Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mars in conjunctie / halo rond de maan

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mars in conjunctie / halo rond de maan

Vannacht (28/11/2007, omstreeks 02.00 uur plaatselijke tijd) heeft een collega me eens meegenomen naar een plek waar hij vroeger altijd met zijn sterrenkijker ging waarnemen. Het is een plek in Oostmalle, vlakbij het vliegveld. We moesten eerst een heel stuk over militair domein rijden en kwamen uiteindelijk in een stuk natuurgebied uit dat privédomein is. Toen we op de plek aankwamen viel mijn mond open en had ik echt een 'wauw'-gevoel. Ongelooflijk, maar het was toevallig net even volledig helder ! !

De maan gaf de omgeving een sprookjesachtig uitzicht, we stonden midden tussen een naaldbos en de heide in, op een onverhard pad van wit zand dat kronkelend en stijgend wegvloeide. Helaas heeft de natuur ondertussen niet stilgestaan op die plek en was het noorden niet meer te zien, gewoonweg omdat de naaldbomen zo hoog gegroeid zijn.

Het eerste dat me opviel was het sterrenbeeld Orion, man, wat een prachtig en machtig sterrenbeeld. Midden in de natuur (ik waande me in Alaska) komt Orion pas echt tot zijn recht.

Mars stond tevens prachtig aan de hemel, en warempel, Mars stond in conjunctie met een ster ! Wat een verrassing ! Heb het nadien even opgezocht op Stellarium, het moet de ster Mebsuta van het sterrenbeeld de tweeling geweest zijn. Schitterend.

Niet wetende dat de grootste verrassing nog moest komen zijn we een tijdje later naar het vlakbij gelegen militair vliegveld van Oostmalle gereden. Door het tijdstip was er geen mens te zien. Op het vliegveld kan je in alle richtingen kijken, je hebt echt een totaalzicht van de hemel, maar het viel, in vergelijking met de plek op de heide, wel wat tegen. Op de heide was de zichtbaarheid ideaal, maar op het vliegveld (betonbaan) hing er op dat moment nevel aan de grond en zag je tevens een rode gloed, lichtvervuiling, afkomstig van de gemeente Zoersel vermoed ik.

Toen we wilden doorrijden waren er wat wolkenslierten komen opdagen. Ik keek nog een laatste keer naar de maan en kon mijn ogen niet geloven ! Rond de maan stond er plots een grote paarsachtige, nevelachtige kring. Ik kan het niet met woorden beschrijven, maar dit verschijnsel had ik nog nooit gezien en was zo ontzettend mooi. Een halo zei mijn collega. Wel wel wel ....

Wat een geluk heb ik gehad deze nacht. Een prachtige waarneemplek, onverwacht een heldere hemel, Mars in conjunctie, een halo rond de maan. Je hoeft echt geen sterrenkijker te hebben om met een 'wauw'-gevoel te kunnen genieten van de hemel.
    254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Mars in was in CONJUNCTIE met die ster, niet in oppositie dat is iets heel anders. Het lijkt me in ieder geval wel een leuke waarnemingplaats
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
      Mars in was in CONJUNCTIE met die ster, niet in oppositie dat is iets heel anders. Het lijkt me in ieder geval wel een leuke waarnemingplaats
      Thanks voor de verbetering ! Heb het vlug even aangepast
      254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Commentaar

Werken...
      X