Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

14/12/'07 Geminiden

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

14/12/'07 Geminiden

Het was in het begin kraakhelder, maar na tienen begon het toch redelijk bewolkt te worden. Heb toch nog zo'n anderhalf twee uur kunnen kijken en het is me goed bevallen. Ik denk dat ik ongeveer drie meteoriden per tien minuten gezien heb. Twee meteoriden hadden een prachtige staart.

Dit was mijn eerste keer dat ik speciaal voor een zwerm ben klaar gaan zitten en ik houd het er zeker in. Wat hebben jullie gezien?

Ik begrijp nu ook waarom warme kleding een must is, want het was cht koud.
    We have loved the stars too fondly to be fearful of the night.
    - Tombstone epitaph of two amateur astronomers

Lid van de Astro Vriendenclub Zuid Holland - AVZH

hoi

De hemel kwam hier open vanaf 23h45 lokale tijd, en het begon heel goed met een geminide van -4 doorheen de Stier.

Opeens 1h30 sloegen de wolken heel snel alles weer dicht .

Tussenin gelukkig toch nog enkele geminiden gezien. Niet al te veel, maar wel heldere exemplaren. Holmes is trouwens nog altijd goed met het blote oog te zien.

Om 0h16 was er een fraaie -1 puntmeteoor. Drie minuten later vloog een -3 door Orion.
    Ook leuk was rond 0h41 twee -1 geminiden.

Om 0h54 was er ook nog een -1, maar vooral om 1h06 verscheen weer een knappe -4 rechtsonder Orion.

Door de ruit nu is er nog geen beterschap...

groetjes

david
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Ik ben blijven wachten op opklaringen, maar die kwamen er pas rond 2h vannacht. En veel bleef er niet meer van over, enkel wat gaten in het wolkendek zodat het toch eventjes helder was.
      3 sporadische meteoren en 1 geminide gezien. Beter dan niets :P
      Groetjes uit de westhoek,
      Karel.

Commentaar

Rond zevenen vanaf het dakterras in een half uur vier meteoren gezien waarvan eentje pertinent geen Geminide, die vloog vanaf het zenit recht naar Mars toe.
        Toch wel mooi, ze zijn inderdaad anders dan bijvoorbeeld Perseiden, iets langzamer en ze geven echt de indruk dat er iets aan het verbranden is.

En ..... een half uurtje is net te kort om het echt koud te krijgen.
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Als ik niks beters te doen heb vanavond ga ik ook eens op zoek naar die krengen
          Dik aankleden en afwachten maar.
          Toch wel apart dat er tussen de verschillende meteoren nog zoveel verschil kan zitten in snelheid en verbranding. Zou dat soms kunnen liggen aan de samenstelling van de meteoren?
          Overigens is het wel een uitdaging om 1 of meerdere van deze meteoren op foto dan wel video te zetten.
          Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Leuk dat jullie er toch wat hebben kunnen zien. Het is hier tot dusver 1 grijze deken geweest de afgelopen dagen. Hopelijk krijg ik vanavond de kans om er een paar te zien. Ben erg benieuwd!
            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Hallo,

Gisteravond van 22u tot 00.15 in de polder gestaan, en getracht foto's te maken. In totaal iets van 30 meteoren gezien, waarvan 7 hele felle groene met zo'n staart eraan. De eerste was eigenlijk nog het mooiste, die brokkelde op het laatst af in meedere stukken.

In totaal 2 meteoren op de gevoelige plaat gekregen, helaas niet van die felle.

Zijn er vanavond overigens nog kansen, of zijn we al uit de baan?

Vr Groeten,
              Corne

Commentaar

Vanaf 21.45 tot 22.30 ben ik er lekker voor gaan liggen. Daarna trok de zaak weer dicht. Ik was eigenlijk al gauw de tel kwijt. Hoe doen jullie dat? Vaak zag ik wat kleintjes nog nt vanuit mijn ooghoek terwijl ik nog lag bij te komen van een paar fellere boven mijn hoofd.
                Het was het in ieder geval waard en inderdaad: niet te koud.

Om 22.05 kwam er ineens een knaloranje bolide met lange streep achter me langs suizen. Die hoorde er duidelijk niet bij. Waar hij precies wl vandaan kwam kon ik niet zien, door nevel en lichtvervuiling, maar waanzinnig mooi was het wel.

Commentaar

Ik heb gisteren ook een paar uur met een deken over me heen op een ligstoel gekeken.. Ik heb er tientallen gezien.. Met de nodige vuurbollen..
                  De afgelopen dagen was het ook vaak raak..

Vanavond weer als het opklaart..!!

Go Geminiden..!!
                  "Messier Vrienden Club Berlicum"
                  **Bresser Skylux 70/700**
                  **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

heb net tot 02.45 buiten gestaan maar geen enkle geminide gezien hoor, denk dat ze verstoppertje met me hebben gespeeld ofzo.
                    Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Ik heb gekeken van 22:15 tot middernacht. Oogst: 10 geminiden en 5 sporadische. De eerste meteoor was een pareltje: heel helder, traag maar kort, net boven de horizon en daarom een opvallend bruine kleur.
                      Groetjes uit de westhoek,
                      Karel.

Commentaar

Ik heb er slechts 3 gezien. Een hele zwakke kleine, een hele felle, lange, blauwe die naar het zuiden schoot en een lange die zuid-west ging. Ik had bij alle drie het idee dat het radiant inderdaad in Tweelingen lag.
                        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ik heb ook ongeveer een uur gekeken afgelopen nacht. Van 01.50u tot 3.00u.. Ik kwam uit op 8 meteoren (allemaal geminiden)..!!
                          "Messier Vrienden Club Berlicum"
                          **Bresser Skylux 70/700**
                          **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Werken...
                          X