Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat een nacht zeg!!! De grensmagnitute bepaald!!!!!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat een nacht zeg!!! De grensmagnitute bepaald!!!!!

Wat een avond zeg. Best wel redelijke tot goede seeing en echt kraakhelder. Dus ik dacht laat ik maar proberen om de grensmagnitude te bepalen. Ik woon zelf in Lisse (zeer lichtvervuild) en ik observeer vanuit mijn balkon waar ik een uitzicht naar het oosten heb. Niemand is thuis dus alle lichten zijn lekker uit en die van de buren ook

Ik begon mijn observatie om 20:30. Momenteel was Perseus in de zenith en daarmee ben ik ook gelijk aan de slag gegaan. Ik bepaalde de grensmagnitude met behulp van Starry Nght, erg handig als je magnitudes van al die sterren moet weten.
    Ik heb zo'n 30 minuten lang gekeken naar welke sterren ik wel en welke sterren ik niet kan zien. En uiteindelijk heb ik een ster gevonden die ik met grote moeite kan zien met mijn blote ogen. Net onder de ster Mirfak in Perseus heb je de ster HIP16210 van magnitude 5.5 staan

Daarna ben ik gaan kijken wat de grensmagnitude van mijn 40MM verrekijker is. Wederom in Perseus, tussen Mirfak en Delta Persei heb je de ster HIP16452 van magnitude 8.21

Oog: 5.5
    40mm verrekijker: 8.2

Ik ben natuurlijk heel blij met deze resultaten want als je weet hoe lichtvervuild Lisse is dan zou je echt niet denken dat ik met mijn blote ogen een ster van mag 5.5 zou zien.

Groetjes
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Leuk gedaan!! Maar het is dan ook wel heel erg helder vanavond inderdaad!

Commentaar

Leuk AtodaZ!
      Was inderdaad goed helder even! Nu sneeuwt het hier (Haarlem) dus het komt ook bij jou aan vrees ik.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

het wordt nu nevelig hier. dus het is snel over met de pret

Commentaar

Bewolkt hier, maar wat boeit mij t, ik heb nieteens een speelgoedverrekijkertje :schaam:

Commentaar

heb je niks? ben je wel van plan iets aan te schaffen ? of ook niet?

Commentaar

Goeiemorgen allemaal. Inderdaad, wat een nacht. Wekenlang heb ik gezeurd dat het nu eens echt helder moest worden. Maar helaas, de wet van Murphy regelde dat ik net die avond een kerstetentje had! Verschrikkelijk om om elf uur 's avond te zien dat het fantastisch sterrenkijkweer is en tegelijkertijd te beseffen dat je te dronken bent om op je waarneemlocatie te komen... Misschien vanavond een herkansing?

Nu ik hier toch ben zal ik me meteen maar even voorstellen. Mijn naam is Roel en ik ben woonachtig in het centrum van Deventer. Niet bepaald een goeie waarneemlocatie, maar 10 minuutjes verderop is mijn waarneemstekkie in de uiterwaarden van de Ijssel, met alleen in het Noordoosten de oranje gloed van Deventer en voor rest pikkedonker!
              Ik heb zelf twee telescopen, een 102mm achromaat en een 130mm newton op EQ3. Het plan is om ooit nog eens een 200mm dob te gaan bouwen (zodra ik een een spiegel binnen mijn budget heb gevonden!)
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Hoi Roel,
                Ben je al een keertje bij volkssterrenwachtbussloo.nl geweest? Bij jou om de hoek. Leuke stek daar!
                Groet
                Norbert
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Jazeker, alhoewel ik daar vroeger veel vaker kwam dan tegenwoordig nu ik mijn eigen kijker heb. De sterrenwacht is hier een kwartiertje rijden vandaan.
                  Ik reed er vroeger altijd op mijn fietsje naartoe (in gezelschap van een rat in m'n mouw, dat weten ze daar vast nog wel! )
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

welkom op het forum roel!!!

Commentaar

Ja, het was idd echt heel helder hierzo. En de seeing was ook erg goed. Ik vond het ook echt fantastisch toen ik een ster van mag 5.5 met mijn ogen kon zien.
                      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                      - EQ3, aandrijving + poolzoker
                      - Bresser 10x50
                      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Werken...
                      X