Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslagje Valkenburg (15 & 16 december)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslagje Valkenburg (15 & 16 december)

Eindelijk! Er leek geen eind te komen aan de grijze deken die al dagenlang boven Zuid-Limburg hing. Maar eindelijk, eindelijk klaarde het rond een uur of tien vanavond op. De lucht was erg transparant, voor de verandering was er geen mist en viel het dus reuze mee met de luchtvochtigheid. De temperatuur was een paar graden onder 0, maar ik heb geen last gehad van de kou.

Als eerste heb ik NGC1980 opgezocht in Orion. Er waren een stuk of 15 sterren zichtbaar, waaronder 5 heldere die er echt uitstaken. De nevel die in dit cluster zou zitten heb ik niet gezien.

Daarna NGC1981, eveneens een open sterrenhoop in Orion. Deze was groter en helderder dan NGC1980 en er waren twee keer zoveel sterren zichtbaar die allen vrij helder waren.

M43 was erg zwak ten opzichte van de Orionnevel. Deze valt in het niet bij zijn heldere buur. Het was niet meer dan een sterretje met een waas erom heen.

Daarna de Orionnevel zelf bekeken. Deze was vl duidelijker dan de vorige keer dat ik hem zag. Er was veel meer detail zichtbaar en de nevel leek ook stukken groter dan de vorige keer. Omdat het verschil zo groot was, heb ik er weer een schets van gemaakt.

NGC2264. The Christmas Tree Cluster had een zeer duidelijke vorm. De helderste ster staat in de stam. Ook van dit object heb ik een schets gemaakt.

NGC2169, ofwel de Kleine Plejaden, is een uitgebreid open cluster. De 3 en 7 vorm was duidelijk te herkennen. Er was 1 hele duidelijke, heldere ster in het cluster.

CR69: zeer uitgestrekt. Deze open sterrenhoop paste niet in het beeldveld. Er waren enkele zeer felle sterren op een rij zichtbaar in dit cluster.

CR70 bevindt zich rond de hele riem van Orion. Een zr groot cluster dus. Er waren tal van heldere sterren zichtbaar in deze open sterrenhoop.

Eindelijk M44 eens in de Dobson kunnen bekijken. Ik vond dit object behoorlijk tegenvallen. In de 7cm was dit een van mijn favoriete objecten, nu was het niet meer dan een beeldvullende sterrenhoop zonder echte bijzonderheden.

M35 en NGC2158 samen in 1 beeldveld. M35 blijft een prachtig, groot, maar compact cluster. Vanavond leek hij een beetje rood van kleur, waarschijnlijk te wijten aan de lichtvervuiling. NGC2158 was minder spectaculair. Minder sterren, minder compact en kleiner dan M35.

NGC2129 was klein en niet bijzonder. Was ook lastig als open sterrenhoop te herkennen.

Vervolgens het 10mm oculair geprobeerd op Mars. Ik meende deze keer wel wat structuur aan het oppervlak te herkennen, maar dat stelde niet veel voor. Het blijft nog steeds een felle "ster".

En toen de grote verrassing van vanavond: De Krabnevel. Ik had niet verwacht dat ik deze supernovarestant zou kunnen zien vanuit Valkenburg. Maar ik had hem al meteen in beeld en hij was zelfs zichtbaar als je er direct naar keek. Het was een kleine, vage vlek, omringt door een paar zwakke sterretjes.

NGC1807, weer een open sterrenhoop. Er was 1 heldere ster zichtbaar en 3 groepjes met zwakkere sterren.

Als laatste hem ik Holmes geprobeerd te vinden. Helaas had ik geen zoekkaartje bij de hand en wist niet goed waar ik moest kijken. Uiteindelijk meende ik een hele grote, uitgesmeerde vlek te zien zonder enig detail. Twijfel dus of ik deze gezien heb.

Ik ben dus zr tevreden over vanavond! Heb meer gezien dan ik verwacht had. Nu maar hopen dat het heldere weer nog eventjes stand houdt!
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Geweldig! Hulde voor je fanatieke verslagen!
    Vond jij de krabnevel mooi? Ik vind het de Van der Valk onder de nevels.
    Ik denk dat je Holmes wel hebt gezien. Er is niet veel meer over dan een uitgesmeerde vlek.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Knap hoor dat je weer waargenomen hebt, zeker met die kou. Ik had niet gedacht dat het helder zou worden. Niet goed opgelet bij het weerbericht. Maar gelukkig zou het de komende dagen hetzelfde moeten blijven ongeveer.

Commentaar

Nee, de krabnevel vond ik niet echt spectaculair. Het is niet meer dan een klein grijs vlekje. Maar moeilijk over het hoofd te zien! Ik had gedacht dat ik hem niet zou kunnen zien, maar het was bijna t gemakkelijk.

Met de kou vond ik het overigens wel meevallen. Het vroor wel een paar graden, maar de luchtvochtigheid was niet erg hoog en dat scheelt een hele hoop. En natuurlijk de vele dikke kleding die ik aan had.

Commentaar

Ik vond de Krabnevel ook niet spectaculair. Als het weer het toelaat wil ik hem binnenkort eens met filters bekijken. Mogelijk dat dat verschil maakt. (Toen ik hem in april waarnam had ik nog geen filters.)
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Krab + UHC is een groot verschil! De kunst is om de 'flarden' aan de buitenkant te zien.
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Wat een teleurstellende avond was dit! Pas rond 10 uur werd het helder. Gelukkig stoorde de maan toen al niet meer. Het voelde een stuk kouder aan dan gisteren. Het was dan ook veel vochtiger en mistiger. Ook dreven er af en toe wolkenflarden langs.

Als eerste heb ik Mars bekeken. Eric, bedankt voor je tip van de kleinere opening. Op het deksel van de telescoop zit een gat met dop. Die dop heb ik eraf gehaald en zo door de telescoop gekeken. Mars was inderdaad veel minder fel. Toch heb ik ook nu geen details kunnen zien, maar de seeing was dan ook bagger. Zodra de omstandigheden weer beter zijn ga ik dit zeker nog eens proberen!

Daarna de Orionnevel en Mairan's Nevel bekeken. Wat een verschil met gisteren zeg! Er was veel minder detail te zien in M42 en de nevel leek ook stukken kleiner. M43 darentegen leek juist wat helderder, waarschijnlijk doordat M42 niet zo fel was.

Mel20 in Perseus opgezicht. Deze staat in het zenit en was moeilijk om het object in de kijker te zetten door zijn positie aan de hemel. Er waren enkele heldere sterren en een aantal zwakkere zichtbaar. Het cluster is zeer groot.

NGC1245, eveneens in Persues. Ook dit is een open sterrenhoop, vrij groot met enkele heldere sterren, maar minder fel dan Mel20.

M34: een groot cluster met enkele heldere sterren. Er was een kleine verdichting in het midden te zien. De vorm had een beetje weg van een slakkenhuis.

Nou, ik hoop dat de volgende heldere, maanloze nacht zich snel aandient!

Commentaar

Re: Waarneemverslagje Valkenburg (15 & 16 december)

Origineel geplaatst door Demelza
                Eindelijk M44 eens in de Dobson kunnen bekijken. Ik vond dit object behoorlijk tegenvallen. In de 7cm was dit een van mijn favoriete objecten, nu was het niet meer dan een beeldvullende sterrenhoop zonder echte bijzonderheden.
                Da's een object voor ene verrekijker of een kleine telescoop - ook bij mij is die inderdaad in een Starblast veel mooier dan in het grote kanon (zelfs met 40mm Paragon).

Op een 200mm Dob is die erg aardig maar dan heb je wel overduidelijk een 40mm breedbeeldoculair nodig.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Jup. Ik was er al voor "gewaarschuwd". In de 7cm was hij machtig mooi, maar ik vind er nu niet veel bijzonders meer aan. Maar wilde het toch zelf zien.

Commentaar

Afgelopen nacht zag ik hem met het blote oog. Dat vond ik inderdaad indrukwekkend. Maar in de scoop is het slechts een losse cluster.
                    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                      Mars was inderdaad veel minder fel.
                      Maar je ziet dan ook minder details (een kleinere apertuur geeft je niet dezelfde resolutie). Meer vergroten is de andere (en betere) oplossing, of een variabele polariserende filter gebruiken.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                      X