Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Heldere Hemel: eventjes toch

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Heldere Hemel: eventjes toch

Eindelijk na twee en halve weken grauw weer en ondoordringbaar wolkendek, was het net nog eens even helemaal vrij en helder.
    en dan spreken we over dat maagdelijk schoon helder, versgewassen lucht, buiten de stedelijke lichtvervuiling die ik nu éénmaal wonende in het stad heb eigenlijk niets storend in de lucht.

Natuurlijk in die 2 weken vele leuke accesoires toegekomen.
    De 9mm B/TMB en d 6-7mm UO.Ortho.
    en men Camera.

Dus te enthousiast met alles naar buiten en niet weten waar te beginnen..
    Allereerst Mars...
    B/TMB erin en Jawel hoor, Mars met een beetje Glare maar wel oppervlakte detail, wederom blij.. Kheb een oculair gevonden dat me van Mars laat genieten.
    Meteen even de UO ortho's geprobeerd, wat me opvalt is veel minder reflecties of glare, 'haast geen'dan bij de TMB, maar geen oppervlaktedetail.
    NU 7mm is niet echt eerlijk voor men telescoop mss is collimatie ook niet 100% ach wss is het zeker niet 100% maar toch goed genoeg.
    Mss afkoeltijd, kheb mss maar al bij al 50 minuten buiten gestaan.
    Op de maan zullen ze wel goed werken die ortho's.

Goed tijd voor M42.
    Khad niet veel tijd, boze wolken waren al weer in aantocht.
    En Mars en the Great Orion Nebula stonden gewoon te mooi in de lucht.
    Paragon 40 erin met UHC filter.. Hup en Wauw, groot, duidelijk maar het wordt nog beter.
    Hup van de Paragon naar de planetary, van 50x naar 225x 60°
    hij past net in beeld.
    en wederom sla ik een kreet van geluk, De TMB laat me het mooiste beeld van Orion zien die ik al in men telescoop heb meegemaakt.
    Haarscherpe duidelijk gelaagde wolken en schakeringen en lange uitlopers.
    Sja echt prachtig... Daar heb ik even van staan genieten, had er gerust een uur kunnen staan, maar die tijd was er niet.
    want ik wou ook snel voor de eerste keer proberen hoe je nu foto's van de hemel maakt, en wat met sluiterstijden en zo zitten knoeien.
    Kheb nog geen koppelstukken voor naar de scope dus eerst leren de hemelfotograferen lijkt me wel een goede oefening.. En sja plots merk je wel dat je veeel last hebt van lichtvervuiling

Maar toch zal ik jullie ooit mooie foto's brengen vanuit hartje België.
    Een leuk leerproces is begonnen...

En toen ik alles weer naar binnen aan het zetten was, dacht ik verrek!!! Holmes... ach ja
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Weet je zeker dat die laatste foto niet gewoon de kerk was die in de fik stond?

Mooie foto's trouwens!
    * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
    * 10x50 Bresser bino
    * TouCam II Pro
    * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Ja inderdaad, komt dat nu door de lange belichting of doen ze gewoon wedstrijdje: wie kan het meeste onnodig licht maken 's nachts.

Commentaar

Ja ze hebben de kerk pas gekuisd, heeft lang in de stellingen gestaan.

En nu dat ie weer proper is hebben ze er er natuurlijk van alle kanten spots op gezet zodat de menskes heel de nacht kunnen zien hoe schoon dat hem nu wel niet is

Ja in de richting van de kerk is er meestal weinig kijkplezier, das het centrum hé.

Maar men Zuiden is vrij donker, dat zijn nog maar twee straten en dan heb je de ring en velden.
        Ik vrees er wel een beetje voor want ze zijn daar straten aan het opbreken en nieuwe verlichting aan het zette maar kheb wel gezien dat de verlichtingspalen een stuk lager zijn dan diegene die der vroeger stonden.
        Dus das al goed.
        Quelle horreur !
        Requiem pour un twister.

Commentaar

Mag ik zo brutaal zijn om even aan te sluiten achter Batchainpuller met mijn eerste echte waarneming?
          Gaat ie dan: eindelijk na een dag met veel hagelbuien werd het gisteravond toch nog even droog met zowaar wat brede opklaringen.
          Dus de Byno naar buiten gesjouwd en opgesteld voor een zoveelste blik op Holmes, ik blijf het zeggen, Holmes blijft prachtige komeet om te zien door een 25 mm Superplossl.
          Wat me wel opviel is dat sterren snel uit je beeldveld lopen zonder volgmotor op je telescoop maar ach beetje spelen met de assen en de boel staat weer haarscherp in beeld.
          Weet wel dat ik het zogenaamde starhoppen nog lang niet onder de knie heb, kwestie van blijven oefenen lijkt me.

Helaas kwamen er na een klein half uurtje buiten te hebben gestaan weer wolken opzetten met de zoveelste hagelbui, dus de hele bups maar weer naar binnen gesjouwd.
          Maar toen ik zo rond 00.15 uur nog eens naar buiten keek (stond op het punt mn bed in te stappen) bleek dat Orion in zn volle glorie stond te pronken en tja die kans KON ik niet voorbij laten gaan natuurlijk, dus hopla mezelf weer rap aangekleed en alles weer buiten opgesteld, dit keer gewoon boven op het dakterras, daar heb ik toch wat meer vrije ruimte.
          Nadat de Bynostar was opgezet meteen op Orion gericht en dan blijkt maar weer dat het vooraf zuiver afstellen van je zoeker je een hoop geerger bespaard, had Orion in twee tellen in mn zoeker en ook in mn beeldveld in het oculair.
          WOW het was dat het al laat was en de buren al sliepen anders had ik wel een luide kreet laten horen zeg, wat is dat een gaaf gezicht als je de Orionnevel voor het eerst door je eigen telescoop kunt bekijken, weleswaar niet superduidelijk door een 25 mm superplossl maar duidelijk genoeg om een waas te kunnen zien.
          Direct mn 10 mm superplossl erin geschroeft en jawel dat gaf een nog mooier beeld de nevel was echt goed te zien nu, heb echt ademloos ernaar staan kijken.
          Weet nu dat ik snel ook andere oculairs wil gaan aanschaffen, kleinere opening 4mm of 6mm.
          Heb verder nog even gestarhopped om te zien of ik nog wat moois tegenkwam, tja eigenlijk kwam ik alleen maar mooie beelden tegen ;-)
          Tot slot nog even met de verrekijker een blik geworpen op Holmes die recht boven me stond.
          Als laatste kwam ik links van Orion nog een prachtige bolhoop tegen, althans zo zag het er uit in mn verrekijker, heb nog niet kunnen vinden welk object ik heb gezien, maar zag er prachtig uit, heb er net nog een sterrenkaart bijgepakt om op te zoeken wat ik dan wel gezien kan hebben, hier blijkt maar weer dat ik echt een beginneling ben met het opzoeken van objecten.
          Zag wel op mn sterrenkaart dat er in die richting veel NGC objecten staan.

Alles bij elkaar heb ik een drie kwartier buiten gestaan en enige wat ik kan zeggen is dat het waarneemvirus heeft toegeslagen, 1 van de weinige virussen waar je de rest van je leven niet meer vanaf WIL komen...! :-)
          Om een idee te geven: heb meteen een waarneemlogboek gemaakt en een kort verslag geschreven voor mezelf wat ik zoal heb waargenomen, wil die logs later op de pc gaan verwerken en dan per maand een verslag maken.
          Nee met deze amateur gaat het nog wel eens goedkomen
          Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Ja leuk hé,

Me vandaag toch afgevraagd wat dat wazige bolletje was op de foto?
            Quelle horreur !
            Requiem pour un twister.

Commentaar

BCP, jij zit precies nogal in een lichtvervuilde streek als ik het zo zie. Dan heb ik ietsje meer geluk (kan de melkweg zien als het goed donker is)

Maar helaas de laatste tijd enkel bewolking gezien

De laatste keer dat ik mijn C8 heb kunnen inzetten was 3-4 november, toen heb ik wel redelijk wat kunnen zien: mars, de komeet, M31, M110, M32, M33, M34, M42 en M45

PS: hoe weet jij uit welk jaar je C8 is? Kun je dit weten a.h.v. het nr. vanvoor? (op de mijne staat: 800467)
              Als het daarin staat dan zouden het wel de eerste twee cijfers moeten zijn, de verkoper dacht dat hij van '81 of '82 was (wel zeker niet van later want hij had nog documentatie verzameld uit '82)

Ik ben nu bezig mijn accessoires aan het uitbreiden, heb onlangs een 2" zenitspiegel gekocht en 2" ed barlow + een 5 & 6mm ortho (kasai) & een 13mm widescan 84°, nu nog iets in de aard van een 40mm 70° en dan ben ik wel rond voorlopig
              Meet alles wat meetbaar is, en wat niet meetbaar is, maak het meetbaar! (Galileo Galilei)

Commentaar

Aha kzal eens kijken, mijn nummer begint met 81.

Lichtvervuilde streek? Ik kijk vanuit geografisch gezien een kleine goed uitgeruste stad met +-35000 inwoners, op 125 meter van de kerk in het lichtvervuildste land ter wereld....
                Dus ik vin dat valt nog wel mee

Ik zie ook soms een hint van de zomermelkweg hoor :-)

Maar al bij al ben ik eigenlijk zeer blij met het kijken van thuis uit.
                kbedoel valt goed mee t'is niet dat als ik hier 20 km rij plots iets tegen ga komen wat me ongelooflijk veel betere hemels geeft.

1 x per jaar bezoeken we een mag6-7 hemel en dan hebben we ons dosis weer gehad voor eventjes...
                Quelle horreur !
                Requiem pour un twister.

Commentaar

Nog meer probeersels van het eerste genot van nieuwe spulletjes in veel te koude temperaturen.

wat ik ook geweldig vind is Winterseeing, dat maakt toch wel wat uit, tuurlijk zomer is ook prachting maar in de winter is het STRAK.
                  Quelle horreur !
                  Requiem pour un twister.

Commentaar

Wat is dat op de laatste foto's?

Commentaar

Op de eerste veel lichtvervuiling en wolken :-)

Euhm Pleiaden staan erop, die ene komeet waar iedereen het over heeft Hale-bopp??
                      In die lichtvervuilde zie ik zelf Andromeda vanonder.
                      M34 staat er ook op,

Sja gewoon breed veld lange sluiterstijd richting sterrenbeeld, en zien wat er allemaal verschijnt.
                      ALs je dit op een echt donkere locatie kan doen lijkt me het heel leuk.
                      Quelle horreur !
                      Requiem pour un twister.

Commentaar

ik zie ook de dubbelcluster op beide foto's!
                        het zou alleen helpen voor t visuele als je ze allebei een kwartslag naar links zou draaien, zodat t zenith bovenaan staat...
                        groetjes, maarten
                        Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
                        Vixen Great Polaris
                        Canon 350D - NexImage

Commentaar

zo?
                          Quelle horreur !
                          Requiem pour un twister.

Commentaar

Waa! Weer een heldere nacht, veel te koud om met een metalen telescoop buiten waar te nemen, maar toch doen we het.
                            Potsje op, jasje aan, handschoentjes en hup.

Saturnus!!!
                            Hij blijft toch wel een favoriet hoor, mooiste planeet in ons zonnestelsel.
                            Oei dan vergeet ik ons zeker
                            Wat zou het toch zo fantastisch zijn moest je een blauwgroen witbewolkte planeet in je vizier kunnen krijgen.

Maar goed open hemel, de sterrenbeelden laten zich mooi zien.
                            telkens bekruipt er mij toch een merkwaardig gevoel.
                            "het is een gevoel, jaaa kan het niet uitleggen"
                            Hans zou zeggen, Nou Hou je kop dan!
                            Er bekruipt me telkens een gevoel van rust, ook van nederigheid? In awe of the universe.
                            kzou zelf durven zeggen dat ik sinds het waarnemen zelf (ster)felijkheid meer weet te waarderen.

In elk geval het was weer mooi buiten.

Kben nog steeds vol ongeduld aan het wachten op enkele accesoires die het verbinden van camera en telescoop mogelijk maken en dus me de mogelijkheid van tracking geven, wat zo onmisbaar is.
                            Dus khoop binnenkort beelden te verkrijgen waar sterren mooie puntjes blijven in plaats van strepen.

En focussen met de kitlens is ook niet echt je dat, maar ja no pain, no gain.

Hopelijk een paar van men laatste unguided foto's.
                            M42 door het oculair en die Holmes op camerastatief.

ja dat AP is toch wel een beetje verslavend, denk dat ik nooit 100% hardcore ga zijn, zoals Arend die het vertikt om ook maar door een oculair te kijken
                            Maar ja kzal dan waarschijnlijk ook nooit zo'n beelden produceren.

Maar langere belichting is leuk! je ziet plots dingen die je van thuisuit niet met het blote oog kan waarnemen.
                            Goed de bijgevoegde foto's zijn nu net wel van dingen die je met het blote oog kan zien...Okok.

Nog effe verder oefenen en uitrusten, en dan spring ik de trein op, paar dagen 1000km zuidwaarts. bergen en donkere hemel.
                            Op zo'n plek klikken moet een droom zijn.

Ja zonder camera is het er ook een droom dus...
                            Sterrenkijken is 1000x beter dan TV kijken.

.
                            Quelle horreur !
                            Requiem pour un twister.

Commentaar

Rarara wat zat er gisteren in de bus?

In elk geval geen lichtvervuilingsfilter.

Gisteren was het heel dag regenachtig en bewolkt, en tot 3 uur in de studio zitten werken.
                              Kga gaan slapen en kom buiten en zie plots een totaal heldere hemel, geen wolkjes meer, weinig fonkeling, meteen telescoop en camera met nieuw attribuut naar buiten, en hup effe kijken en effe klikken, telescoop kon niet genoeg afkoelen na 45 minuten was de pret voorbij, dus geen hoge vergrotingen aangekunnen die wel heel goed hadden gekunnen leek me.

ach ja toch mooi.
                              Orion in de winter is toch een plezier.
                              Sja in de stad kan ik jammer genoeg enkel bright messiers en planeten aan, de enigste galaxy die ik echt te pakken krijg is onze dichte buur. voor de rest blijf ik proberen, maar met weinig succes.
                              Quelle horreur !
                              Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
                              X