Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste waarnemingen met een 25x100 verrekijkertje

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste waarnemingen met een 25x100 verrekijkertje

Ik heb een aantal weken geleden een 25x100 verrekijker op de kop getikt via Ebay (as usual ).

Vanavond heb ik 'm eindelijk een beetje kunnen uittesten.
    Ik had 'm vanmiddag al op statief gezet. Toen ik eindelijk een gaatje in de wolken zag ben ik gauw naar buiten gerent, moest wel uitkijken want ik ben bijna met m'n aanwinst op m'n bek gegleden op het gladde mos maar ik wist me nog net staande te houden :applaus:

Toen ik de stellage eindelijk had staan wou ik net M31 gaan opzoeken en ja hoor je raad het al. Zware bewolking!! :vloek: :huil:

Dus ik heel gauw een andere kant oprichten. Kon nog net de Pleijaden in m'n beeld krijgen en ja hoor daar was de bewolking al. Ik heb 'm dus niet langer dan 2 seconden gezien. En die 2 seconden waren nou ook niet bepaald spectaculair. Blijkbaar was het statief toch niet goed genoeg voor 4,5 kilo Dat snap je toch niet!

Dus helaas moest ik weer naar binnen naar de visite, 't is kerst natuurlijk.
    Een half uur later zag ik weer een gaatje, ik dus weer naar buiten rennen (behoedzaam deze keer) en ja hoor, daar was de bewolking alweer. Maaaaaaarrrr ik heb heel even M31 gezien. Statief heb ik maar afgeschaft (daar gaan pa en ik nog wat op bedenken). Het beeld was uiteraard niet stil te houden, met als bijkomend nadeel dat je een 25x100 verrekijker per occulair moet scherpstellen. Oftewel met 1 hand vasthouden en met de andere scherpstellen. Zeker een goede workout kan ik je vertellen. Ik zal morgen wel cremperen van de spierpijn en dan moet ik ook nog naar Oostvoorne rijden. Lekker 3 uur rijden. :huil:

Maar uiteindelijk was de bewolking al weer veel te dik geworden om zelfs Mars nog te kunnen spotten. Dus ik ging weer naar binnen.

Je raad het al, het werd weer helder, dus ik ging weer naar buiten. Maar daar was direct de bewolking alweer, het is net een kat en muis spel. En toch heb ik nog gauw even de Orion nevel kunnen zien!! Voor het eerst gezien!! Was een prachtig gezicht, al was het maar voor hele korte duur. 1,5 seconde om precies te zijn.
    Dus ik ben weer naar binnen gegaan en me weer bij de visite gevoegd.
    Toen die naar huis ging ben ik nog gauw ff gaan kijken en ja hoor het was weer helder!! Maar ik had geen zin meer om weer naar buiten te gaan dus ik ben maar door het raam gaan kijken naar M42. En ik moet zeggen dat me dat echt niet tegen viel. Lekker relaxed in de warmte op het warme tapijt :bier:
    Ook mijn ouders heb ik zover gekregen en die vonden het ook erg mooi om te zien. Ik had ondertussen al even mijn vaders oude kijkertje gepakt een 7x50 en ben daarmee even naar M42 gaan kijken, maar jonge jonge wat een verschil zeg!! Prachtig gewoon!!
    Daarna heb ik er ook nog even Norbert's droomtelescoop bij gepakt, de Lidl 70mm refractor in dit geval van het merk Optus!! En die opgesteld achter het raam. Red dot finder aan en binnen no-time M42 in beeld met een Antares 32mm plossl. Dat viel toch wel een klein beetje tegen in vergelijking met de 25x100 verrekijker. Daarna toch noch even een 70 graden 20mm occulair erin. Het werd ietsie duidelijker, maar toch was de verrekijker vele malen mooier.
    Moet wel gezegd worden dat 1 buis van de verrekijker 2x zoveel licht vangt als de telescoop.

Al met al ben ik zeer tevreden met de verrekijker. Het valt me wel op dat ie last heeft van CA, maar dat meot nog even goed bekeken worden op de maan, maar dat duurt nog eventjes.
    Ik denk dat ik iedereen wel een 25x100 verrekijker kan aanraden. Het geeft echt prachtige beelden. En als je dat niet belangrijk vind, dan kun je er altijd nog een work-out mee verzinnen
    Tot zover mijn firstlight report. Ga nu lekker slapen. Morgen weer vroeg op.

Fijne 2e kerstdag allemaal nog en proost :bier:
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

te bedenken dat ik gisteren een gietijzeren gaskachel 2 verdiepen hoog heb gesleurd :steenworp:
    in ieder geval ,hopelijk heb je in de toekomst meer geluk met het weer
    hey ik heb daarstraks M2 te pakken gekregen met de zenithstar

Commentaar

Haha! Leuk verhaal. Gisteravond ook nog even snel een hopje naar M67 gedaan in kreeft. Stelde niet zoveel voor, maar stond nog niet op mijn lijstje
      Leuk dat die kijker zo goed bevalt Ossi! Een ligstoel met gežntegreerde wannabe-westling houder zou wat voor jou zijn!
      Die bewolking was wel frustrerend, maar de lucht was erg goed. Kon makkelijk m81 en m82 vinden door het tuinlampengeweld.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

haha geweldig verhaal! ik had ongeveer hetzelfde gisteren.. het was kerst en voor het eten was het wonder boven wonder nog helder, ik dat ding in de achtertuin gezet om alvast af te laten koelen, ( wel een plasic zeldje erover gelegd (van de kersttafel) want op het nieuws gaven ze regen op,) en zo dom was ik nou ook weer niet.. want stel je voor!!!!!! dat je lekker aan je kerstmaal zit en ondertussen staat je telescoop in te regenen haha was niet zo heel feest geweest.. dus ik tussen het eten door gaan kijken, en idd je raad hetal, de bewolking kwam eraan, en dat ging nog best snel ook.. maar ik zag nog wel genoeg sterren dus nog ff laten staan..
        na het toetje ik naar buiten, warme kleren aangetrokken blabla, ik naar buiten met mijn opa en oma in op mijn hielen want die wilde dat ook wellis zien :lol: mijn oom ook nog, en ik ging naar buiten en ja hoor HELEMAAL DICHT!! STA JE DAN MET JE TELESCOOP MET 80 MENSEN DIE HET GRAAG WILLEN ZIEN mwhahah

ik heb alles naar binnen gedragen en het is niet meer helder geworden, sterker nog het is gaan regenen:S:S

Commentaar

Haha, leuk om te horen dat er meer dappere waarnemers zijn die gisteravond met hun familie buitenstonden!
          Hulde voor de doorzetters! Op zich was het erg helder.
          (daarom is het altijd handig om een eenvoudig op te stellen telescoop binnen handbereik te hebben)
          Een refractor, verrekijker, dobson of kleinere schmidt kijker is dan ERG handig. Degenen met een zware installatie zijn dan nog aan het opbouwen, en klaar als het regent Hoezee
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

haha precies.. het is alleen jammer zeker met dit weer nu dat hij zolang af moet koelen, maar in principe is het niet moeilijk in elkaar zetten en het is ook zoo gebeurd.. 5 mins staat ie buiten..

Commentaar

wat doen jullie als je ben uitgekeken want als je je kijker direct naar binnen brengt beslaat alles gelijk ?
              [..schijn niet zo in m'n gezicht met dat felle licht.. | ... ]

Commentaar

ik breng wel gelijk alles naar binnen en idd dan beslaat het, ik leg het dan gelijk allemaal uit ( oculairen, filters enzo) op de tafel, allemaal zonder kapjes. en laat het drogen het verdampt namelijk heeel snel weer.. mijn telescoop zet ik ook binnen nog met de deksel eraf dat ook daar de damp weg kan.. en ik ga pas slapen als alles droog is, en weer veilig opgeborgen is..

Commentaar

Dat het daardoor vochtig wordt hindert dus eigenlijk niet zo ?

Commentaar

Origineel geplaatst door svdk
                    wat doen jullie als je ben uitgekeken want als je je kijker direct naar binnen brengt beslaat alles gelijk ?
                    Mijn verrekijker besloeg niet gelukkig. Aan de binnenkant kan ie ook niet beslaan omdat ie gevult is met Stikstof of zo.

Nog ff een vraagje, moet een verrekijker ook acclimatiseren aan de buitenlucht??
                    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

nee dat maakt niet uit. tenminste dat maakt niet uit als je hem laat drogen! das wel belangrijk.. het moet weer verdampen en dan moet je hem pas weer opbergen. als je daarop wacht en je er verder niets mee doet dan is het volgens mij niet erg

Commentaar

ook niet als je scope voorzien is van electronische snufjes zoals goto en volgservos?

Commentaar

dat weet ik niet. dat heb ik niet

Commentaar

Werken...
                          X