Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslagje Valkenburg (11 december)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslagje Valkenburg (11 december)

Al wekenlang niet meer kunnen waarnemen vanwege het slechte weer, of de volle maan. Toen ik een uur geleden naar buiten keek was het kraakhelder! Snel op de radar gekeken wat de bewolking zou doen, en dat zag er heel erg slecht uit. Ik schatte dat het nog ongeveer een half uur, 3 kwartier helder zou blijven, voor de bewolking weer roet in het eten zou komen gooien. Twijfel... Toch snel even de telescoop buiten zetten met het risico dat het dicht zou zitten eer ik klaar was, of toch maar wachten op beter weer? Wie weet wanneer de volgende keer zou zijn. Dus snel de hele boel opgezet.

Buiten vroor het een paar graden, maar gelukkig was het zo kraakhelder dat ik me niet kon herinneren wanneer de laatste keer was dat het zo helder was. Wel was het erg vochtig, en in een kwartier tijd droop mijn atlas van het water.

Gelukkig had ik de avond besteed aan het maken van een planning, want dat kwam nu erg goed uit. Er was zo weinig tijd en zo veel wat ik wilde zien!

Als eerste heb ik eindelijk de Orionnevel opgezocht. Hier zat ik op te wachten! Orion stond in vol ornaat te pronken aan de hemel en M42 had ik dan ook direct gevonden. Wauw! Ik was al onder de indruk van dit object door de kleine refractor, maar door de Dobson was het een echt feest! In eerste instantie zag ik alleen één helft van de nevel, maar de andere helft werd steeds feller. Ondanks dat ik nog veel wilde zien in korte tijd, heb ik toch nog even een snelle schets gemaakt.

Mars. Zou er nou wel of geen detail zichtbaar zijn? Dus niet. De planeet was veel te fel om ook maar iets anders te zien dan een forse, rode vlek.

M35. Ook een oude bekende. Ik blijf deze open sterrenhoop erg mooi vinden.

Vervolgens geprobeerd de Christmas Tree Cluster te vinden. Ik zal hem vast in beeld gehad hebben, maar heb hem niet herkent. Dit object staat in een zeer sterrijk gebied. Omdat de bewolking kwam binnen drijven heb ik niet te lang gezocht.

NGC 1981 heb ik als laatste bekeken. Dit is een mooie, duidelijke sterrenhoop in Orion. Ook zeer goed te herkennen als zodanig.

Helaas zat het het na 3 kwartier potdicht. Balen! Dat wordt wachten tot de volgende keer.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Orionnevel is the best!

Volgens mij ga je hem vanavond weer en nog beter zien.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Re: Waarneemverslagje Valkenburg (11 december)

Origineel geplaatst door Demelza
      Helaas zat het het na 3 kwartier potdicht. Balen! Dat wordt wachten tot de volgende keer.
      Jammer, ik had meer geluk, toen ik mijn kijker opgesteld had trok het ook volledig dicht, maar na een half uurtje was alle bewolking weggetrokken en kon ik een paar uur waarnemen. Uiteindelijk besloegen mijn spiegels (kijker was kletsnat, ijs op het statief) en was het liedje voor mij ook uit
      254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Commentaar

M35. Ook een oude bekende. Ik blijf deze open sterrenhoop erg mooi vinden.
        Hoi Demelza,

Heb je de compacte open sterrenhoop NGC2158 al eens gezien. die vlak bij M35 staat? In je 20 cm zal hij er denk ik eerder als een bolvormige sterrenhoop uitzien. Enkele sterretjes zullen wel op te lossen zijn.

Groeten,
        Guus

Commentaar

Heb ik gisteravond toch iets meer geluk gehad. Tot ca negen uur waren er nog buitjes, het klaarde wel steeds op en de radar zag er goed uit, hoewel er nog een buienlijntje rond half elf langs zou komen. Dus om half tien naar noordwijk gereden, onderweg nog een bui, jawel , maar toen ik aankwam klaarde het weer op. Alles opgesteld, en eerst naar Mars. Prachtig!!!! Demelza, je zou eens een roodfilter moeten inzetten, dan zie je alle details. Sirtus mayor stond precies in het midden, bij ca 300x met binoviewer en roodfilter waren zeer veel details te zien. Zonder filter zijn de prachtige roze kleur tussen de "continenten" en de blauwe wolken langs de rand heel opvallend.
          Toen naar orionnevel, is echt prachtig bij elke vergroting en combinatie met UHC of OIIII. De komeet Holmes was nog steeds gemakkelijk met het blote oog te zien, net als de wintermelkweg tot aan Orion.
          Holmes heeft nog steeds die prachtige zwarte boeggolf , daar raak je niet op uitgekeken.
          Ondertussen kwamen er wel steeds wolkenvelden langsdrijven, en dan was het wel weer geduld oefenen. Krabnevel: goed zichtbaar en zelfs wat structuur te zien. Californianevel: met UHC en panoptic 35 was ie wel te zien maar is eigenlijk te groot voor een C11. M35 in de tweelingen, een prachtige sterrenwolk.
          In het noorddoosten kwam de grote beer al aardig op, dus de uilnevel bekeken, goed te zien, maar de ogen niet, en M 108, mooie edge-on galaxie. M81 en M82 zijn echt schitterend met een C11, M81 heel uitgebreid, en de stofband in M82 zeer uitgesproken.
          Dan nog even naar pegasus, NGC 7331 is een heldere galaxy met mooie halo. Ik meende uits te zien op de plek van Stephan's quintet, maar hij was net achter het dak aan het verdwijnen, dus maar weer terug naar Orion. Running Man nevel goed te zien, evenals NGC 1973 3n 1975. Ook de Vlamnevel was zichtbaar.
          De Rosettenevel was te groot voor de C11, je ziet wel dat er het nodige zit, maar hij is groter dan het beeldveld. Wel was de Cone nevel erg mooi.
          Tussen de wolkenvelden weer terug naar Mars. De Sirtus Mayor was al weer aardig opgeschoven. Leuk te bedenken dat dat het eerste detail is wat Christiaan Huygens op mars zag.
          Toen was het inmiddels kwart over twaalf en kwam er weer een enorme wolk opzettten waaruit het zelfs een beetje begon te regenen. Snel alles opgeruimd. Daarna klaarde het weer op en nog even met de 10x50 wat rondgekeken. daar is ook hheel wat leuks mee te zien, vooral mooie sterrenvelden in de melkweg, de komeet Holmes en de open sterhopen in de Voerman en de tweelingen.
          Twas weer ee mooie avond ondanks de wolken.
          groetjes, Nico
          Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Origineel geplaatst door EricB
            Volgens mij ga je hem vanavond weer en nog beter zien.
            Ik ben er bang voor. De weersvoorspellingen zijn slecht wat bewolking betreft. Ook nu is het grijs. Ziet naar sneeuw uit. Maar ik heb mijn hoop op het weekend gevestigd.

Origineel geplaatst door GuusGilein
            Heb je de compacte open sterrenhoop NGC2158 al eens gezien.
            Die heb ik inderdaad eens samen in beeld gehad met M35 in een 8cm refractor. Gisteravond heb ik niet echt de tijd genomen om de objecten goed en uitgebreid te bekijken. Ik zal hem dus vast in beeld hebben gehad, maar er gewoonweg niet op gelet. Bij de volgende heldere nacht zal ik ze zeker weer eens opzoeken!

@Skyfan: Ik heb helaas (nog) geen filters.

Vannacht heb ik de schets van M42 (en M43) nog even geplaatst. Die staat hier.

Commentaar

Kan iemand me trouwens wat vertellen over The Christmas Tree Cluster? Hoe kan ik deze herkennen? Hij staat in een sterrijk gebied, en ik zag tal van sterrenhoopjes op de plek waar dit object zou moeten staan.

Commentaar

Mooi dat je nog even hebt kunnen waarnemen!
                Voor impressies zie: klik
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
                X