Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kutter – eerste blik op Mars

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kutter – eerste blik op Mars

Vanavond leek het helder te (kunnen) gaan worden. Alvorens bezig te gaan met de dingen van de avond snel de Kutter buitengezet om op temperatuur te komen. En ja, hoor … Precies toen ik in staat was te gaan kijken: helder, en hoe. Inmiddels zit het weer potdicht, maar dat begrijpen jullie: anders zat ik nu dit bericht niet te schrijven.
    Mijn achterveranda kijkt uit op het zuiden en ver genoeg naar het oosten om op een hoogte van misschien wel zo’n 45° Mars te kunnen zien schitteren. Goed genoeg om eens voor te gaan zitten.
    Opzoeken moet nog even zonder zoeker. Nou is Mars wel zonder enige moeite te herkennen als je hem eenmaal in beeld hebt, maar mijn grootste beeldveld is nauwelijks meer dan een halve graad en mikken door langs de buis te kijken is er bij een Kutter ook niet bij (dan zit je precies 10°30’ te hoog), dus zie hem eerste maar eens in beeld te krijgen.
    Dat was toch in een paar minuten gebeurd en onmiddellijk was duidelijk dat al het werk niet voor niets is geweest. Jazeker, de seeing was niet best, maar waar dat er vaak toe leidt dat ik alleen maar een flakkerende lichtsoep zie, was het nu een scherp bolletje dat heen en weer leek te trillen. Mijn kleinst mogelijke vergroting is op het ogenblik 136x en daar heb ik het meteen maar bij gelaten, maar dat gaf meer detail dan ik ooit door een eigen kijker heb gezien. De tekening geeft het een beetje weer.

Hier schrijft een blij mens die niet kan wachten tot het volgende heldere moment.

Naschrift: ik heb nog even opgezocht wat ik had kunnen zien. Dat zie je hier
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Goeie waarneming lijkt me!
    Mijn tijd moet nog komen dat ik detail ga zien van mars in mijn 130/1000.
    Keep on going!
    * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
    * 10x50 Bresser bino
    * TouCam II Pro
    * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Ik krijg ook niet meer dan een klein bolletje te zien, zelfs bij de ijsboer zijn de bolletjes nog groter :P
      Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Leuk Eric! Ik heb trouwens nog nooit detail of kleurverschil kunnen zien in Mars.
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Werken...
        X