Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meteoriet op m'n voorruit?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meteoriet op m'n voorruit?

Hierbij wil ik een waarneming melden van -vermoedelijk- een meteorietinslag.

Vrijdagavond 16 november 2007 rond 19:45 uur reed ik van Hoorn over de provinciale weg N506 naar mijn huis in het dorpje Hem.

Op het stuk van de N506 tussen afslag Schellinkhout en de afslag Hem/Wijdenes hoorde ik een enorm harde knal op de voorruit van mijn auto waar ik behoorlijk van schrok. Het klonk alsof een vrachtwagen een kiezelsteen tegen mijn voorruit liet springen. Door de klap heb ik een flinke put in mijn voorruit gekregen met kleine barstjes er om heen.
    Nu rijd ik zo rond de 50.000 kilometer per jaar dus ik heb (helaas) wel vaker steentjes op mijn voorruit gehad maar deze keer was het wel heel erg vreemd, en wel om de volgende reden:

Er zat op dat moment geen verkeer voor of achter mij en nagenoeg gelijktijdig met de inslag zag ik in de lucht vlak links boven me twee kleine "lichtstrepen" of "vallende sterren" wat volgens mij een groepje brandende kleine meteorietsteentjes moet zijn geweest. De snelheid van de twee lichtsporen was niet echt hoog meer wat er volgens mij op duidt dat de grootste snelheid er al uit was en het de laatste fase van de "val" moet zijn geweest. Kort daarna zag ik ze "uit elkaar" vallen waarna ze uitdoofden vlak boven het weiland links voor me. Dit alles gebeurde volgens mij op zo'n 50 tot hooguit 100 meter afstand (hoogte) linksboven in de lucht boven een weiland die vlak aan de betreffende weg ligt. De hele waarneming duurde zo'n vijf tot zes seconden.
    Ik reed op dat moment rond de 80km/u in oost/noordoostelijke richting.

Hoewel ik het natuurlijk niet kan bewijzen vermoed ik toch dat er een deeltje van een groepje meteorietsteentjes met puur toeval op mijn voorruit terecht is gekomen omdat er op dat moment geen verkeer voor me reed die een steentje van de weg af had kunnen schieten. Ik vind het wel erg toevallig dat de klap precies samenviel met deze waarneming. Wat het anders moet zijn geweest dan een meteoriet weet ik niet.. Vuurwerk is het volgens mij ook niet geweest omdat de (rechte) baan van de twee lichtsporen daarvoor te schuin was en een terugkerende vuurpijl vrijwel rechtstandig naar beneden komt. Ook was het stuk weg waar ik reed niet in de bebouwde kom en zijn er links en rechts weilanden met hier en daar een boerderij.

Ik ben nieuwschierig of jullie wellicht meer meldingen hebben gehad uit dit gebied.

Ik vond het in iedergeval interessant genoeg om hier te melden!
    kafoepstraat.....

Als je echt denkt dat het een meteoriet is en je zeker iets in het naastgelegen weiland terecht hebt zien komen, dan loont het misschien om daar eens bij daglicht te gaan kijken!
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Zulke dingen zijn zeldzaam, maar zeker niet onmogelijk. Zoals Clearskies zegt, je zou kunnen gaan kijken. Echter, als de snelheid er inderdaad al behoorlijk uit was, zal er waarschijnlijk geen 'opvallende' krater geslagen zijn, en dan is een weiland best groot!
      Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Kan natuurlijk ook een bromvlieg met helm geweest zijn.
        Maar inderdaad weird!
        * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
        * 10x50 Bresser bino
        * TouCam II Pro
        * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Inderdaad zijn die weilanden erg groot en ik zou ook niet meer de exacte plek weten waar het precies gebeurde en het steentje zal ongeveer ter grootte van een erwt of zo zijn geweest denk ik. Die vind je niet meer!
          Een ding scheelt in iedergeval en dat is dat ik al een barst aan de rechterkant in m'n voorruit had dus voor de schade maakt het gelukkig niets meer uit..
          kafoepstraat.....

Commentaar

Misschien kun je internet een beetje in de gaten houden naar andere melding. Zoals Clearskies al zei is het onwaarschijnlijk, maar zeker niet onmogelijk.
            Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
            Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Volgens mij zijn er ook instituten (geen idee waar en hoe) die dit soort meldingen erg op prijs stellen. Google kan je vast helpen.
              "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Op http://www.dmsweb.org/ kan je je melding plaatsen.. Dit is de site van de Dutch Meteor Society, die alle gegevens verwerkt..

Verder kan je hem ook melden bij de contactpersoon van de site: http://www.astro.uu.nl/~meteors/ Deze contactpersoon is geloof ik de voorzitter van meteoren Nederland, bij hem kan je ook meldingen doorgeven..

Succes..!!
                "Messier Vrienden Club Berlicum"
                **Bresser Skylux 70/700**
                **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Werken...
                X