Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Heerlijk avondje

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Heerlijk avondje

Vanavond was het eindelijk echt helemaal helder hier en daar heb ik natuurlijk dankbaar gebruik van gemaakt

Wat heb ik allemaal gezien:

Mars
    Holmes
    Orionnevel
    Pleaden
    en voor mij de eerste keer M31

Holmes was weer super, maar voor mij was m31 vandaag de topper.
    Ik heb een 70/700 newton en m31 kon ik alleen waarnemen als een wazig vlekje, niet echt veel detail dus. Ik vraag me af hoeveel meer ik ga zien als ik mijn o zo gewenste 130/900 newton ga kopen?

Toch vond ik het een super avond!
    Optus 76/700 newton
    Skywatcher 150/750 newton

Het was eindelijk nog eens goed helder ja. Voor de tweede maal mijn kijker buiten kunnen gebruiken. Ook voor de eerste keer de Orionnevel gezien, had niet verwacht dat ie zo duidelijk in mijn kijkertje te zien was, knap knap knap, heb er minstens een half uur naar staan kijken, verschillende oculairen geprobeerd. Mooi.

Holmes was idd ook weer de moeite om naar de kijken, hij stond zojuist ergens in het zenit, brak bijna mijn nek om hem in mijn zoekertje te krijgen. Maar de max natuurlijk :P

Mars had voor mij ook weer een ongelooflijke aantrekkingskracht, al zie ik hem alleen maar als een fel orange bolletje zonder detail.

Enkele andere objecten zoals de krabnevel heb ik niet gevonden in mijn kijker, maar soit, voor een tweede keer was het best de moeite, nu nog mijn warme chocomelk uitdrinken en dan in bed
    254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Commentaar

Re: Heerlijk avondje

Origineel geplaatst door julianislief
      Ik heb een 70/700 newton en m31 kon ik alleen waarnemen als een wazig vlekje, niet echt veel detail dus. Ik vraag me af hoeveel meer ik ga zien als ik mijn o zo gewenste 130/900 newton ga kopen?
      M31 is altijd als wazig vlekje te zien helaas.. Zelfs met de grotere telescopen.. De kern is wel vaak te zien als je perifeer kijkt (net langs het object).. Verder zijn met grotere telescopen de satellietstelsels M32 en M110 te zien..
      "Messier Vrienden Club Berlicum"
      **Bresser Skylux 70/700**
      **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Werken...
      X