Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Messier Vrienden Club Berlicum (verslagen)

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Messier Vrienden Club Berlicum (verslagen)

Naar aanleiding van het succes van twee eerdere topics m.b.t. gezamenlijk waarnemen op het terrein van de modelvliegclub in Berlicum zijn er om het allemaal overzichtelijk te houden weer twee nieuwe topics geopend: Dit topic voor verslagen en een topic speciaal voor het plannen van waarneemavonden.

Gebruik beide topics a.u.b. waar ze voor bedoeld zijn en plaats minder relevante vragen en besprekingen in de topics die voor andere zaken in het leven zijn geroepen!

Tot ziens in helder Berlicum,

Victor

De oude topics waren tot nu toe:
    - Algemeen topic
    - Eerste verzameling plannen
    - Eerste verzameling verslagen
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Gisteren (21-10-2007) vanuit de achtertuin zitten kijken. Het was helder, maar ook erg vochtig. Deze keer hadden de dew strips het zwaar. Het vocht droop van de scoop, maar de lenzen bleven schoon.

Nadeel van die vochtige lucht boven Eindhoven is dat deepsky helemaal niet te zien was. M27 was gewoon weg niet te zien. Zelfs een bolhoop als M2 was maar heel erg zwak te zien. Ook de felle maan was erg storend.

Overgestapt op de maan die wel duidelijk te zien was

Een ding geleerd van deze avond.........locatie Berlicum is echt super
    The Big Bang is fun

Commentaar

Van acht tot tien onder fel maanlicht waargenomen, dubbelsterren in Cassopeia. 63 in totaal. De eerste was meteen de mooiste van heel de avond, zal je altijd zien.
      Wel een aanrader, komtie:

STF3053
      South 837
      00:02:36 +66d05m56s

A mag. 6.0
      B mag. 7.3
      C mag. 10.8

AB: PA072, dist. 15.1"
      AC: PA290, dist. 98.8"

A is goudgeel en B lichtblauw, waardoor het een (minder felle maar net zo mooie) Albireo is!

Rond tien uur dreef de bewolking binnen en heb ik weer ingepakt.
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Hoi Victor,

Je stond toch niet alleen?

Had even gebeld joh! ik dacht dat er niemand ging.

Ik heb in de tuin gestaan.
        De maan wes enorm storend en de lucht vrij onrustig.

Ik heb het bij Mars, Maan en M42 gehouden na een hoop gedoe met mijn laptop.
        - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Na een erg koude nacht toch een lichtpuntje voor me

Ik ben tevreden met het resultaat, het is al stukken beter dan de vorige Mars.

ik heb de foto's hier geplaatst:
          http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?p=124734#124734
          - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Zeer netjes Dennis..!! Je begint echt goed overweg te raken met astrofotografie..!!
            Het wordt hoog tijd dat we weer eens samen naar de stek gaan, dan wil ik weleens weten hoe dat nou allemaal gaat..!!

Ik ben gisteren eerst naar Berlicum gereden onder een kraakheldere hemel.. Maar toen ik uit de auto stapte met een vriend zat er een pak bewolking boven ons.. Victor was er ook, en was niet blij dat ik een pak bewolking als vroeg kerstcadeautje meegenomen had onderweg..

Daarna zijn we maar weer terug gereden en ben ik op feest gegaan..

Toen ik thuis kwam van het feest was het prachtig helder en heb ik meteen mijn spullen buiten gezet. Het was niet de warmste nacht die ik heb meegemaakt, maar je moet iets over hebben voor de hobby..

Rond 1.50u had ik alles staan, en heb ik eerst even gekeken naar wat late Geminiden. Er zaten geen vurballen bij helaas, maar wel een aantal gewoon mooie meteoren. Na wat meteoren ben ik begonnen met NGC 884 + 869.. Hij stond niet meer zo hoog, maar de lichtvervuiling rond de horizon viel erg mee, alleen was het wel redelijk vochtig rond de horizon helaas.. Dus ik had geen optimaal beeld.
            Na het dubbelcluster heb ik even onze snel zwak wordende komeet Holmes opgezocht. Door mijn zoekertje was hij nog wel redelijk de moeite waard door de veranderende vorm, maar door de scoop was het niks meer.. Hij is veel te groot geworden, en past niet meer in het beeld van mijn occulairen. Gelukkig is er intussen een nieuwe komeet in het sterrenbeeld Cepheus, genaamd 8P/Tuttle. Die zocht ik ook maar even op. Hij is nu magnitude 7,6 en dus nog redelijk zwak.. Maar wel al zichtbaar, zelf door mijn 70/700mm..!!
            Na 8P/Tuttle heb ik maar even M45 erbij gepakt. Leuk, fel, en goed zichtbaar, maar dit object wordt toch een iets té standaard.
            M38 was gisteren vanuit de achtertuin zelfs zichtbaar, dus ik heb de Messies van Auriga (voerman) er ook maar even alledrie bijgepakt.. M38 viel niet tegen gezien de omstandigheden.
            Nu was het toch echt tijd voor Mars.. hij staat bijna in oppositie, en is dus zeer zeer goed te zien.. Wat is hij toch groot geworden in relatief korte tijd..!! Ik kon met mijn skyluxje door mijn 6mm occulair met gemak details zien rond de evenaar, op het oppervlak van Mars..
            M42 stond ook goed aan de hemel, dus daar was ik ook benieuwd naar. Door de vochtige luch was de nevel iets minder scherp te zien, maar de structuren waren nog wel duidelijk zichtbaar.. Ik had zin om het Trapezium meteen ook op te lossen, en met veel moeite lukte dit uiteindelijk..
            Ik dacht opeens ook aan een leuk object niet ver van Orion: NGC 2169: Het "37"cluster. Dit was de tweede keer dat ik hem bekeek, en het is echt een leuk object om er even bij te pakken.. Net onder NGC 3169 staat NGC 2264, het Christmas Tree Cluster.. Wat een toepasselijk en leuk object zo rond de kerst .. Dit was de eerste keer dat ik hem opgezocht had.
            Ik kwam ook nog een oude bekende tegen: Saturnus in Leo (leeuw).. Ik was hem bijna vergeten, maar ik stond tovallig even naar Leeuw te kijken, en ik merkte een ster op die er niet hoorde te staan, en opeens dacht ik weer aan Saturnus.. Dit was een mooie verrassing..!! Hij was weer prachtig, net zoals eerder dit jaar, de Cassinischeiding was goed te zien, en er was behoorlijk wat contrast op Saturnus.. Titan was duidelijk zichtbaar, en ik dacht zelfs Rhea te kunnen zien als ik perifeer keek..

Het was dus een mooie avond, helaas niet op de stek..
            Komende week gaat dat wel lukken als ik zo kijk naar dre voorspellingen ..!!

PS: net even het ISS gevolgd met de assen los.. Heb ik al vaker gedaan.. Is heel apart om te zien.. Echt een aanrader..!!
            "Messier Vrienden Club Berlicum"
            **Bresser Skylux 70/700**
            **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Het was weer eens fanatiek waarnemen op de stek afgelopen dinsdag..
              Dennis kwam me ophalen, en toen we aankwamen stond er al een aantal uur.. Het valt me mee dat hij niet veranderd was in een levende ijspegel..
              Het was namelijk -4/-5 graden Celsius.

BEhoorlijk koud dus.. Dit was ook goed te merken aan de scopes, die alledrie een mooie ijslaag gevangen hadden..

Na het opstellen heb ik maar meteen de maan gepakt, en er een aantal foto's van gemaakt. Verder heb ik deels door mijn eigen kijker, deels door de kijkers van Dennis en Hay, de volgende objecten gezien:
              M31 - Andromedanevel
              M34
              M42 - Orionnevel
              M45 - Pleďaden
              M52
              NGC 2264 - Christmas Tree Cluster
              NGC 2169 - "37"-cluster
              NGC 869 +884
              Mars
              Maan
              Komeet Holmes
              Komeet 8P/Tuttle
              Niet veel objecten dus, en geen uitzonderlijk moeilijke.. Dit kwam grotendeels door de erg storende maan.. Verder hebben we wel ouderwets veel gekletst..

Als afsluiter werden we om 23.18u getrakteerd op een felle vuurbal tussen de sterrenbeelden Leeuw en Grote Beer.. Hij was fel wit, brokkelde een beetje af, had pulsen, dus werd feller en zwakker. Hijduurde zeer lang, ongeveer 2 á 3 seconden..!! Hay had genoeg tijd zich even om te draaien om mee te kijken met mij en Dennis.

We hebben onze 'marks' na het inpakken achtergelaten op de met ijspoeder bedekte tafel: MVC BERLICUM -4 (graden celsius) met een aantal handafdrukken :P..

Dacht je alles te hebben gehad die avond, kamen we een onverwachte vriend tegen toen we aangereden waren.. Een pony midden op de weg..

Het was dus weer een vooral gezellige avond.. Binnekort weer..

Heironder wat foto's:

Commentaar

Hoezo niet veel objecten Bas?
                Zijn toch hele mooie om door een bevroren kijker te spotten
                Nu ik dit lees heb ik toch wel een klein beetje spijt dat ik me door de kou heb laten weerhouden.
                De volgende keer wil ik er weer bij zijn, dan maar handschoenen aan en een muts op.

Commentaar

Haha groot gelijk.. wat kou houd ons niet tegen..!! GEwoon warme kleren aan, goeie schoenen, handschoenen, muts en das.. Dan valt het wel mee(A)..

Ik heb al een tijdje een lijstje met objecten in december die ik nog niet gezien heb met deze scoop.. Daar wilde ik dus graag aan beginnen.. Maar helder + maan = lichtvervuiling.. Het is ook altijd iets ..

Commentaar

mooi verslag bas!!!

Het was echt een top avond.

Ik heb nog Mars gevangen, en voor de eerste keer met Goto gewerkt.

Hay had ervaring, en het stelde echt niks voor!

Victor, toch ben je nog niet van me af hoor!

Commentaar

iiiinnnnnddddeeeerrrrddddaaaaadddddd een goed verslag Bas. Het was helemaal niet koud :P

De maan was zeker storend al werd het later op de avond veel minder. Van de Orion, Cassiopeia en Perseus tours van Viktor heb ik alleen de (dubbel/carbon) sterren tours kunnen doen. De nevels en galaxies werden geheel weggevaagd door de maan.

Kijken naar de maan zelf deed zelfs pijn aan m'n oog zo fel was het.

De avond afgesloten met M42, "37" en Christmas Tree Cluster. Als je heel goed kijkt en met heel veel fantasie ...inderdaad een kerstboom. Ze zijn wel de ballen en slingers vergeten op te hangen.

Een goede avond!! Ben blij dat ik gegaan ben, want nu hier in Eindhoven is het mistig en is de maan zelfs amper te zien.

@Dennis: Ben blij dat het nu lukt met de goto. Daar is ons clubje ook voor!! Leren van elkaar.

@Bas: zijn de scoop foto's met ijs niet gelukt??
                      The Big Bang is fun

Commentaar

oh ja!

Die mis ik!
                        Er zat echt een laag op zeg... haha

Commentaar

Haha bedankt allemaal..!!

helaas waren de dikke ijslagen op de foto's niet geweldig goed te zien nee. Misschien als hem bewerk en de gamma, contrast, helderheid wat omhoog haal dat het wel lukt. Ik zal morgen eens proberen.

de presentatie van mijn werkstuk ging heel goed trouwens. De docenten waren helemaal gemotiveerd en enthousiast. De site is nog niet helemaal af, maar het duurt niet lang meer voordat hij wel af is. Ik zet hem dan natuurlijk meteen online.
                          jammer dat het vandaag plots zo mistig werd. Ik had nog graag even in de tuin door de telescoop gekeken. Morgen beter hoop ik. Dan moet ik op de school waar ons nam werkt met mijn telescoop de maan en bekendere objecten laten zien. Maar nu eerst even slapen.
                          .
                          Tot binnekort. Gr bas

Commentaar

dit is het resultaat de opnames die ik heb gemaakt, de laatste keer in Berlicum:

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?p=125610#125610

Ik ben er best tevreden over zo voor de 2e keer.
                            Ik ga toch nog eens mijn andere camera uit de doos halen en kijken of er echt verschil tussen zit!

Commentaar

Leuk verslag Bas ! en je foto's worden steeds beter Dennis.

Heb onderhand ook wel weer eens zin in waarnemen.
                              mvc Berlicum

Commentaar

Werken...
                              X