Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hoera, de Messierlijst afgewerkt. Een terugblik.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hoera, de Messierlijst afgewerkt. Een terugblik.

In de vroege ochtend van 17 november (gisteren dus) lukte het me om mijn laatste Messier (M93 in Puppis) af te vinken. Helaas niet met de Lightbridge maar wel met de gewone verrekijker. M93 stond net achter ons buurhuis. Ik ben even naar het nabij gelegen kanaal gelopen en daar had ik een prachtig uitzicht over de zuidoostelijke hemel. Ik had het overigens geen kwartier later moeten proberen (het was al 02:00) want toen kwam de bewolking eraan.

Terugkijkend kan ik het zelf nauwelijks geloven dat die lijst nu al is afgewerkt. Eind november 2006 begon het astrovirus weer actief te worden. (Een jaarlijkse infectie overigens!) Dankzij McNaught kwam ik op dit forum wat een enorme stimulans was om zelf weer actiever waar te nemen. In maart kreeg ik de Lightbridge en vanaf dat moment ging het heel snel. De ene M na de andere kon ik afstrepen. De grootste klus was de coma- en virgocluster maar achteraf viel dat erg mee. In 1 avond was die afgewerkt. (Wel een avond daarvoor wat verkennende waarnemingen gedaan.)
    In de zomervakantie kon ik de grote LB natuurlijk niet meenemen en moest ik genoegen nemen met een veldkijker. Nu, dat was geen straf, ook met een gewone 10x50 kun je fantastische dingen zien. Ik heb in ieder geval geweldige dingen beleefd op een berg in Frankrijk.

Ik heb inmiddels wel geleerd om een waarneemavond voor te bereiden. Van te voren zoek ik de objecten op, lees en bekijk hoe die er uitzien en bestudeer kaartjes. Voor buiten maak ik kopieŽn van die kaartjes.
    Op A6-papiertjes (receptenbriefjes) noteer ik per sterrenbeeld de belangrijkste objecten. Aanvankelijk waren dat de Messierobjecten maar toen ik doorkreeg dat die lijst ook een einde had ben ik begonnen met de Herschel-400.
    Ik heb inmiddels een aardig stapeltje van die briefjes. Bij ieder object staan ook de pagina's waar die te vinden is op de verschillende sterrenkaarten cq atlassen en ook waar de betreffende beschrijvingen staan. Als het dan een keer helder is heb ik de gegevens zo sneller te pakken dan dat de kijker buiten is afgekoeld. En, nog belangrijker, het is dan ook mogelijk een hele lijst in korte tijd af te werken.

Dit is een goed moment om iedereen van dit forum te bedanken. In de eerste plaats de beheerders en moderatoren maar ook de deelnemers. In korte tijd kon ik een schat aan informatie krijgen zonder welke ik waarschijnlijk nog steeds met een oud Polarexje voor de 1000e keer alleen maar naar planeten stond te kijken. (Niets mis mee maar een man wil soms meer!)
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

hmmm... geweldig!

Kan je ze nu nog allemaal voor je halen?
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Een felicitatie waard!! (zie hoofdpagina forum)
      Dat heb je ZEER snel gedaan! Zat er geen nadeel aan het systematisch afwerken van de Messiers?
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ze zijn allemaal gelogd op Deepskylog. Van het grootste deel weet ik waarschijnlijk inderdaad wanneer en waar ik ze gezien heb en wat ik zag.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
          zie hoofdpagina forum
          Bedankt Nop! Erg leuk en attent!
          Het enige nadeel dat ik zo bedenken kan is dat het mijn nachtrust heeft gekost. Als een bepaald object zichtbaar was moest en zou ik die vinden. Maar aangezien ik redelijk goed tegen onregelmatige nachten kan en ook het thuisfront alle medewerking verleende kan ik het uiteindelijk niet als een echt nadeel opvatten.

EDIT: Soms was het inderdaad wel raar. Ik kwam in de zomervakantie dus terug van "mijn" berg. Weer lekker warm in de slaapzak de atlas bekijkend bleek dat ik een M gemist had (M30). Ik was inderdaad zo gek om er weer uit te gaan en een heuvel naast te camping te beklimmen om hem als nog te zien.

Commentaar

Geweldig Hyperion! Gefeliciteerd!
            Gouden certificaat al aangevraagd?
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Proficiat Hyperion Da's een hele verwezenlijking in zo'n korte tijd.
              Groetjes uit de westhoek,
              Karel.

Commentaar

Zo! Proficiat! Dat heb je inderdaad snel gedaan!
                (Ik moet ook eens een voorbeeld gaan nemen aan dat fatsoenlijk voorbereiden.)
                Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Puppis dat staat toch enorm laag?

Ja inderdaad M93 staat vrij laag, maar M76 staat nog lager. Om maar niet te spreken van M68, M83, M62, M55, M70, M69 en in het bijzonder M7. Dat laatst rijtje heb ik nog nooit gezien, niet eens een glimp van. Boogschutter heb ik alleen in Zuid Portugal een keer gezien. Benieuwd hoe je deze hebt waargenomen. Op vakantie op een berg?

Heb je M102 ook meegepikt of had je de 109 Messier objecten lijst gevolgd?

Nu alles nog in 1 nacht he. De Messier Marathon

Commentaar

Gefeliciteerd! en snel!!
                    The Big Bang is fun

Commentaar

Hulde! Ga je een aantal van je vastgelegde waarnemingen met ons delen?
                      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Congrats!! Mooie prestatie in korte tijd!

Commentaar

Hyperion - mooie prestatie - gefeliciteerd!

Commentaar

Proficiat ! Op naar de Herschel-lijst ! Wat is nou je persoonlijke top drie uit de lijst ?
                            WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Bedankt allemaal!
                              Sommige van die M'etjes staan inderdaad laag, maar de meeste zijn goed aan de zuidelijke horizon te zien, mits er maar voldoende vrij uitzicht is. In de zomer heb ik inderdaad een hele serie lage M's, waaronder M7, kunnen vinden bovenop een berg (1000m hoogte) in de DrŰme in Frankrijk. Van een en ander heb ik indertijd al een verslag gemaakt. (Zie dit en dit.)

Ja, ik heb ook M102 gezien en wel NGC 5866. In Europa wordt die meestal voor M102 genomen itt de Amerikanen die hem vaak gewoon weglaten.

En wat is dat "gouden" certificaat. Bij wie kun je die aanvragen?

Overigens weet ik echt niet wat ik de moosite drie vind. De ringnevel is natuurlijk erg mooi, maar evenzo M13.

Commentaar

Werken...
                              X