Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eindelijk weer eens waarnemen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eindelijk weer eens waarnemen

Eindelijk! Het was weer es helder zonder gezeur. Gewoon zitten en waarnemen, heerlijk.
    De locatie was mijn veel te lichtvervuilde achtertuin, maar ik heb een redelijk goed zicht op het oosten en zuiden en de zenith. In de andere windrichtingen staan bijvoorbeeld lantaarns en andere lampen die niet van mij zijn en dus niet uit kunnen of andere troep die mij tot last is. Mja, wat heb ik gezien door mijn 8" Dobbler...

Ik begon met een van mijn favo objecten, de dubbelcluster in perseus(cassiopeia). Blijft heerlijk om ruim te kunnen zien door de 40mm WF. Nog een poging gewaagt richting M31, maar die was, zoals verwacht, door alle lichtvervuiling bijna onzichtbaar. Toen met het zelfde occulair eens de kijker op M45 gericht, altijd leuk.

Toen ben ik maar eens opzoek gegaan naar wat nieuwere dingetjes. Eerst maar eens M36, 37 en 38. Prachtige clusters in Auriga. M34 en 35 zijn later ook nog aan bod gekomen. Alle 5 waren ze het mooist in de 25mm Plossl.

Mars kwam later ook lekker hoog en het werd tijd dat ik maar eens ging kijken wat die 10mm SW van Harro allemaal kon. Mars was prachtig, zeker voor de eerste echte goeie keer. Ik moet nog een filter kopen (maken) tegen de felheid, maar toch waren die grijze vegen (geen flauw idee wat het zijn trouwens, mja) duidelijk te zien. Toen een ander aardigheidje waar Roel mij bij mijn eerste keer Kafoep en in Limburg enthausiast over heeft gemaakt; dubbelsterren. Volgens mij worden deze zwaar onderschat. Sommigen zijn echt zo verschrikkelijk mooi om te zien. Ik zal er een paar noemen:
    6 Tau
    Mesarthim (Ari)
    Castor (6 Gem)
    4 Per
    Atik (3 Per)

Geen flauw idee of je hier wat aan hebt, maar dit geeft stellarium mij.
    Helaas kwam Orion niet op tijd achter de huizen vandaan, anders had ik graag mijn blik op die willen werpen. Ach, de ouders moeten ook tevreden worden gehouden en anders val ik morgen op school dood neer. Ik hoop later deze week nog een keer Orion te kunnen spotten.
    Ohja, Harro, je oculair is top!!!
    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
    Omne ignotum pro magnifico.

Aha, was dus niet de enige buiten in de kou vanavond.
    Had je trouwens geen last van dauw, want ik ben ook om 23:00 uur gestopt, omdat ik meer aan het dauw wegpoetsen was dan aan het kijken.
    Ook ik heb in ieder geval veel fun buiten, eerst wat astrofotografie vanuit statief geprobeerd (dadelijk maar even kijken wat het geworden is) 1e keer namelijk.

Toen de Messier naar buiten gesleept en mars, pleiaden, en Holmes ff bekeken.

Geslaagde avond, afgezien van de dauw.
    * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
    * 10x50 Bresser bino
    * TouCam II Pro
    * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Nee de dauw viel heel erg tegen. Ik heb een fan op m'n hoofdspiegel, das wel handig. Maar verder was het echt helemaal toppie. Ben puur gestopt vanwege de tijd.

Commentaar

Tsja, stond eerst buiten te koekeloeren met m'n 90mmF10, en toen trok het ineens geheel open, en m'n laptop liet geen buitjes meer zien op buienradar: dus dan de 200mm newton naar buiten en filmpjes maken van mars (zie m'n nieuwe avatar) Om 21.30u begon het weer dicht te trekken met bewolking.
        Maar al met al toch en geslaagde avond, het was wel koud, maar niet echt koud (met m'n motorhandschoenen/laarzen aan).........
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ik had mijn dommelsch muts op en jagermeister handschoenen (no kidding), dus ik had het wel warm, echter mijn oculairen besloegen, net als mijn volgkijkertje.
          Nagoed.. vanavond maar eens kijken.
          * 10x50 Bresser bino
          * TouCam II Pro

Commentaar

Je moet ook niet meer ademhalen, dan beslaan je oculairen niet..............
            Hoe bevalt je nieuwe telescoop trouwens?
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis
              Wow.. goeie tip, stoppen met ademhalen

Maar eh.. hij bevalt prima als startersscope!
              Voorlopig hier maar eens mee spelen en de boel leren.
              * 10x50 Bresser bino
              * TouCam II Pro

Commentaar

Origineel geplaatst door TheTrip
                Origineel geplaatst door patrickduis
                Wow.. goeie tip, stoppen met ademhalen .
                Dit gaat vast heel grappig klinken, maar het werkt echt: hyperventilatie aan het oculair! Door bewust een aantal keer achter elkaar snel en diep in en uit te ademen verhoog je het zuurstofgehalte in je bloed, waardoor je nachtzicht significant verbetert. Je kleurperceptie gaat ook met zo'n 25% omhoog. Dus... voortaan bij het observeren van een zwak object allemaal hijgen achter die plossls!!!
                "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

dus......

Ik kan me voorstellen dat het werkt, maar als er iets nog meer het beeld van amateur astronomen verknalt, is het wel hijgend achter je oculair gaan zitten. :P Mja, ik ben toch al niet meer te helpen en aangezien ik meestal waarneem in de privacie van mijn eigen tuin zal ik het eens proberen.

Commentaar

Misschien is het beter met een zuurstoffles en een masker op:
                    1. oculair beslaat niet (masker)
                    2. extra zuurstof voor betere kleurperceptie

Commentaar

Ja, allemaal een tank zuurstof op je rug!

Commentaar

Toch is het niet zo fijn waarnemen met zo'n masker op lijkt me. Ik adem altijd door mijn mond en dan uitblazen naar beneden. En dat doe ik alleen als ik een handoek gebruik tegen strooilicht. Normaal heb ik geen last van dauw door mijn eigen adem.

Commentaar

Om maar weer verder on-topic te gaan: de enige remedie is er voor waken niet op je oculairs te ademen, of ze te verwarmen met een dauwstrip. Dat laatste is niet echt praktisch omdat je tijdens waarnemen nogal eens van oculair wisselt. Mijn oplossing als ze toch beslaan: poetsdoekje!

Commentaar

Werken...
                          X