 Kleine en lichtzwakke cluster.Noordoostelijk gedeelte lijkt het helderst.
    NGC 2355 Heldere maar kleine cluster ten ZW van een ster van mag 9, De NO-zijde bevat de helderste sterren. Naar het noorden toe ontspringt een rechte lijn van fijne sterretjes, naar het oosten een kleinere, gebogen lijn.
    NGC 2392De bekende Eskimo of clownsface nevel Prachtig heldere planetaire nevel.Een heldere kern met een centrale ster en een vaag aflopende halo. Een echte ring heb ik niet kunnen zien met een vergroting van 90x. Geen filter gebruikt.
    NGC 2395 Weinig spectaculaire cluster. Lastig te vinden, maar uiteindelijk kenbaar door drie sterren dicht bij elkaar in de NW-hoek. Met een beetje goede wil is van de helderste sterren een π, te maken met de benen richting zuiden.
    NGC 2420 Kleine maar tamelijk duidelijke cluster, bestaande uit tientallen fijne sterren. Iets uitgerekt in NZ-richting.
    Do 26 Losse, onregelmatige cluster rondom 6 Canis Minoris, voornamelijk aan de zuidoostkant.

Ik heb ook nog geprobeerd om NGC 2371 te vinden, een kleine planetaire nevel ten westen van Castor en Pollux, maar dat is me niet gelukt. Hopelijk is er een herkansing een dezer dagen.
    Voor diegenen die denken: "wat een wonderlijke keuze": behalve het Dolidze-object (Do) en IC 434 behoren ze tot de Herschel 400 lijst.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Zo! Dat is weer een hele lijst! Ik ga NGC2392 ook eens proberen te vinden.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Meteen de avond erop al de herkansing. Daar moet je gebruik van maken.
      Na een ongeveer 21:20 begon het helder te worden. Gelukkig had ik er al op gerekend zodat ik de kijker snel weer op zijn plaats had.
      De doelwitten waren een planetaire nevel die ik de vorige nacht heb moeten laten schieten en de Rosettenevel. (Plus nog een lijstje H400.)

NGC 2371, de planetaire nevel had ik nu eigenlijk meteen te pakken. RDF gericht op het bewuste gebied, door het oculair kijken en voilą, daar stond die al mij aan te grijnzen. Het is een kleine nevel rondom twee sterren. Hij staat officieel ook geboekt als NGC 2371/2. Dus waar ik de vorige avond meer dan een half uur vergeefs naar had gezocht had ik nu in een keer te pakken. Het kan verkeren heeft ooit een van onze illustere landgenoten gezegd...

Toen de Rosettenevel, NGC 2237. Eerst natuurlijk de open cluster NGC 2244 opgezocht. Dat was niet moeilijk. Een duidelijke cluster met opvallende rechthoeken erin. Zag ik al iets van een nevel? Nee, waarschijnlijk toch niet, het zal wel inbeelding zijn geweest. Ik verwisselde het Hyperion 17 mm voor een Erfle 40 met OIII filter. En toen was het duidelijk. Wat een grote nevel! Zelfs met een vergroting van 38 maal kreeg ik hem niet beeldvullend. Het meest duidelijk was de nevel aan de NW-zijde.

Met dit in het achterhoof heb ik ook geprobeerd de nevels in het NO van de Christmastree cluster te vinden (NGC 2264.) Inderdaad lukte dat. Aan de zuidwestkant van de heldere ster in het noorden (de "stam") staat een klein groepje sterren waarvan drie vrij netjes op een rij. Met een OIII kun je om de middelste daarvan een neveltje zien.

Enthousiast over de gang van zaken ook NGC 2261 (Hubble"s Variable Nebula) opgezocht. Die was wat lastiger te vinden mar uiteindelijk zag ik hem als een soort driehoekje. Eigenlijk lijkt het wel een komeetje met een brede maar erg korte staart. Inderdaad met een helderder ster in de punt.

Dat waren eigenlijk wel de interessantste objecten.
      Nog een paar open clusters opgezocht maar die waren niet zo bijzonder,
      NGC 2185, NGC 2215, NGC 2232, NGC 2251 en NGC 2286.
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Werken...
      X